به کارفرمایی استانداری؛

اجرای طرح پژوهشی مطالعات منطقه ای ایجاد اشتغال پایدار روستایی توسط جهاددانشگاهی آذربایجان غربی

به همت معاونت پژوهشی جهاددانشگاهی آذربایجان غربی، طرح پژوهشی مطالعات منطقه ای در جهت ایجاد اشتغال پایدار روستایی و توسعه آن به منظور کاهش وابستگی معیشت به کشاورزی آذربایجان غربی برگزار شد.
۰۶ تیر ۱۴۰۰ | ۱۰:۰۴ کد : ۳۲۵۷۲ پژوهشی
به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی آذربایجان غربی، دکتر ولی زاده معاون پژوهشی آذربایجان غربی اظهار کرد:این طرح به کارفرمایی استانداری آذربایجان غربی توسط جهاددانشگاهی آذربایجان غربی اجرا شد.
اجرای طرح پژوهشی مطالعات منطقه ای ایجاد اشتغال پایدار روستایی توسط جهاددانشگاهی آذربایجان غربی

وی افزود: این پژوهش با هدف مطالعات منطقه ای در جهت ایجاد اشتغال پایدار روستایی و توسعه آن به منظور کاهش وابستگی معیشت به کشاورزی در استان آذربایجان غربی و به روش اکتشافی در دو مرحله کمی و کیفی انجام شده است.

دکتر ولی زاده اظهار کرد: در مرحله تحقیق کمی، جامعه آماری تحقیق متشکل از سرپرستان خانوار مقیم  در روستاهای واقع در سه دهستان انزل جنوبی(ارومیه)، ببه جیک(چالدران) و مکریان شرقی(مهاباد) در استان آذربایجان غربی می باشد که تعداد 369 نفر از آنان با استفاده از فرمول کوکران به عنوان نمونه انتخاب و سپس به روش نمونه گیری سهمیه ای با انتساب متناسب انتخاب گردیدند.

معاون پژوهشی جهاددانشگاهی آذربایجان غربی گفت: از 50 نفر از کارشناسان و مطلعین محلی نیز با استفاده از روش گلوله برفی، سوالاتی در قالب پرسشنامه و مصاحبه نیمه ساختارمند به عمل آمد.

وی ادامه داد:  برای تحلیل نظرات گردشگران از تحقیق کیفی و روش تئوری بنیانی استفاده شده است.

وی با اشاره به نتایج حاصل از تحقیق اظهار کرد: اکثریت قابل توجهی از سرپرستان خانوار از وضعیت شغلی و درآمدی خود راضی نبوده و میزان پایداری اشتغال در منطقه پائین می باشد.

دکتر ولی زاده ادامه داد:  یافته های تحلیل رگرسیونی نشان می دهد پنج عامل رضایت شغلی، احساس محرومیت، رضایت درآمدی، فرهنگ کسب وکار و سطح تحصیلات، بیش از 84 درصد از تمایل به تغییر شغل در سرپرستان خانوار را تبیین می کنند.

معاون پژوهشی جهاددانشگاهی آذربایجان غربی گفت: بر اساس یافته های این تحقیق برخورداری در بین روستاهای دهستان های مورد مطالعه، ضرورت پرداختن بیش از پیش به مقوله خدمات رسانی به روستاهای مورد مطالعه بیش از پیش خودنمایی می کند.