عضو گروه پژوهشی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی حهاددانشگاهی خراسان جنوبی بیان کرد:

گل زوفا؛ مفید برای آسم و تنگی نفس

عضو گروه پژوهشی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی حهاددانشگاهی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه گل زوفا نیرو دهنده، مقوی معده و خلط آور است، گفت: مصرف دم کرده گیاه زوفا را با عسل برای ورم گرم ریه، تنگی نفس و آسم مفید است.
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۰۸:۴۴ کد : ۳۰۳۸۵ پژوهشی
به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی، مهندس حسین راغ آرا درباره گل زوفا گفت: طبیعت گیاه گرم و خشک است و برای ناراحتی های ریوی، سرفه و سرماخوردگی اثرات مفیدی دارد.
گل زوفا؛ مفید برای آسم و تنگی نفس

وی با اشاره به این‌که این گیاه در بیماری هیستری کاربرد دارد، افزود: برای درمان کولیک از آن استفاده می شود، در بیماری آسم اثرات مفیدی دارد، نیرو دهنده، مقوی معده و خلط آور است.

مدیر مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی، مصرف دم کرده گیاه زوفا را با عسل برای ورم گرم ریه، تنگی نفس و آسم مفید دانست و ادامه داد:  مصرف آن با سکنجبین مسهل اخلاط غلیظ است و ضماد آن با آب برای درمان ورم های گرم و با سرکه رقیق برای تحلیل ورم های سرد و خون مردگی پلک چشم اثرات مفیدی دارد.

مهندس راغ آرا گفت: برای رفع حالت تنفس با نفس های کوتاه و سریع از زوفا استفاده می شود و غرغره با دم کرده زوفا برای درمان درد گلو مورد استفاده قرار می گیرد و همچنین دم کرده زوفا به صورت کمپرس برای تسکین درد در موارد شکستگی استخوان، سوختگی و جراحت های پوستی نیز کاربرد دارد.

عضو گروه پژوهشی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی حهاددانشگاهی استان با تاکید بر اینکه زوفا اثر بازدارنده رشد ویروس تبخال را دارد و برای این منظور از کمپرس دم کرده آن استفاده می شود، افزود: همچنین برای رفع تحریک های تنفسی، سرماخوردگی و آنفلوانزا اثربخش است.

میزان مصرف:

برای تهیه کمپرس زوفا30 گرم گیاه خشک را در نیم لیتر آب جوش به مدت 1۵دقیقه دم کرده و پس از سرد شدن مورد استفاده قرار می دهند، همچنین برای تهیه دم کرده زوفا روزی ۳ نوبت و هر نوبت یک قاشق مرباخوری گیاه را در نصف لیوان آب جوش به مدت 10تا 1۵ دقیقه دم می نمایند. برای شیرین کردن دم کرده ها از عسل استفاده می شود.
نکات احتیاطی:
زوفا از طرف سازمان غذا و دارو در آمریکا از جمله گیاهان بی خطر شناخته شده است. اما باید توجه داشت که در نقاط مختلف ایران از جمله خراسان جنوبی به طورسنتی از گیاه دیگری به نام زوفا استفاده می شود.
مصرف زوفا در زمان بارداری باید با احتیاط صورت گیرد.