کسب دانش فنی و تولید ۵ میلیون قطعه بچه ماهی سی باس برای پرورش در قفس

مدیر کل دفتر تخصصی کشاورزی و منابع طبیعی جهاددانشگاهی از کسب دانش فنی و تولید ۵ میلیون قطعه بچه ماهی سی باس برای پرورش در قفس با هدف کاهش وابستگی ۱۰۰ درصدی کشور به واردات بچه ماهی سی باس که گونه ای از ماهیان مناسب برای پرورش در قفس است، خبر داد.
۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۱:۰۷ کد : ۳۰۴۷۱ تاپ خبر پژوهشی
به گزارش معاونت پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی، دکتر داراب یزدانی مدیر کل دفتر تخصصی کشاورزی و منابع طبیعی جهاددانشگاهی ۷ اردیبهشت‌ماه سال جاری ضمن بازدید، از فرایند پیشرفت طرح فناورانه" کسب دانش فنی و تولید ۵ میلیون قطعه بچه ماهی سی باس برای پرورش در قفس" در استان بوشهر اظهار کرد:
کسب دانش فنی و تولید ۵ میلیون قطعه بچه ماهی سی باس برای پرورش در قفس

اجرای طرح مذکور به دلیل نیازمندی طرح به سواحل دریا، به جهاد دانشگاهی واحد بوشهر سپرده شد و در طی حدود یکسال و نیم از آغاز طرح، فعالیت های زیادی انجام شده از جمله این اقدامات :

پیگیری تأمین مولدین ماهی سی باس از داخل و خارج کشور، آماده کردن استخرهای محل نگهداری ماهیان مولد و محل تکثیر و نرسری ماهیان در مجاورت سایت پژوهشکده میگو در شهرستان بوشهر، کسب دانش فنی و تولید غذای زنده بچه ماهیان سی باس شامل جلبک میکروسکوپی نانو کلروپسیس (Nanoichloropsis)، روتیفر (Rotifer)و آرتیما، طراحی و آماده سازی نقشه های سایت پرورش و تکثیر بچه ماهی و تامینئ زمین لازم برای اجرای سایت تولید انبوه در شهرک صنعتی زیست فناوری دریایی دلوار پیگیری و اجرا شده است.

یادآور می گردد موضوع مشارکت با بخش خصوصی این طرح نیز در دستور کار دفتر تخصصی کشاورزی و منابع طبیعی  است و تیم تحقیقاتی جهاد دانشگاهی می تواند با کمک بخش خصوصی مشلات فنی موجود بر سر راه تولید بچه ماهی با کیفیت و ماندگاری بالا را مرتفع سازد.

همچنین در این سفر سایت 2 هکتاری طرح در شهرک صنعتی زیست فناوری دریایی دلوار در استان بوشهر مورد بازدید قرار گرفت که وضعیت آن به قرار زیر است:  دیوارهای سایت احداث شده، نقشه های معماری با استفاده از ظرفیتهای خارجی و داخلی طراحی شده، آزمایشات ژئوتکنیکال زمین انجام شده و در حال نهایی شدن بخش مکانیکال و الکتریکال نقشه هستند تا انشالله به زودی کار ساخت استخرهای تصفیه و سوله های نرسری و پرورش شروع شود.

دکتر داراب یزدانی در پایان تاکید کرد: با توجه به افزایش شدید قیمت نهاده ها و خدمات، متأسفانه اعتبارات پیش بینی شده طرح تکاپوی تکمیل طرح را نمی کند و لازم است مسئولان استانی در خصوص تأمین بخشی از هزینه های آن مساعدت نمایند و جهاددانشگاهی  واحد بوشهر نیز  پیگیری های لازم را برای جذب اعتبارات استانی و یا جذب مشارکت بخش خصوصی به عمل آورد.

مدیر کل دفتر تخصصی کشاورزی و منابع طبیعی پیش بینی کرد که در صورت حمایت استان انشالله تا پایان سال 1400 طرح مذکور وارد فاز بهره برداری شود.  ولی تکمیل کلیه فضاهای پیش بینی شده نیاز به اعتبارات و زمان بیشتری دارد که در نیم اول 1401 صورت خواهد گرفت.