عضو هیات علمی پژوهشگاه ابن سینای جهاددانشگاهی؛

آیا روزه داری برای مبتلایان به آندومتریوز مضر است؟

هرچند روزه‌داری در ماه مبارک رمضان از مهم‌ترین فرایض دینی مسلمانان محسوب می شود و سلامت جسمی روزه داران را افزایش می دهد اما برخی از بیماران در این ایام مجاز به روزه داری نیستند یا باید با مشاوره پزشک متخصص شان اقدام به روزه داری کنند.
۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۰:۰۹ کد : ۳۰۱۳۶ پژوهشی
به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، آندومتریوز از جمله این بیماری هاست؛ بیماریی‌ که عامل ۵ تا ۳۵ درصد موارد نازایی در زنان است و باعث دردهای بسیار شدید به ویژه در دوره پریود می شود. داشتن درد هنگام برقراری رابطه جنسی و هنگام دفع ادرار و مدفوع و تغییر عادت گوارشی به خصوص در زمان عادت ماهیانه، از دیگر علایم این بیماری است.
آیا روزه داری برای مبتلایان به آندومتریوز مضر است؟

بیماریی که  درمان آن میتواند مصرف داروهای هورمونی ،مصرف مسکن‌های قوی،  انجام جراحی و برداشتن ضایعه باشد بنابراین مبتلایان به این بیماری (چه افرادی که اقدام به جراحی کرده یا نکرده باشند) جهت درمان و مصرف قرص وغیره باید تحت نظر پزشک بوده و حتما برای اعمال فرایض دینی با مشورت پزشک متخصص  اقدام به روزه داری کنند. 

دکتر خدیجه شادجو جراح و متخصص زنان و فلوشیپ لاپاروسکوپی پیشرفته و آندومتریوز پژوهشگاه ابن سینای جهاددانشگاهی در این خصوص به سیناپرس گفت: مطالعات نشان داده اند هنگام روزه داری میزان گلوتاتیون که یک نوع آنتی اکسیدان است، در بدن فرد بالا می رود؛ از سوی دیگر طبق مطالعات میزان یک سری پروتئین های التهابی مانند اینترلوکین 1، اینترلوکین6 نیز کاهش می یابد.

این عضو تیم تخصصی کلینیک آندومتریوز مرکز درمان ناباروری ابن‌ سینا افزود: دیگر مطالعات نشان داده اند که هنگام روزه داری میزان یک سری از مواد به نام مالون دی الدهیدکه به سلول های بدن آسیب می رسانند نیز کاهش پیدا می کند بنابراین با چنین پیش فرضی می توانیم اظهار کنیم و نتیجه بگیریم که روزه داری باعث کاهش آسیب به سلول های بدن شده و برای فرد مفید است.

این بنیان گذار کلینیک اندومتریوز پژوهشگاه ابن سینای جهاددانشگاهی بیان کرد: منتها روزه داری در بیماران باید تحت نظر و مشورت پزشک انجام  شود. مبتلایان به بیماری آندومتریوز از جمله بیمارانی هستند که باید با مشورت پزشک متخصص اقدام به روزه داری کنند. 

وی درباره این بیماری اظهارداشت: آندومتریوز یک بیماری التهابی است؛ هرچه التهاب کمتر باشد، بیماری زودتر فروکش می کند بنابراین مبتلایان به این بیماری باید تحت درمان باشند. درمان های این بیماری می تواند دارویی، جراحی یا انتظاری باشد.

این عضو هیات علمی پژوهشگاه ابن سینا تصریح کرد:اغلب برای کاهش درد و درمان بیماران مبتلا به آندومتریوز از داروهای هورمونی و قرص های ترکیبی ضدبارداری  استفاده می شود؛ این قرص ها سیستم انعقادی خون را یک مقدار مختل می کنند و میزان لخته شدن خون را افزایش می دهندلذا باید درمصرف داروها و هراقدام هم زمان پزشک درجریان قرارگیرد.

وی یادآور شد: فردی ممکن است  زمینه ژنتیکی انعقاد خون داشته باشد و اصلا پزشک اجازه استفاده از این داروهارا به او ندهد. بیمار دیگر ممکن است تازه اقدام به جراحی کرده و هنوز بهبودی کامل پیدا نکرده باشد و ممکن است پزشک او را از  انجام روزه داری بازدارد از اینرو به طور مطلق نمی توانیم اظهار کنیم روزه داری برای مبتلایان به آندومتریوز مضر یا مفید است.

شادجو بیان کرد: هرچند روزه داری باعث کاهش عوامل التهابی بدن می شود اما بهتر است بیماران مبتلا به این بیماری با مشورت پزشک متخصص اقدام به روزه داری کنند. مسلما پزشک متخصص با ارزیابی و شرایط جسمانی بیمار می تواند تصمیم درست را دراین رابطه بگیرد.

وی در پاسخ به این سوال که اگر چنانچه بیماران با مشاوره پزشک مجاز به روزه داری باشند، باید در این ایام از چه نوع تغذیه ای برخوردار باشند؟گفت: بهترین توصیه به این افراد همواره تغییر سبک زندگی، انجام فعالیت های بدنی،  ورزش و تغذیه مناسب مانند مصرف مواد خوراکی حاوی آنتی اکسیدان، سبزی ها، صیفی ها، استفاده کمتر از گوشت قرمز و مصرف بیشتر گوشت سفید مانند مرغ و ماهی، استفاده از لبنیات کم چرب، نوشیدن مایعات فراوان و پرهیز از مصرف سیگار و قلیان  و الکل است. همچنین توصیه می شود افراد مبتلا به آندومتریوز مصرف فست فود را محدودتر کنند زیرا سرشار از مواد افزودنی است. در ایام ماه مبارک رمضان نیز توصیه می شود اگر بیماران داروی خاصی مصرف می کنند که مجبور به نوشیدن مایعات فراوان هستند باید با مشورت پزشک روزه بگیرند.

به گفته وی، بیماران مبتلا به آندومتریوز پرونده ای باز دارند که باید برای روند درمانی شان طی فواصل مختلف مدام به نزد پزشک معالج شان مراجعه کنند.

این عضو تیم تخصصی کلینیک آندومتریوز پژوهشگاه ابن‌ سینای جهاددانشگاهی افزود: داروهای مصرفی این افراد متنوع و گوناگون است. گاهی بنابر تشخیص پزشک ضرورت دارد تا میزان دز ، زمان و نوع مصرف یک دارو  تغییر پیدا کند. همچنین امکان دارد شکل دیگری از داروها برای فرد بیمار تجویز شود. مثلا ممکن است به جای داروهای مصرفی و خوراکی، داروی تزریقی برای بیمار تجویز شود شاید بیمار نیاز به یک استراحت دارویی داشته باشد.

به گزارش سیناپرس وی در پایان گفت: بنابراین  توصیه میشود که فرد  مبتلا به اندومتریوزدر رابطه با شرایط روزه داری با پزشک متخصص خود مشورت کند.