توسط پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاددانشگاهی انجام می‌شود؛

اجرای طرح پژوهشی پیمایش ملی «جرم و بزه دیده‌گی»

پروژه پیمایش ملی «جرم و بزه دیده‌گی» توسط پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاددانشگاهی و با همکاری سازمان امور اجتماعی کشور انجام خواهد شد.
۲۵ فروردین ۱۴۰۰ | ۰۹:۴۵ کد : ۲۹۷۳۵ پژوهشی
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاددانشگاهی، پیمایش ملی جرم و بزه دیده‌گی بر اساس پیشنهاد پژوهشگاه به سازمان امور اجتماعی کشور و تصویب و تامین اعتبار آن توسط سازمان مذکور، آغاز شده است. اجرای این پیمایش‌ها در کشورهای توسعه یافته حدود نیم قرن سابقه دارد.
اجرای طرح پژوهشی پیمایش ملی «جرم و بزه دیده‌گی»

ضرورت اساسی پیمایش های جرم و بزه دیدگی در دنیا، ناقص بودن اطلاعات رسمی و عدم کفایت این اطلاعات برای شناخت میزان، علل و عوامل و پیامدهای جرم و بزه دیدگی است. بدیهی است بدون اطلاعات صحیح و کامل نه تنها شناخت مناسبی از موضوع میسر نمی شود، بلکه امکان سیاستگذاری، پیشگیری و اقدام اثربخش هم تضعیف می شود.

پیشگیری از جرم به عنوان یک هدف مهم در نظام اجرایی و قضایی کشور، مستلزم پژوهش های بزه دیده شناسی است. پیامدها و هزینه های بالای اجتماعی، اقتصادی و قضایی جرائم و همچنین ترس ها و نگرانی های عمومی ناشی از آن‌ها ضرورت دیگر این پژوهش است. در واقع جرائم هم هزینه های مادی و اقتصادی ایجاد می کنند و هم هزینه های اجتماعی و غیرمادی. تخمین زده شده است که بزه دیدگی سالانه نزدیک به 450 میلیارد دلار خسارت در ایالات متحده به بار می آورد. از این اندازه، 105 میلیارد دلار، هزینه های ملموس هستند و 345 میلیارد دلار نیز هزینه های ناملموس.

گفتنی است این پیمایش، به عنوان اولین پیمایش ملی بزه دیدگی در ایران با هدف تعیین میزان وقوع جرائم در کشور، شناخت ویژگی‌های قربانیان جرائم و علل و عوامل بزه دیدگی آنها، شناخت ویژگی‌های مجرمان و علل و عوامل ارتکاب جرم توسط آنها بر اساس اطلاعات قربانیان، شناخت روابط قربانیان و مجرمان، بررسی میزان گزارش جرائم به پلیس و دلایل گزارش و عدم گزارش آنها و تیپولوژی آنها، بررسی میزان احساس ناامنی و میزان ترس از جرائم مختلف، ارزیابی عملکرد دستگاههای مختلف در حوزه جرم و شناسایی تجربه و ارزیابی افراد از نحوه برخورد دستگاههای مختلف انجام می شود.