با حضور در بانک‌های زیستی در مجتمع تحقیقاتی شهدای جهاددانشگاهی تاکید شد؛

گسترش همکاری‌های دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان و مرکز ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران

در بازدید رییس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان از بانک‌های زیستی و محل اجرای پروژه‌های فناورانه مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران بر گسترش همکاری‌ها تاکید شد.
۰۵ تیر ۱۴۰۰ | ۰۹:۴۲ کد : ۳۲۵۰۱ پژوهشی
به گزارش روابط عمومی مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران وابسته به جهاددانشگاهی،دکتر علی نجفی نژاد رییس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان به همراه دکتر رضایی معاون پژوهشی و سایر مسئولان و اعضای هیات علمی این دانشگاه با حضور در بانک‌های زیستی و محل اجرای پروژه‌های فناورانه مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران واقع در مجتمع تحقیقاتی شهدای جهاددانشگاهی از فعالیت‌های و دستاوردها بازدید کردند.
گسترش همکاری‌های دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان و مرکز ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران

در این بازدید که در تاریخ 2 تیرماه  1400 انجام گرفت، دکتر الیاس آریاکیا مسئول پروژه تولید بذر هیبرید و مدیربانک گیاهی مرکز در خصوص اهمیت تولید بذر هیبرید، نقش مهم آن در امنیت غذایی و رفع وابستگی در واردات بذرها توضیحاتی ارایه کرد.

وی همچنین در خصوص چهار نوع بذر تولیدی خیار ، گوجه، فلفل و کاهو ازلحاظ نحوه تلاقی و خالص‌سازی  و رقم‌های بذری به‌دست‌آمده و تکثیر گیاهان از طریق فناوری کشت بافت، کلکسیون گیاهان درون شیشه ایی بومی به ارایه توضیحات پرداخت.

در ادامه بازدید مهدی مشتاقی مدیر بانک میکروارگانیسم‌ها به معرفی کلکسیون‌های و دستاوردهای این بانک پرداخت.

وی در خصوص نحوه نگهداری بلندمدت و استاندارد میکروارگانیسم‌ها، کلکسیون‌های میکربی ارزشمند و پرکاربرد موجود و شناسنامه‌دار کردن آن‌ها توضیحاتی ارایه کرد.

با توجه به پتانسیل‌ها و امکانات و توانمندی‌های موجود، مسئولان دو مجموعه جهت ایجاد و گسترش همکاری‌های مشترک علمی و فناوری اعلام آمادگی کردند.

گفتنی این در این بازدید دکتر داراب یزدانی، مدیرکل دفتر تخصصی کشاورزی و منابع طبیعی و عبدالرضا حاجیلری مدیرکل راهبری پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی، رییس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان را همراهی کردند.