اولین آزمایشگاه ژنتیک پزشکی استان مرکزی افتتاح شد

اولین آزمایشگاه ژنتیک پزشکی استان مرکزی به همت جهاددانشگاهی استان مرکزی در اراک افتتاح شد.
۲۹ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۵:۵۰ کد : ۲۹۸۴۳ پژوهشی
به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان مرکزی؛ دکتر علی اصغر غفاری زاده سرپرست جهاددانشگاهی استان مرکزی، ۲۹ فروردین ماه ۱۴۰۰ در آیین افتتاح این آزمایشگاه، اظهار کرد: با توجه به کمبودهای موجود در استان از سال ۹۴ استارت ایجاد این آزمایشگاه زده شد، البته به دلیل وجود مشکلات و مسائلی کار راه اندازی آزمایشگاه قدری زمان برد ولی خوشبختانه امروز موفق به افتتاح این آزمایشگاه در استان مرکزی شدیم.
اولین آزمایشگاه ژنتیک پزشکی استان مرکزی افتتاح شد

وی با اشاره به نبود متخصص ژنتیک پزشکی در استان مرکزی، افزود: به منظور جبران این خلاء شرایط همکاری با دکتر حیدری متخصص ژنتیک پزشکی فراهم شد تا از توان علمی این متخصص ژنتیک استفاده شود.

سرپرست جهاددانشگاهی استان مرکزی با اشاره به این‌که در نبود چنین آزمایشگاهی، نمونه ها به خارج از استان ارسال می شد، گفت: با افتتاح این مرکز قطعا مشکل ارسال نمونه ها رفع و این نیاز در مرکز استان پاسخ داده می شود و نیازی به تردد به سایر آزمایشگاه ها نخواهد بود.

غفاری زاده بیان کرد: ذات جهاددانشگاهی کمک به امور بر زمین مانده است و تلاش شد که در این دوره اقدامات تکراری انجام نشود. جهاددانشگاهی در صدد رفع نیازهای استان است و در واقع فعالیت مرکز درمان ناباروری نیز با این رویکرد آغاز شد.

این مقام مسوول با بیان اینکه آزمایشگاه تشخیص طبی جهاددانشگاهی استان مرکزی نیز پیش از این با امکانات جدید و به روز فعال شده است، گفت: آزمایشگاه ژنتیک نیز با هدف رفع نیاز استان آغاز به کار می کند.

 

بیماری های ژنتیکی؛ معضلی برای کشور

دکتر منصور حیدری مسوول فنی آزمایشگاه ژنتیک جهاددانشگاهی استان مرکزی در این آیین با اشاره به این که مشکلات و بیماری های ناشی از مسائل ژنتیک به معضل تبدیل شده است، افزود: مسلما هر بیماری و مشکل ژنتیکی، هزینه های سنگینی برای افراد و کشور به دنبال دارد در حالی که این بیماری ها با یک آزمایش و مشاوره ساده قابل کنترل هستند.

استاد تمام دانشگاه تهران گفت: بیماری های ژنتیکی به معضلی برای کشور بدل شده است در حالی که این بیماری ها با یک آزمایش یا مشاوره ساده قابل کنترل هستند.

وی با تاکید بر این که باید ژنتیک پزشکی و غربالگری را جدی گرفت، گفت: زمانی که مسئله غربالگری مطرح است و به صورت ویژه به آن پرداخته می شود، عملا وجود معاونت های پیشگیری در وزارتخانه ها و بهزیستی ضرورتی پیدا نمی کند، پس باید تمرکز بیشتری بر موضوع غربالگری داشت.

مسوول فنی آزمایشگاه ژنتیک جهاددانشگاهی استان مرکزی تصریح کرد: باید نسل آینده را سالم پرورش داد و با توجه به پتانسیل موجود در اراک می توان اقدامات بسیاری را در این عرصه به انجام رساند. هدف از آغاز فعالیت آزمایشگاه های ژنتیک، تجارت نیست، بلکه هدف خدمات رسانی به مردم است.

پروفسور حیدری با بیان این که نیروهای متخصص و تجهیزات پیشرفته در آزمایشگاه های ژنتیک بکار گرفته شده اند و از این ظرفیت می توان در راستای کمک و خدمات رسانی استفاده کرد، افزود: با این امکانات می توانیم سرعت پاسخگویی به آزمایشات را بالا ببریم و حتی در زمینه تعیین هویت که به معضلی بدل شده است، نیز فعال بود.