در طرح پژوهشی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاددانشگاهی انجام می‌شود؛

بررسی معیارها و شاخص‌های انتخاب مدیران ارشد اجرایی کشور

۱۷ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۰:۲۵ کد : ۳۱۶۴۹ تاپ خبر پژوهشی
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاددانشگاهی در حال اجرای یک طرح پژوهشی به منظور بررسی و احصاء معیارها و شاخص‌های مدیران ارشد اجرایی کشور است و در نظر دارد دستاوردهای این طرح پژوهشی را در اختیار مقامات ارشد اجرایی کشور و نیز صاحب نظران سیاسی قرار دهد.
بررسی معیارها و شاخص‌های انتخاب مدیران ارشد اجرایی کشور

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاددانشگاهی؛ در نظریات جدید توسعه بر جایگاه مدیران و کارگزاران سیاسی، در چارچوب جایگاه بوروکراسی در توسعه کشورها، اهمیت فراوانی داده شده است. مطالعه تجربه کشورهایی که در چند دهه گذشته به سطح بالایی از توسعه دست یافته‌اند نشان می‌دهد که بدون وجود بسترهای سیاسی لازم برای توسعه مخصوصاً یک دولت و بوروکراسی کارآمد، پروسه توسعه اقتصادی با شکست مواجه خواهد شد.

جمهوری اسلامی ایران نیز چنانچه بدنبال تشکیل یک دولت توسعه گرا در چارچوب آرمان ها و ارزش های انقلاب اسلامی باشد، ناگزیر به انتخاب مدیران و مسوولینی است که از شاخصه ها و ویژگی های لازم برای هدایت و مدیریت توسعه ملی برخوردار باشند.   
محمد کمالی‌زاده رییس پژوهشکده علوم انسانی پژوهشگاه و یکی از مدیران طرح بیان کرد که این پژوهش با هدف معرفی فرایند و شاخص‌های مناسب انتخاب مدیران ارشد سیاسی کشور شامل معاونان رییس جمهور (معاون اول، علم و فناوری، رییس سازمان برنامه و بودجه و رییس سازمان محیط زیست) و دو گروه از وزیران (وزیران اقتصادی – صنعتی و وزیران زیربنایی) تعریف شده است. مهمترین پرسش‌های مطرح شده در این پژوهش عبارت است از:

 

  1. معیارهای موجود انتصاب و ارتقای مدیران ارشد در نظام جمهوری اسلامی ایران کدام اند؟ و چه نقدی بر آنها وارد است؟
  2. در این زمینه چه بهره ای از تجارب جهانی و منطقه ای می توان گرفت؟
  3. برای ایجاد یک دولت کارآمد در چارچوب نظام ج ا ایران، رییس جمهور در انتخاب مجموعه هیات دولت (در هر کدام از دسته های مورد نظر این پژوهش) به چه شاخص ها و معیارهایی باید توجه کند؟
  4. چگونه و از چه راهکاری رییس جمهور می تواند چهره های کارآمد را برای عضویت در کابینه شناسایی و انتخاب کند؟
  5. در میان معاونین و وزیران گذشته، کدامیک را به عنوان الگو و معیار می توانید معرفی کنید؟

همچنین وی بیان کرد: در فاز نخست این طرح، مطالعات نظری در راستای مستندات و ادبیات موضوع انجام می‌شود که در نهایت به تدوین چارچوب و الگوی ساختاری اولیه تحقیق منجر می شود.

هدف از این روش جمع‌آوری داده‌ها و اطلاعات کتابخانه‌ای و اسنادی پیرامون قوانین، رویه‌ها، معیارها و الگوهای داخلی و خارجی پیرامون نحوه انتخاب مقامات ارشد دولتی است. در فاز دوم این طرح با استفاده از روش مصاحبه عمیق با خبرگان این حوزه حداقل 20 نفر از صاحب‌نظران در سه گروه معاونین فعلی و سابق ریاست جمهوری، وزیران فعلی و سابق و سایر مدیران ارشد اجرایی کشور سعی خواهد شد موضوع مورد بررسی قرار گیرد.
گفتنی است، این طرح پژوهشی در گروه پژوهشی علوم سیاسی پژوهشکده علوم انسانی پژوهشگاه توسط دکتر محمد کمالی زاده و دکتر خسرو قبادی به عنوان مدیران طرح در حال انجام است.

کلید واژه ها: معاونت پژوهشی جهاددانشگاهی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی انتخاب مدیران ارشد