با حضور معاون هماهنگی و امور مجلس جهاددانشگاهی و نماینده مردم ایلام در مجلس؛

نشست هماهنگی راه‌اندازی مرکز خدمات تخصصی اصلاح نژاد دام سنگین در جهاددانشگاهی ایلام برگزار شد

نشست هماهنگی راه‌اندازی مرکز خدمات تخصصی اصلاح نژاد دام سنگین در جهاددانشگاهی ایلام با حضور معاون هماهنگی و امور مجلس جهاددانشگاهی و نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی برگزار شد.
۰۹ تیر ۱۴۰۰ | ۱۰:۳۹ کد : ۳۲۷۳۹ پژوهشی
به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی ایلام؛ نشست هماهنگی و هم‌افزایی جهت راه‌اندازی مرکزخدمات تخصصی اصلاح نژاد دام جهاددانشگاهی ایلام به روش اینویترو در شهرستان ایوان با حضور دکترمهدی باصولی معاون هماهنگی و امور مجلس
نشست هماهنگی راه‌اندازی مرکز خدمات تخصصی اصلاح نژاد دام سنگین در جهاددانشگاهی ایلام برگزار شد

جهاددانشگاهی، دکتر سارا فلاحی نماینده مردم استان ایلام در مجلس شورای اسلامی، عباس ناصری مدیرکل امور واحدها، پژوهشکده‌ها، سازمان‌ها و مراکز جهاددانشگاهی، داراب یزدانی مدیرکل دفتر تخصصی کشاورزی و منابع طبیعی جهاددانشگاهی ، لطفی‌کیا مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی معاونت هماهنگی و امور مجلس جهاددانشگاهی، امیدعلی سبزی فرماندار ایوان، محمدعلی اقدسی رییس سازمان جهاد کشاورزی استان و حجت‌الاسلام و المسلمین مرتضی عزیزی مدیرکل اوقاف و امور خیریه و درخشنده رحیمی معاون امور دام جهاد کشاورزی استان برگزار شد.

دکتر مهدی باصولی معاون هماهنگی و امور مجلس جهاددانشگاهی در این نشست با قدردانی از فعالیت‌های انجام گرفته در واحد ایلام، اظهار کرد: امروز واحدهای ما ماموریت‌گرا شده‌اند و در انجام هر ماموریت همه بخش‌های باید رسالت‌ و نقش واقعی خود را ایفا کند.

وی گفت: پژوهش یکی از حوزه‌های متنوع جهاددانشگاهی است که باید در هر واحد بر اساس شناخت مزیت‌ها به تولید ثروت و حرکت در مسیر ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان بینجامد.

معاون هماهنگی و امور مجلس جهاددانشگاهی ادامه داد: تجربه واحدهای توسعه‌یافته نشان می‌دهد زمانی این موفقیت حاصل شده که ظرفیت‌های بومی را با استفاده از فناوری‌های جدید در خدمت رفع نیازها قرار داده‌اند.

وی با اشاره به فعالیت‌های موفق جهاددانشگاهی در زمینه گیاهان دارویی و تاسیس مجتمع تخصصی گیاهان دارویی گرمسیری در دهلران، گفت: امیدواریم فرایند فرآوری به طور کامل در این مجتمع انجام شود.

باصولی دو اولویت اصلی جهاددانشگاهی در استان‌ها را بهره‌گیری از ظرفت‌های موجود و شکل‌گیری فعالیت‌های مبتی بر دانش و پژوهش‌های‌کاریردی در هر استان عنوان و تاکید کرد: تمام واحدهای جهاددانشگاهی در استان‌ها دارای ظرفیت‌های یکسانی نیستند پس تلاش ما بر این است که در استان‌ها از ظرفیت‌های پژوهشکده‌ها، پژوهشگاه‌ها و واحدهای بزرگتر استفاده شود و ما در این زمینه هرگونه هماهنگی که لازم باشد به عمل خواهیم آورد.

معاون هماهنگی و امور مجلس جهاددانشگاهی در خصوص اصلاح نژاد دام در جهاددانشگاهی گفت: دو اتفاق خوب در این زمینه افتاده است، یکی این که دانش قابل توجهی در این زمینه بومی شده و دیگری این که نتایج آن در عمل بسیار مفید بوده است.

دکتر سارا فلاحی نماینده مردم استان ایلام در مجلس شورای اسلامی نیز ضمن قدردانی از تلاش‌های جهاددانشگاهی استان گفت: باید ارتباط بین دستگاهی ایجاد شود تا جهاددانشگاهی موفق‌تر عمل کند.

وی گفت: متاسفانه خیلی کم در حوزه‌های مشترک مسوولان دور یک میز می‌نشینند و موانع کوچکی وجود دارد که با گفت و گو و هم‌افزایی قابل حل است.

نماینده ایلام در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: چانه‌زنی برای جذب سرمایه را وظیفه خود می‌دانم و در این راستا تمام توان و ظرفیت‌های لازم را به کار می‌گیرم.

فلاحی ادامه داد: بحث اصلاح نژاد یک موضوع توسعه یافته و علمی است و انگیزه دامداران را بیشتر خواهد کرد و چه کمکی در این شرایط می‌تواند بهتر از کاری باشد که جهاد دانشگاهی به انجام آن کمر همت بسته است.

وی گفت: امیدواریم جهاددانشگاهی همانگونه که در زمینه‌های مختلف موفق به الگوسازی شده است در این عرصه هم بتواند الگویی موفق را پیش روی دامداران استان قرار دهد.

نماینده ایلام در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه جهاددانشگاهی در این حرکت مثبت نیازمند هماهنگی‌های بین دستگاهی است ، خطاب به جهادگران گفت: مسیر شما علمی است ، کار خود را ادامه دهید و من هم به عنوان نماینده مردم از این طرح حمایت خواهم کرد.

امیدعلی سبزی، فرماندار ایوان نیز اظهار کرد: با هم‌افزایی و فعالیت مشترک می‌توان کارهای ماندگاری را برای اشتغال‌زایی انجام داد.

وی ایجاد مرکز اصلاح نژاد دام را نیازی واقعی در استان عنوان کرد و گفت: در شهرستان ایوان ظرفیت و زیرساخت لازم وجود دارد که امیدواریم با تلاش جهاددانشگاهی این مهم به نتیجه برسد.

داراب یزدانی مدیرکل دفتر تخصصی کشاورزی و منابع طبیعی جهاددانشگاهی، نیز بااشاره به مزیت‌های اصلاح نژاد دام، اظهار کرد: این امر موجب اقتصادی شدن تولید گوشت قرمز و بالا رفتن کیفیت آن می‌شود.

وی همچنین به ظرفیت‌های خوب استان ایلام در حوزه گیاهان دارویی و دامداری و دامپروری اشاره و عنوان کرد: امیدواریم با پیگیری‌ و تلاش شاهد موفقیت استان ایلام در این دو حوزه باشیم. 

حجت‌الاسلام و المسلمین  مرتضی عزیزی مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان ایلام نیز با اشاره وجود اراضی موقوفه در استان، اظهار کرد: امیدواریم با کمک جهاددانشگاهی این اراضی با فعالیت‌های فناورانه در خدمت ایجاد اشتغال برای جوانان قرار گیرد که خدمتی ماندگار به جامعه خواهد بود.

مهندس محمدعلی‌ اقدسی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام با تاکید بر اقلیم مناسب و مستعد بودن استان در هر دو حوزه‌ی دامپروری و کشاورزی اظهار کرد: وجود 430 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق، اقلیم، تنوع هوایی سرد، گرم و معتدل در سراسر استان شرایط مناسب را در دو حوزه‌ی گیاهان دارویی و دامپروری فراهم کرده است.

وی با اشاره به این که تولیدات دامی بیش از 3 برابر نیاز استان است، گفت: وجود 2 میلیون دام سبک، 4 هزار دام سنگین، تولید 207 هزار تُن گوشت، فعالیت 384 واحد مرغداری در استان نشان از ظرفیت موجود در این حوزه است اما یکی از مشکلات این بخش قیمت‌گذاری دولت بر روی مواد پروتئینی است که با شرایط تولید هم‌خوانی ندارد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام افزود: اقداماتی در بحث اصلاح نژاد صورت گرفته است اما از مهم‌ترین مشکلات آن کمبود نهاده‌های دامی و اعتبارات بانکی با سودهای بالا است که تولیدکننده را با ورشکستگی روبرو می‌کند. از جهت دیگر چون قیمت گوشت تکلیفی شده است و بی‌انگیزگی در تولیدکننده به وجود آمده است در این حالت تولید کننده به سمت دلالان رفته و با قیمت توافقی دامی را که اصلاح شده است به فروش می‌رساند اما اگر دامداران در رابطه با مزیت‌های اصلاح نژاد قانع شوند یقیناٌ سودآوری به دنبال خواهد داشت.

وی با تاکید بر این که اصلاح نژاد دام یک فرایند است و نیازمند هزینه است، تصریح کرد: جهاددانشگاهی با تجربیاتی که در این زمینه دارد می‌تواند در انجام این فعالیت موفق باشد.

مهندس غلامرضا حسینی رییس جهاددانشگاهی ایلام نیز اظهار کرد: ایلام با وجود گستردگی و جمعیت کم، از اهمیت بسیار بالا و موهبت‌های الهی و مزیت های چشمگیری برخوردار است .

وی افزود: ایلام علاوه بر منابع نفتی، گازی و گردشگری، دارای اقلیم متنوع، مراتع و جنگل‌های وسیع، اراضی مستعد و بستر مناسب برای رشد دامپروری و کشت گیاهان دارویی است.

رییس جهاددانشگاهی ایلام با تاکید بر ظرفیت مرز مهران، ادامه داد: این مرز می‌تواند اقتصاد استان را به بازار مصرف عراق و مدیترانه متصل نمایند.

 عضو هیت علمی جهاددانشگاهی با اشاره به وضعیت منابع طبیعی در استان،  گفت: 60 درصد از مساحت استان ایلام را منابع طبیعی تشکیل می‌دهد و از این بستر می‌توان در توسعه دامپروری بهره برد.

وی با بیان اینکه جهاددانشگاهی سعی دارد نسبت به شناسایی ظرفیت‌های استان و تبدیل آن به ثروت اقدام کند، تصریح کرد و با اشاره به برنامه اصلاح نژاد دام در ایوان گفت: شهرستان ایوان دارای اقلیم و زیرساخت‌های بسیار مناسب و فارغ‌التحصیلان متعهد جویای کاراست و در صورت تمرکز بر روی این پروژه می‌توان شهرستان ایوان را به عنوان قطب تولید گوشت در کشور مطرح کرد.

رییس جهاددانشگاهی ایلام ادامه داد: جهاددانشگاهی در شرایط تحریم و مشکلات اقتصادی با ورود به فعالیت‌های فناورانه و حمایت مقام معظم رهبری، مجلس و دولت در حال انجام پروژه‌های بسیار موثری در کشور است که نتایج فناورانه این فعالیت‌ها می‌تواند در قالب دانش فنی در سایر زمینه‌ها بسیار اثر بخش باشد .

حسینی ضمن اشاره به فعالیت های انجام شده در مجتمع تحقیقاتی و فناوری گیاهان دارویی گرمسیری، تصریح کرد: ایجاد اکوسیستم گیاهان دارویی در این واحد قطعا در روزهای بسیار نزدیک افتخارات بزرگی را برای این استان رقم خواهد زد.

وی تکمیل زنجیره‌ ارزش، تجاری سازی، بسته بندی و فراوری گیاهان دارویی را از کارهای بسیار مهمی دانست که امسال با تمام توان در دستور کار این واحد قرار گرفته است.

رییس جهاددانشگاهی ایلام اظهار امیدواری کرد با جذب اعتبارات از دفتر مرکزی جهاددانشگاهی، مجلس شورای اسلامی، فرمانداری، جهاد کشاورزی و اداره کل اوقاف و امور خیریه بتوان به این مهم رسید.