عضو گروه پژوهشی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی بیان کرد:

روناس؛ دفع کننده سموم بدن

عضو گروه پژوهشی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه روناس برای رفع خارش پوست اثر بخش است، گفت: این گیاه برای دفع عوارض حاصل از ضربه و کوفتگی بدن از آن استفاده می شود و دفع کننده سموم بدن است.
۲۶ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۳:۵۰ کد : ۲۹۲۰۷ پژوهشی
به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی، دکتر ساره حسینی گفت: روناس با نام‌های دیگر رودک، سورچاه، رودانگ، عروق الصباغین، گیاهی است که طبیعت آن گرم و خشک بوده، ریشه آن قابض و مدر و باز کننده انسداد و گرفتگی هاست.
روناس؛ دفع کننده سموم بدن

عضو گروه پژوهشی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی با اشاره به این‌که این گیاه در بیماری نرمی استخوان یا راشیتیسم مفید واقع می‌شود، افزود: مصرف دم کرده روناس با عسل برای فلج، بی حسی عضو، لقوه، سستی اعضا، یرقان و سیاتیک مفید و موثر است، برای دفع عوارض حاصل از ضربه و کوفتگی بدن از آن استفاده می‌شود و دفع کننده سموم بدن است.

دکتر حسینی ادامه داد: این گیاه از گیاهان رنگ زا بوده و برای رنگ کردن مو استفاده می‌شود، شیر افزاست و برای درمان بیماری های پوستی و رفع ورم از آن استفاده می شود.

عضو گروه پژوهشی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی با بیان این‌که روناس بی حسی اعضا را درمان می‌کند، بیان کرد: این گیاه برای رفع خارش پوست اثر بخش است، برای درمان شوره سر مفید بوده و دم‌کرده آن برای بیماری نقرس کاربرد دارد.

گفتنی است، مقدار خوراک آن حداکثر 4 گرم در روز است که در دو نوبت و به صورت دم‌کرده مصرف می‌شود.

نکات احتیاطی:

مصرف زیاد روناس حجم ادرار را زیاد می کند و ممکن است با خون ادراری همراه شود.