از خون بندناف تا رویش جوانه‌های امید به زندگی /خونی که دم مسیحایی دارد

مسوول بانک خون بندناف جهاددانشگاهی خراسان جنوبی از ذخیره سازی ۷۵۰ نمونه خون بند ناف نوزادان در خراسان جنوبی خبر داد.
۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۶:۰۳ کد : ۳۰۱۵۸ پژوهشی
به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی، بهنامیان مسوول بانک خون بندناف جهاددانشگاهی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه تاکنون ۷۵۰ نمونه خون بند ناف نوزادان استان ذخیره شده است، گفت: در حال حاضر این سلول‌ها برای بیماری‌هایی با منشأ خونی مانند سرطان‌های خون و غدد لنفاوی، تالاسمی، نقص سیستم ایمنی و بیماری‌های خونی درمان قطعی دارند و می‌توان از این سلول‌ها برای درمان این بیماران استفاده کرد.
از خون بندناف تا رویش جوانه‌های امید به زندگی /خونی که دم مسیحایی دارد

وی افزود: پژوهشگران در تلاش هستند تا ۱۰۰ بیماری دیگر مانند دیابت، پارکینسیون، آلزایمر، فلج مغزی، سکته‌های مغزی، بیماران قطع نخاع را توسط سلول‌های خون بندناف درمان کنند همچنین در کشور کارآزمایی‌های بالینی طرح بهبود درمان بیماران مبتلا به سی پی و بهبود کودکان اوتیسم توسط سلول‌های بنیادی خون بندناف در حال انجام است.

بهنامیان اظهار کرد: آینده این علم بسیار روشن است و امیدواریم در آینده نزدیک از این سلول‌ها برای درمان بسیاری از بیماری‌ها استفاده کرد، با پیشرفت علم و گذشت زمان استفاده از این سلول‌ها نیز بیشتر می‌شود.

مسئول بانک خون بندناف جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی با تاکید بر این‌که سلول‌های بنیادی در اثر تکثیر‌های پی در پی دچار پیری نمی‌شوند، تصریح کرد: والدین در زمان تولد فرزند می‌توانند این فرصت را مغتنم شمارند و سلول‌های بنیادی خون بند ناف نوزاد را ذخیره کنند، والدین نوزادان بایستی قبل از تولد نوزاد اقدام به ثبت نام در بانک خون بندناف کنند.

او عنوان کرد: تلاش می‌کنیم همه خانواده‌ها قادر به ذخیره کردن خون بندناف نوزاد خود باشند، بنابراین هزینه‌ها اقساطی شده و علاوه بر آن امکان پرداخت تسهیلات بدون سود نیز برای آنان در نظر گرفته شده است.

بهنامیان ادامه داد: متقاضیان می‌توانند در هفته ۳۶ بارداری به صورت حضوری به آدرس بیرجند، میدان قدس، جهاددانشگاهی مراجعه ، یا به صورت آنلاین از طریق آدرس الکترونیکی www. rsct.ir ثبت‌نام و یا با شماره تلفن ۰۹۱۵۵۶۱۳۰۷۲ تماس بگیرند.