مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی بیان کرد:

بهبود بیماری های عصبی با برنجاسف

مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی با اشاره به این‌که مصرف برنجاسف برای رفع تشنج اثربخش است، اظهار کرد: این گیاه برای بیماری های عصبی کاربرد دارد و دم کرده گل های گیاه همراه با عسل برای دفع کرم های انگلی موثر است.
۱۲ تیر ۱۴۰۰ | ۱۶:۵۴ کد : ۳۲۸۶۱ پژوهشی
به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی، مهندس محسن پویان با اشاره به این‌که برنجاسف را با نام‌هایی چون بلنجاسف و سویا نیز می شناسند، گفت: طبیعت گیاه گرم و خشک است و مقوی معده است.
بهبود بیماری های عصبی با برنجاسف

وی با اشاره به این‌که برگ و سرشاخه های گل دار گیاه قاعده آور و ضد کرم است، بیان کرد: مصرف برنجاسف برای رفع تشنج اثربخش است، برای بیماری های عصبی کاربرد دارد و دم کرده گل های گیاه همراه با عسل برای دفع کرم های انگلی موثر است. به این منظور 8 گرم از گل گیاه مصرف می شود،

مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی با بیان این‌که، ضماد این گیاه برای رفع سردرد، تقویت قوای مغزی و رفع خواب آلودگی مفید است، ادامه داد: مصرف 10 گرم از دم کرده گیاه به صورت خوراکی و نیز نشستن در این دم کرده و یا ضماد آن زیر شکم برای درمان بند آمدن عادت ماهیانه زنان، تسهیل تولد، باز کردن دهانه رحم، رفع ورم رحم، پاک کردن جراحت های رحم و شاش بند مؤثر و مفید است، بخور آن برای درمان زکام اثربخش است و پاشیدن گرد گیاه بر روی زخم و جراحت (با اعمال نکات بهداشتی) در ترمیم و بهبود آن اثرات مفیدی دارد.

مهندس پویان با بیان این‌که دم کرده آن به صورت استعمال خارجی برای رفع التهاب مهبل مفید است و استفاده از دود برگ آن برای آسم مفید می باشد، ادامه داد: اگر گیاه را با نمک کوبیده و گرم کنند مایعی از آن حاصل می شود که برای ترمیم عوارض استخوان شکسته در رفته اثربخش است، برای تسکین درد پشت و نیز درد زایمان دمنوش و ضماد آن اثربخش است، برای ساخت دهان شویه از برنجاسف استفاده می شود، باعث تحریک جریان خون می شود، معرق، ضد تشنج و ضد اسپاسم است و در موارد ضعف قوای بدنی، ترشی معده و اسهال خونی اثرات شفابخش دارد.

مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی درباره میزان مصرف گیاه گفت: مقدار مصرف از پودر گیاه 2 تا 4 گرم است و برای تهیه دم کرده گیاه از 10 گرم گیاه خشک در یک لیتر آب جوش استفاده می شود که از این دم کرده سه نوبت در روز و هر نوبت یک استکان مصرف می شود.

همچنین در موقع مصرف برنجاسف نباید از غذاهای چرب استفاده نمود.