توسط معاونت پژوهشی جهاددانشگاهی صنعتی اصفهان انجام شد؛

پیشرفت خوب تدوین دانش فنی استحصال نیکل و کبالت

۲۲ تیر ۱۴۰۰ | ۱۰:۳۳ کد : ۳۳۳۱۶ پژوهشی
طرح فناورانه تدوین دانش فنی استحصال نیکل و کبالت از منابع معدنی کشور که توسط معاونت پژوهشی این در حال اجراست، مورد بازدید و ارزیابی قرار گرفت.
پیشرفت خوب تدوین دانش فنی استحصال نیکل و کبالت

به گزارش روابط عمومی جهاددنشگاهی واحد صنعتی اصفهان، 16 تیرماه، طرح فناورانه تدوین دانش فنی  استحصال نیکل و کبالت از منابع معدنی کشور که توسط معاونت پژوهشی این در حال اجراست، مورد بازدید و ارزیابی محمد مشکینی معاون پژوهشی پژوهشکده فرآوری مواد معدنی و معاون پژوهشی جهاددانشگاهی تربیت مدرس، آرش مهدویان مدیر گروه نیازسنجی پروژه یابی دفتر فنی مهندسی و علوم پایه جهاددانشگاهی و رضا آرام عضو هیات علمی پژوهشکده فرآوری معدنی واحد تربیت مدرس، قرار گرفت.  

معاون پژوهشی پژوهشکده فرآوری مواد معدنی و معاون پژوهشی جهاددانشگاهی تربیت مدرس به عنوان ناظر این پروژه گفت: پروژه های فناورانه نیاز روز کشور است و اجرای بخشی از آن به جهاددانشگاهی محول شده است که یکی از این پروژه ها برعهده جهاددانشگاهی واحد صنعتی اصفهان گذاشته شد.

محمد مشکینی افزود: در خصوص اهمیت پروژه ها این چنینی، میزان نیاز کشور به محصول خروجی آن بررسی و پس از مطالعات متعدد، تایید و وارد مرحله اجرا می شود.

وی گفت: با توجه به تخصصی که در حوزه معدن دارم می دانم ما منابع زیادی از لاتریت های نیکل دار در کشور داریم که تا کنون به خاطر تحریم ها قادر به واردات تکنولوژی های روز دنیا برای استخراج آن نبوده ایم و روش های قدیمی جوابگو نیست. خلاء وجود روش جدید و کم هزینه در کشور زمینه ساز اجرای این پروژه شد که به زودی و در گام بعدی تولید صنعتی آن آغاز خواهد شد.

ناظر این پروژه افزود: امروز در بازدید حضوری همان طور که انتظار داشتیم روند پروژه بسیار قابل قبول و در مراحل انتهایی قرار دارد.

همچنین مدیر گروه نیازسنجی پروژه یابی دفتر فنی مهندسی و علوم پایه جهاددانشگاهی به عنوان ناظر شورای راهوری دفتر مرکزی جهاددانشگاهی عنوان کرد: با توجه به سیاست دفتر مرکزی جهاددانشگاهی مبنی بر تعریف طرح های فناورانه، طرح دستیابی به نیکل و کبالت برای واحد صنعتی اصفهان با اعتبار 18 میلیارد ریال تعریف و با توجه به پیشرفت مثبت پروژه، جهاددانشگاهی صنعتی اصفهان می تواند از خروجی این طرح، کسب و کار پایدار داشته باشد، همچنین می تواند از تجهیزاتی که برای اجرای این پروژه خریداری شد برای دیگر پروژه ها استفاده کند.

آرش مهدویان در خصوص برخی از طرح های فنآورانه جهاددانشگاهی، افزود: اعتبار این طرح ها از صندوق توسعه ملی تامین و با گزارش های ارسالی به دفتر ریاست جمهوری و دریافت بازخورد های مثبت از آن دفتر، در سال جاری نیز اعتبار لازم به جهاددانشگاهی اختصاص یافت.

وی تصریح کرد: این فرصت برای اثبات تخصص های جهاددانشگاهی به عنوان یک نهاد فنآور در سطح کشور بسیار مثبت بود و از آنجایی که منابع به صورت وام در اختیار واحدها قرار می گیرد، واحدها ملزم به بازپرداخت وام  و ارایه گزارش پیشرفت کار بوده و این از محبوس شدن طرح ها در کتابخانه ها جلوگیری و تجاری سازی محصولات اتفاق خواهد افتاد.

گفتنی است؛ هدف از اجرای این طرح استحصال فلزات نیکل و کبالت از منابع کم عیار لاتریتی کشور به روش هیپ لیچینگ- استخراج حلالی-الکترووینینگ در مقیاس پایلوت و تدوین دانش فنی بمنظور اجرا در مقیاس صنعتی است.

کلید واژه ها: معاونت پژوهشی جهاددانشگاهی صنعتی اصفهان نیکل و کبالت