مرکز اطلاعات علمی جهاددانشگاهی آخرین گزارش نشریات علمی مصوب وزارت بهداشت در سال ۹۸ را منتشر کرد؛

هر آن‌چه که باید درباره‌ی وضعیت نشریات علمی حوزه‌ی علوم پزشکی کشور بدانید/ معرفی ۲۰ نشریه‌ی برتر

مرکز اطلاعات علمی جهاددانشگاهی (SID) نتایج ارزیابی استنادی جامع (SID-JCR) خود از نشریات مصوب وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سال ۱۳۹۸ را منتشر کرد.
۱۳ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۸:۰۷ کد : ۲۸۷۹۲ تاپ خبر پژوهشی
به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، ارزیابی استنادی (Journal Citation Reports-JCR) یکی از روش‌های متداول و پذیرفته‌شده ارزیابی نشریات علمی است که انجام درست آن نیازمند در اختیار داشتن تمامی اطلاعات (آرشیو شماره‌ها و تمامی عنوان نشریات) است. لذا همواره در حفظ جامعیت و روزآمدی اطلاعات موجود در بانک اطلاعاتی نشریات پایگاه SID.ir تلاش شده است. به‌گونه‌ای که در حال حاضر کلیه نشریات علمی-پژوهشی وزارت علوم و بهداشت به‌صورت دسترسی آزاد در اختیار کاربران است و ماهانه میلیون‌ها کاربر به دانلود و مطالعه مقالات علمی از طریق این پایگاه علمی می‌پردازند.
هر آن‌چه که باید درباره‌ی وضعیت نشریات علمی حوزه‌ی علوم پزشکی کشور بدانید/ معرفی ۲۰ نشریه‌ی برتر

گزارش‌های استنادی به‌عنوان شاخصی برای میزان کاربرد نتایج پژوهش، نشانگر میزان و کیفیت استفاده‌ی پژوهشگران از مدارک علمی تولید شده است.
در این گزارش، شاخص تأثیر: یک شاخص کیفی است که برای ارزیابی، مقایسه و رتبه‌بندی نشریات علمی در رشته‌های مختلف در سطح ملی یا برای مقایسه مجله‌ها در سطح بین‌المللی به کار گرفته می‌شود؛ این شاخص نشان‌دهنده‌ی فراوانی استنادهایی است که در طول یک سال مورد گزارش به مجموعه‌ی مقالات چاپ‌شده در یک نشریه در یک دوره زمانی مشخص داده می‌شود.

اطاعات بیشتر از زبان رییس  SID
دکتر فاطمه عظیم‌زاده رییس مرکز اطلاعات علمی جهاددانشگاهی (SID) با اشاره به تحلیل نتایج این ارزیابی در سال‌های متوالی، بیان کرد: مرکز اطلاعات علمی جهاددانشگاهی از سال 1394 تاکنون هرساله نشریات علمی- پژوهشی وزارت بهداشت را ارزیابی نموده و نتایج به‌دست‌آمده را در اختیار جامعه علمی قرار داده است. در گزارش سال جاری نسبت به سال گذشته در همه شاخص‌ها شاهد ارتقاء و پیشرفت هستیم که نشان‌دهنده تلاش و پشتکار جامعه علمی در حوزه پزشکی است.

عظیم‌زاده در تحلیل گزارش استنادی مرکز افزود: بررسی میزان دانلود و بازدید مقالات در SID رابطه معناداری با تعداد استناد‌های مقاله دارد. بعلاوه مقایسه نتایج JCR97-SID و JCR98-SID نشان می‌دهد تعداد نشریات دارای شاخص تأثیر از 375 نشریه به 386 نشریه و تعداد نشریات دارای شاخص آنی از 144 نشریه با اضافه شدن 159 نشریه به 303 نشریه رسیده است؛ بنابراین سرعت استناددهی به مقالات نشریات داخلی در حوزه پزشکی افزایش‌یافته و می‌تواند نشان‌دهنده پیگیری جدی‌تر نتایج تحقیقات پژوهشگران توسط همکارانشان باشد.

لازم به ذکر است در حال حاضر 7 درصد از نشریات هیچ استنادی را در سال 1398 دریافت نکرده‌اند. وی یادآور شد: باید به استناددهی کم پژوهشگران کشور به یکدیگر توجه کرد. برای ورود به این موضوع و تحلیل عمیق‌تر، لازم است مقایسه‌ای بین رفتار استنادی داخلی محققان با استناددهی در نشریات بین‌المللی صورت پذیرد. از سوی دیگر همان‌گونه که یکی از فلسفه‌های ایجاد و گسترش نشریات داخلی نیازهای داخل کشور بوده است، لازم است شاخص‌ها و روش‌های ارزیابی بومی را گسترش داد تا میزان دستیابی به این هدف قابل ارزیابی باشد.

رییس مرکز اطلاعات علمی جهاددانشگاهی در ادامه گفت: در حال حاضر 436 نشریه در فهرست نشریات مصوب وزارت بهداشت حضور دارند که از این تعداد 91 نشریه نمایه ISI، 78 نشریه نمایه PubMed  و 140 نشریه نمایه Scopus  را اخذ کرده‌اند که برخی نشریات در بیش از یک نمایه حضور دارند.

دکتر عظیم‌زاده اضافه کرد: دسته‌بندی نشریات به زیرگروه‌های تخصصی و رصد نحوه‌ی تعامل بین پژوهشگران و نیز افزایش سطح دسترسی مخاطبان به مقالات نشریات کشور، از دیگر فعالیت‌های قابل انجام در این راستا است. 

معرفی 20 نشریه‌ی برتر:

گفتنی است در پایان این گزارش تحلیل مقایسه‌ای نیز صورت گرفته است و  علاقه‌مندان می‌توانند جهت دریافت اطلاعات کامل این گزارش به نشانی https://sid.ir/369 مراجعه نمایند. شایان ذکر است.