در مراسم افتتاح نخستین کنفرانس ملی مواد نوین مطرح شد؛

موفقیت‌های جهاددانشگاهی در پژوهش‌های کاربردی مواد و متالوژی/ نقش موثر کنفرانس در توسعه فناوری کشور

معاون پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی با اشاره به نقش موثر حوزه مواد و متالوژی در پیشرفت کشور، فعالیت‌های جهاددانشگاهی را در حوزه پژوهش‌های کاربردی یادآورشد.
۱۳ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۷:۳۳ کد : ۲۸۷۸۸ پژوهشی
به گزارش روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی یزد، دکترمحمدرضا پورعابدی معاون پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی سه‌شنبه ۱۲ اسفند ماه در مراسم افتتاح نخستین کنفرانس ملی مواد نوین که به صورت مجازی به مدت دور روز به میزبانی سازمان جهاددانشگاهی یزد برگزار شد اظهار کرد: بحث مهندسی مواد و متالوژی نقش اساسی و ارزنده‌ای در صنایع مختلف کشور اعم از صنایع انرژی، هسته‌ای، نظامی و غیره دارد و در همین راستا نیز جهاددانشگاهی با توجه به رسالت خود در حوزه پژوهش‌های کاربردی به منظور رفع چالش‌ها و نیازهای جامعه در این حوزه فعالیت‌هایی را دنبال می کند.
موفقیت‌های جهاددانشگاهی در پژوهش‌های کاربردی مواد و متالوژی/ نقش موثر کنفرانس در توسعه فناوری کشور

وی در همین رابطه افزود: جهاددانشگاهی دارای هشت گروه پژوهشی در حوزه مکانیک، مواد و متالوژی شامل متالوژزی، فناوری مواد فلزی، سرامیک، سرامیک‌های نوین، نانو مواد سرامیکی، بیومواد، هیدرومتالوژی، کانه ارایی و نانو ذرات فلزی است که در قالب پژوهشکده‌های مختلف این سازمان فعالیت دارند.

دکترپورعابدی با اشاره به پژوهشکده مواد نوین سرامیکی که به صورت متمرکز بر حوزه تکنولوژی‌های سرامیکی در استان یزد فعالیت می‌کند، گفت: تهیه آلیاژی‌های آهنی و غیراهنی، آلیاژهای مغناطیسی مقام بر حرارت، آلیاژهای مسی و سوپر الیاژها و تولید قطعات صنعتی، کارهای خوبی را از این گروه‌های پژوهشی و مراکز خدمات تخصصی شاهد هستیم.

وی از مهمترین طرح‌های سال جاری در این حوزه را بحث قالب‌های انجماد ریختگری پیوسته و نیمه پیوسته چرخ‌های مسی مورد استفاده در صنایع ریختگری، صدا خفه کن داخلی خطوط تقلیل فشار گاز و همچنین ایمپلنت‌های دندانی متخلخل و پوشش‌های آنها را برشمرد.

وی در خصوص مواد سرامیکی نیز از ساخت مونولیت‌های سرامیکی، مونولیت‌های فلزی کاتالایست‌ها که نقش موثری در کاهش آلایندگی ناشی از کارکرد خودروها به عنوان طرح‌های فناورانه در این بخش یاد کرد.

معاون پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی در ادامه از کسب رتبه سوم جهاددانشگاهی در سی و چهارمین جشنواره بین المللی خوارزمی با طرح بومی سازی تولید صدا خفه کن داخلی خطوط تقلیل فشار گاز خبر داد. 

وی با تاکید بر اهمیت حوزه مواد و متالوژی در پیشرفت کشور، اظهار کرد: در همین راستا نیز مهم است که دستاوردهای پژوهشگران، اساتید و دانشجویان در این حوزه مورد نقد و نظر و بررسی قرار گیرد و بتوان از این دانش در بخش کاربردی مسائل کشور استفاده کرد.

دکترپورعابدی در پایان نیز از برگزارکنندگان این کنفرانس در پژوهشکده مواد نوین سرامیکی یزد قددرانی و ابراز امیدواری کرد که دستاوردها و ماحصل این کنفرانس به صورت کاربردی در رفع مشکلات صنعت کشورمان مورد استفاده قرار گیرد.

 

دانش و فناوری‌ پراکنده کشور باید در جهت رفع نیازهای ملی استفاده شود

رییس جهاددانشگاهی یزد نیز در این مراسم با بیان این که عزم کشور دستیابی به اقتصاد متکی بر دانش است، گفت: باید ساز و کارها در جهت استفاده بیش‌تر از دانش و فناوری پراکنده کشور جهت رفع نیازهای ملی و حل مسائل استفاده شود.

فاطمه سعادتجو اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین تحولات جهان آینده، بحث توسعه مبتنی بر دانش است که شکل جدیدی از اقتصاد نوین را در جامعه بشری، بوجود خواهد آورد و جمهوری اسلامی ایران نیز همگام با این رویکرد و براساس سند چشم‌انداز توسعه ۲۰ ساله کشور، برنامه توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خود را با محوریت دانایی و دانش اجرا می‌کند.

وی با بیان این که عزم کشور بر آن است که بتواند از یک اقتصاد متکی بر منابع طبیعی به یک اقتصاد متکی بر دانش دست پیدا کند، گفت: امروز دانش و فناوری قدرت اصلی کشورها به حساب می‌آیند و لذا ساز و کارها باید به طریقی باشند که هر چه بیش‌تر از دانش و فناوری پراکنده در کشور و جهان برای رفع نیازهای ملی و حل مسائل کشور استفاده شود.

سعادتجو عنوان کرد: سازمان جهاددانشگاهی یزد سرلوحه فعالیت‌های خود را گسترش روحیه تحقیق و بهره‌برداری از یافته‌های پژوهشی، ارتقای سطح علمی خدمات تخصصی، ارتقاء و توسعه آموزش‌های علمی، مهارتی، کاربردی و شغل محور و همچنین توسعه برنامه‌های فرهنگی قرار داد.

وی افزود: با توجه به تأکید برنامه‌های سند چشم‌انداز ۲۰ ساله در حیطه مواد نوین و نیز با توجه به قرار گرفتن فناوری‌های نوین در اولویت‌های الف سند جامع علمی کشور و نقش همه‌جانبه این فناوری در عرصه‌های مختلف جامعه و نیز پتانسیل‌ها و توانایی‌های علمی، پژوهشی و صنعتی موجود در استان یزد، جهت نیل به ارتباط منسجم‌تر و انجام طرح‌های بزرگ با هدف تولید فناوری، سازمان جهاد دانشگاهی استان یزد در سال ۱۳۹۶ با اخذ مجوز اقدام به راه‌اندازی پژوهشکده مواد نوین سرامیکی کرد.

سعادتجو خاطرنشان کرد: این پژوهشکده در زمینه مواد های‌تک در حوزه سرامیک‌های مهندسی فعالیت دارد و تلاش کرده است که با تجاری‌سازی دستاوردهای پژوهشی، علم را به ثروت تبدیل کند.

رییس سازمان جهاددانشگاهی یزد در پایان ابراز امیدواری کرد که این کنفرانس بتواند در جهت رشد و توسعه فناوری در کشور گام مؤثری بردارد.

ولی درهمی معاون پژوهشی دانشگاه یزد نیز در این مراسم به صورت ویدئو کنفرانسی اظهار کرد: صنعت مواد نوین سرامیکی جزو صنایع پیشرو کشور خصوصاً در یزد به شمار می‌آید.

درهمی تاکید کرد: لازم است که برگزارکنندگان این کنفرانس توجهی به حوزه خاک هم داشته باشند، ضمن این که برگزاری میزگردی در این حوزه با موضوع آینده پژوهی نیز ضروری است.

به گزارش ایسنا ،نخستین کنفرانس ملی مواد نوین به منظور اشتراک ایده‌ها و یافته‌های پژوهشی و تبادل نظر اساتید، محققان و صنعت‌گران این حوزه ۱۲ و ۱۳ اسفندماه در پژوهشکده مواد نوین سرامیکی جهاددانشگاهی یزد یه صورت مجازی برگزار شد.