با حضور ییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای؛

کلنگ احداث مرکز پیشرفته درمان ناباروری جهاددانشگاهی خراسان رضوی زده شد

با حضور دکتر شهریاری رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، کلنگ احداث مرکز پیشرفته درمان ناباروری جهاددانشگاهی خراسان رضوی صبح امروز (۳۰ اردیبهشت ماه) به زمین زده شد.
۰۱ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۱:۲۳ کد : ۳۱۰۷۲ تاپ خبر پژوهشی
به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، با حضور دکتر شهریاری رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، صبح امروز(۳۰ اردیبهشت ماه)کلنگ احداث مرکز پیشرفته درمان ناباروری جهاددانشگاهی خراسان رضوی به زمین زده شد.
کلنگ احداث مرکز پیشرفته درمان ناباروری جهاددانشگاهی خراسان رضوی زده شد

خیران به حوزه درمان ناباروری ورود کنند
دکتر حسین‌علی شهریاری در این مراسم اظهار کرد: در سازمان جهاد دانشگاهی خراسان رضوی در حوزه ناباروری فعالیت‌های بسیار خوبی صورت گرفته و این موضوع نشان می دهد این مجموعه به خوبی و هماهنگ عمل می کند.
وی با اشاره به اینکه موضوع جمعیت یکی از دغدغه های مقام معظم رهبری بوده و هست، گفت: تمام تلاش مسئولان مختلف باید در راستای رفع مشکلی که رهبر انقلاب به آن اشاره داشته، باشد. در این مسیر نباید تنها به صورت شعاری با مساله برخورد کرد. به همین جهت لازم است از ظرفیت خیران نیز برای حل چنین مشکلاتی بهره برد.
دکتر شهریاری بیان کرد: شورای خیران مشهد یکی از فعال‌ترین شوراهاست که اقدامات خوبی در زمینه‌های مختلف داشته‌اند. به عنوان نمونه بسیاری از بیمارستان‌های مشهد توسط خیران احداث شده است.
رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در دولت اول آقای احمدی نژاد اقداماتی در این زمینه صورت گرفت و مصوبه‌ای نیز در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید. این مصوبه پس از انتقال به مجلس، ۲ سال مورد توجه و بازبینی قرار گرفت. پس از آماده شدن مصوبه نیز ۵۴ ماده شد اما از آنجایی که این مصوبه بودجه‌ای ۱۰ هزار میلیاردی نیاز داشت، عملیاتی نشد. اگر امروز قرار باشد این طرح اجرا شود، نیازمند تمام بودجه دولت خواهد بود.
دکتر شهریاری خاطرنشان کرد: دولت در آن زمان توانایی اجرا نداشت. دولت در سال جاری اقداماتی جدید برای جوانی جمعیت در پیش گرفته که بنا شد این موضوع بنا به دلایل مختلفی به پس از انتخابات موکول شود.
رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اسلامی تصریح کرد: مطابق آمارها وزارت بهداشت و درمان در پرداخت حقوق و مزایای پرسنل خود ۲۰ هزار میلیارد بودجه در اختیار داشت. برخی تصور می‌کنند این بودجه‌ها زیاد است اما بایستی تورم کشور را هم در نظر بگیرند. از آنجایی که بیش از ۵۰ درصد خدمات در زمینه ناباروری توسط جهاد دانشگاهی ارائه می‌شود، امیدواریم منابع مالی تخصیص یافته به مساله ناباروری افزایش یابد.

در راستای سیاست‌های ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری
جهاددانشگاهی درمان ناباروری را تکلیف خود می‌داند
در ادامه دکتر حمیدرضا بیدخوری اظهار کرد: سابقه فعالیت‌های جهاددانشگاهی خراسان رضوی به قدمت تاسیس این نهاد انقلابی دانش بنیان در ابتدای دهه ۶۰ باز می گردد. درست هنگامی که جمعی از نیروهای داوطلب به پشتوانه علمی اساتید جهادگر دانشگاه مشهد با انگیزه بالا و امکانات بسیار اندک موفق شدند آزمایشگاه مرکزی جهاددانشگاهی را برای بهره مندی قشر کمتربرخوردار راه اندازی کنند.
وی افزود: ایده اصلی ورود جهاددانشگاهی خراسان رضوی به موضوع درمان ناباروری در بازدید بنیان گذار فقید پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی، مرحوم دکتر سعید کاظمی آشتیانی شکل گرفت. بررسی‌های اولیه در این سازمان و ملاحظاتی چون نبود اهداف رقابتی در برابر بخش خصوصی و دولتی و ورود عمیق جهاد استان به موضوعات سلول‌های بنیادی، خدمات تشخیص ژنتیکی و عفونت‌های منتقله از راه خون باعث شد تا ورود به عرصه درمان ناباروری انجام نشود.
دکتر بیدخوری با اشاره به دلایل ورود جهاددانشگاهی به عرصه درمان ناباروری عنوان کرد: تاکید مکرر مقام معظم رهبری در رابطه با جمعیت و پیری آن باعث شد نهاد جهاددانشگاهی در سراسر کشور اقدام جدی در خصوص درمان ناباروری را تکلیف خود بداند. با ادامه این روند کاهش جمعیت در ۲۰ سال آینده، ایران از پیرترین کشورهای دنیا خواهد بود و در ۳۰ سال آینده پیرترین کشور جهان می‌شویم، به طوری که از هر سه نفر تقریباً یک نفر بالای ۶۰ سال خواهد بود.
معاون پزشکی سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی تصریح کرد: جهاد دانشگاهی خراسان رضوی در حوزه IVF و درمان ناباروری ورود پیدا نکرده اما در ۲۰ سال اخیر این مجموعه توانست فناوری‌هایی را کسب کند که جزو فناوری‌های محوری برای حل مشکل IVF است. در حال حاضر خراسان در زمینه تشخیص لانه‌گزینی یا غربالگری قبل از لانه‌گزینی وضعیت مطلوبی در ارائه خدمات ندارد و خدمات موجود به صورت روزمره در اختیار مردم قرار نمی‌گیرد. به همین جهت لازم است در شبکه درمان ناباروری ورود پیدا کنیم. در این راستا ارتباط نزدیکی با پژوهشگران بخش رویان برقرار کرده‌ایم.
وی خاطرنشان کرد: سیاست جهاد دانشگاهی همواره این بود که فعالیت‌های روزانه را در اختیار اقشار کم برخوردار قرار دهد. این موضوع یکی از استراتژی‌های مهم جهاد دانشگاهی است. همچنین همکاران ما در مجموعه پژوهشکده گردشگری سلامت به نتایج خوبی رسیده‌اند که در شأن جمهوری اسلامی است و باعث جذب مخاطب از کشورهای دیگر می‌شود. در زمینه ارائه خدمت دانش بنیان و علمی به اقشار کم برخوردار دو استراتژی کمک گرفتن از خیران و تعریف تعرفه مد نظر ماست. همچنین در حال حاضر چند مرکز تحقیقاتی در جهاد دانشگاهی خراسان رضوی به عنوان پل ارتباطی با دانشگاه‌هایی مانند فردوسی و علوم پزشکی مشهد، فعال است. در این مراکز تلاش می‌کنیم از توان این دو دانشگاه برای دستیابی به فناوری‌های روز دنیا استفاده کنیم.
معاون پزشکی سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی تصریح کرد: مساحت زمین مرکز پیشرفته درمان ناباروری جهاددانشگاهی خراسان رضوی ۱۱۸۵ متر مربع است که در منطقه ۱۱ شهرداری مشهد واقع شده است. این مرکز دسترسی خوبی به دو بلوار امامت و معلم دارد و از سویی دیگر در بلوار وکیل‌آباد واقع شده است. منطقه ۱۱ بسیار پر جمعیت است و مردم مشهد می‌توانند به واسطه وسایل نقلیه عمومی از خدمات این مرکز استفاده کنند. پروانه‌ای که به لطف شهرداری اخذ شده، برای ۸۰۱۷ متر مربع زیربناست که در سه طبقه منفی، یک طبقه همکف و ۵ طبقه منفرد احداث خواهد شد. نرخ بازده داخلی این پروژه ۲۲.۵ درصد است که از نظر اقتصادی یک سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود.
وی افزود: مدل اقتصادی جهاد به این صورت است که مراکز آن باید در یک بازه مشخص خودگردان باشد و کاملا وابسته به بودجه حکومتی نباشند. در این مرکز پنج اتاق عمل خواهیم داشت. یک اتاق عمل سرپایی که تجهیزات لازم آن آماده شده است. اتاق‌های مخصوص تشخیص ژنتیک، درمان سلولی و بخش‌های تصویربرداری تعبیه شده است که برقرار خواهد بود. امیدوار هستیم پروژه حاضر در پایان سال ۱۴۰۲ به بهره‌برداری برسد. در خصوص بخش‌های نرم‌افزاری و نیروی انسانی نیز برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده است. بودجه در نظر گرفته شده ۱۰۷ میلیارد تومان به قیمت روز است که تا ۱۴۷ میلیارد تومان قابل تغییر است.