با همکاری مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران وابسته به جهاددانشگاهی صورت گرفت؛

موفقیت محققان ایرانی در توسعه فناوری استخراج اتوماتیک و میکروفلویدیک DNA سلولی

محققان مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران وابسته به جهاددانشگاهی که افق فعالیت خود را توسعه فناورانه و توانمندسازی صنعت زیست فناوری کشور در حوزه های مختلف قرار داده اند در چهارچوب همکاری مشترک با محققان دانشگاه صنعتی شریف موفق به توسعه روش و ساخت پلتفرم
۱۳ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۸:۰۳ کد : ۲۸۷۹۱ پژوهشی
به گزارش روابط عمومی مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران وابسته به جهاددانشگاهی، لاله پارسا یگانه عضو هیات علمی بانک مولکولی این مرکز با بیان این نکته که تحقیق و توسعه بین رشته ای در حوزه فناوریهای نوین می تواند به دستاوردهای دانش بنیان در لبه علم منتج گردد، گفت: تخریب دیواره سلول مهمترین و اولین مرحله در بسیاری از پروتکل های زیست شناسی مولکولی و آزمایش های تشخیصی است. اخیراً سیستم های میکروسیال به دلیل مزایای مرتبط با اتوماسیون، یکپارچه سازی و کوچک سازی، به ویژه در شرایط محدودیت منابع زیستی، مورد توجه بسیار قرار گرفته اند.
موفقیت محققان ایرانی در توسعه فناوری استخراج اتوماتیک و میکروفلویدیک DNA سلولی

جدید برای تخریب شیمیایی دیواره سلول  ارایه شده است. سیستم های توسعه یافته از نیروهای پنوماتیک و اینرسی برای مخلوط کردن موثر واکنش دهنده های تخریب و نمونه های سلولی و همچنین کنترل دقیق سیال استفاده می کنند.

پارسا در ادامه بیان کرد: ویژگی‌های خاص سیستم توسعه یافته  «آزمایشگاه بر روی دیسک [(LoaDs)Lab on a Disks ] »   با آب دیونیزه شده  (DI) و گلبول های سفید خون (WBC) انجام شد تا مناسب بودن سیستم های پیشنهادی از نظر اختلاط، کنترل مایعات و تجزیه سلول شیمیایی بررسی گردد.

گفتنی است: نتایج این پژوهش که در نشریه معتبر Scientific Report به چاپ رسیده است راهکارهای امیدبخشی از توانمندی دانشمندان داخلی کشور  در توسعه پیشرفته ترین روش‌ها و پروتکل‌های زیست فناوری که تنها در انحصار کشورهای معدودی در دنیا می باشد را نشان می دهد.