مدیر مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی اظهار کرد:

رفع تشنگی با گیاه اسفرزه

مدیر مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی گفت: تخم اسفرزه لعاب زا است و مصرف آن به صورت خیسانده حرارت بدن را تسکین داده و برای رفع تشنگی اثربخش است.
۲۵ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۵:۰۰ کد : ۲۹۱۶۷ پژوهشی
به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی، مهندس حسین راغ آرا گفت: اسفرزه با نام های دیگر اسپرزه، اسفیدش، اسفیوس، اسپغول، قارنی و رخ گیاهی است با طبیعت سرد و تر که تخم آن مبرد و خنک کننده است. عضو گروه پژوهشی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه این گیاه برای رفع التهاب مجاری ادراری و تناسلی بسیار مفید و موثر است، افزود: تخم اسفرزه لعاب زا است و مصرف آن به صورت خیسانده حرارت بدن را تسکین داده و برای رفع تشنگی اثربخش است و همچنین برای رفع تب های گرم مفید است.
رفع تشنگی با گیاه اسفرزه

به گفته مهندس راغ آرا، اسفرزه برای درمان خشونت سینه، حلق و زبان کاربرد دارد، مسکن سردرد است و برای درمان یبوست و زخم روده از آن استفاده می‌شود.

مدیر مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی با بیان اینکه ضماد کوبیده دانه این گیاه با گلاب و روغن بنفشه برای سردرد اثر بخش است، بیان کرد: ضماد لعاب اسفرزه که در اثر خیساندن می آید مخلوط با سرکه و روغن گل سرخ برای تسکین درد مفاصل، نقرس و رفع ورم بناگوش اثرات مفیدی دارد.

گفتنی است، مقدار مصرف روزانه دانه این گیاه 10 تا 12 گرم و دو نوبت در روز به این میزان می‌باشد.

نکات احتیاطی: مصرف خوراکی کوبیده تخم اسفرزه(حدود 40 گرم) موجب سرد شدن بدن، تنگی نفس و آشفتگی و احتمالا غش و توقف نبض می‌شود.