مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی مطرح کرد:

کاهش وزن با تخم کتان

مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی اظهار کرد: مصرف روزانه ۳ گرم دانه کتان برای تسکین درد روده، ازدیاد ترشح ادرار و افزایش تعریق مفید و موثر بوده و برای کاهش وزن بسیار موثر است.
۱۵ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۰:۵۰ کد : ۲۹۴۱۵ پژوهشی
به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی، محسن پویان گفت: کتان با نام‌های دیگر برزک و تلسج گیاهی است که در گیاه درمانی از دانه آن استفاده می‌شود.
کاهش وزن با تخم کتان

مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه طبیعت گیاه سرد و خشک و دانه‌های آن گرم و خشک است، افزود: دانه کتان نرم‌کننده بوده، برای درمان پوست مفید است و مصرف آن با عسل محرک نیروی جنسی است.
به گفته مهندس پویان، کتان برای درمان سرفه بسیار مفید است، در استعمال خارجی برای التهابات پوست اثربخش است، شیرافزاست و بخور کتان برای درمان زکام مفید است.
این پژوهشگر گیاهان دارویی با بیان این‌که گیاه کتان نرم‌کننده سینه و خلط آور بوده، تحریکات پوستی را برطرف می‌کند، بیان کرد: ضماد آرد دانه کتان با اسفرزه برای تسکین درد مفاصل، سیاتیک و نقرس بسیار مفید است، برای پاک کردن ریه‌ها از اخلاط و نیز تحلیل ورم کبد مفید است، سرخ کرده دانه آن قابض است و خون روی از رحم را قطع می‌کند.
مهندس پویان توصیه کرد: مصرف روزانه 3 گرم دانه کتان برای تسکین درد روده، ازدیاد ترشح ادرار و افزایش تعریق مفید و موثر بوده و برای کاهش وزن بسیار موثر است.
وی با اشاره به این‌که مقدار مصرف روزانه این گیاه به میزان 6-3 گرم و سه نوبت در روز است، یادآور شد: دانه کتان اگر کوبیده شود زود اکسید می‌شود، بنابراین باید تازه به تازه مصرف شود.