رییس جهاددانشگاهی اردبیل:

جواز تأسیس پایلوت نیمه صنعتی تولید نشاسته حفاری جهاددانشگاهی اردبیل صادر شد

رییس جهاددانشگاهی اردبیل از صدور جواز تأسیس پایلوت نیمه صنعتی تولید نشاسته حفاری جهاددانشگاهی از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خبر داد.
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۰:۰۳ کد : ۳۰۳۹۴ پژوهشی
به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی اردبیل، مهران اوچی اردبیلی با اعلام این خبر افزود: بر اساس این جواز، جهاددانشگاهی می‌تواند به تولید گِل حفاری و انواع نشاسته اصلاح شده مورد استفاده در صنایع به جز صنایع غذایی و دارویی اقدام کند.
جواز تأسیس پایلوت نیمه صنعتی تولید نشاسته حفاری جهاددانشگاهی اردبیل صادر شد

وی ادامه داد: با مناسب‌سازی سوله خریداری شده که در حال انجام می‌باشد و انتقال و استقرار تجهیزات مورد نیاز، فعالیت فاز اول پایلوت نیمه صنعتی نشاسته صنعتی به زودی آغاز خواهد شد.

عضو هیات علمی جهاددانشگاهی اردبیل گفت: این طرح فناورانه با حمایت دفتر مرکزی جهاددانشگاهی و استانداری اردبیل و بهره‌گیری از ظرفیت‌های علمی و فنی پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی جهاددانشگاهی راه‌اندازی می‌شود تا بتواند با رفع نیاز کشور به نشاسته حفاری که جزء مواد استراتژیک در صنعت نفت است به اقتصاد کشور و استان کمک ‌کند.      

اوچی اردبیلی با بیان این که نشاسته حفاری یک محصول استراتژیک مورد نیاز کشور در صنعت نفت و صددرصد وارداتی است، تصریح کرد: محور تمام فعالیت‌های جهاددانشگاهی رشد و  توسعه همه جانبه استان می‌باشد تا این نهاد بتواند به سهم خود نقش مؤثری در ارتقای آن داشته باشد.

وی سیب زمینی را یکی از محصولات استراتژیک استان عنوان و خاطرنشان کرد: با آغاز به کار این واحد صنعتی، اردبیل به عنوان تامین کننده بخش اعظمی از نشاسته مورد نیاز در صنعت حفاری نفت نقش ایفا خواهد کرد.

رییس جهاددانشگاهی اردبیل، به تخصیص ۲۰ میلیارد ریال از محل صندوق توسعه ملی و ۲۰ میلیارد ریال از محل بودجه سال ۱۳۹۹ کشور، جهت راه‌اندازی پایلوت نیمه صنعتی نشاسته حفاری اشاره و اضافه کرد: با توجه به تولید سالانه حدود 5 میلیون تن سیب زمینی در کشور و 750 هزار تن در استان اردبیل، ایجاد پایلوت نیمه صنعتی نشاسته حفاری یکی از مهم‌ترین صنایع تبدیلی این محصول است.

اوچی اردبیلی افزود: در فاز اول این طرح، نشاسته حفاری تولید خواهد شد و در فازهای بعدی با توسعه بخش‌های آن، انواع نشاسته اصلاح شده مورد استفاده در صنایع از جمله اکسید شده، کاتیونیک، اسیدی و نشاسته مورد استفاده در صنعت چسب‌سازی تولید خواهد شد.