کارشناس پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی مطرح کرد:

کمک به بهبود زخم معده با گیاه پاغازه

۱۴ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۴:۵۴ کد : ۲۹۳۹۳ پژوهشی
مهندس شهلا امینی کارشناس پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی در خصوص گیاه پاغازه عنوان کرد: در بهار معمولا به‌عنوان سبزی مصرف شده و دارای اثرات درمانی مناسبی در درمان التهاب روده و زخم معده است.
کمک به بهبود زخم معده با گیاه پاغازه

به گزارش روابط عمومی پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی، پاغازه یا غازیاغی (نام علمی: Falcaria vulgaris) یک گونه از گیاهان مرتعی، یکساله و پایا از تیره چتریان است که در مناطق غرب کشور به‌خصوص کرمانشاه به این نام مشهور است. نام ترکی این گیاه غازیاغی یا قازیاغی و به همان معنای پای غاز است و به این دلیل که برگ‌های این گیاه شکلی مانند پای غاز درست می‌کنند به این نام مشهور شده است.

مهندس شهلا امینی کارشناس این پژوهشکده در خصوص این گیاه عنوان کرد: در بهار معمولا به‌عنوان سبزی مصرف شده و دارای اثرات درمانی مناسبی در درمان التهاب روده و زخم معده است.

وی اظهار کرد: براساس تحقیقات انجام شده اثرات محافظتی عصاره این سبزی در مقابل زخم معده ناشی از مواد شیمیایی به اثبات رسیده است؛ بنابراین این گیاه تقویت کننده مناسب معده و روده است و در حال حاضر به‌صورت محلی جوشانده این گیاه به‌صورت خوراکی به‌منظور درمان التهاب روده و زخم معده و نیز التهابات گوارشی و کولیت روده مصرف می‌شود.

امینی خاطرنشان کرد: غازیاغی دارای هورمون‌های گیاهی است که باعث افزایش اشتها شده، به تصفیه خون کمک کرده و ملین و مدر است و از دم‌کرده آن (به‌صورت موضعی) برای رفع چین و چروک پوست استفاده می‌کنند.

وی افزود: پاغازه در رفع ناراحتی‌هایی چون: سخت‌ادراری، سنگ کلیه، مثانه و انسداد روده نقش موثری دارد و از ضماد (پماد خانگی) غازیاغی برای ضایعات پوستی نیز استفاده می‌شود. این گیاه همچنین خاصیت شیرافزایی دارد و از دم‌کرده این گیاه برای دفع خلط و رفع گلودرد چرکی نیز استفاده می‌شود. همچنین افرادی که دچار ناراحتی‌های کبدی هستند، بایستی از این گیاه بیشتر استفاده کنند.

وی موارد منع مصرف این گیاه را برشمرد و عنوان کرد: افرادی که کلیه‌های ضعیف دارند، از مصرف آن خودداری کنند همچنین مصرف این سبزی در مادران باردار باعث سقط‌جنین شده و زیاده‌روی در مصرف این سبزی باعث «تحریکات پوستی» در بعضی افراد می‌شود.