با حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و رییس جهاددانشگاهی انجام گرفت؛

افتتاح فاز نهایی مرکز جامع سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی/ رونمایی از سه پروژه بزرگ این پژوهشگاه

۱۰ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۴:۱۹ کد : ۲۸۵۹۳ تاپ خبر پژوهشی
هم‌زمان با افتتاح فاز نهایی مرکز جامع سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی از سه طرح شاخص این پژوهشگاه شامل موش تراریخت برای ارزیابی تولید واکسن کووید ۱۹، ارایه نتایج فاز نخست کارآزمایی بالینی پروژه استفاده از سلول‌های ایمنی برای هدف‌گیری تومور مغزی بدخیم و پیشرفت اولین فراورده ژن‌درمانی برای یک نوع سرطان خون رونمایی شد.
افتتاح فاز نهایی مرکز جامع سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی/ رونمایی از سه پروژه بزرگ این پژوهشگاه

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، در مراسمی با حضور دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، دکتر حمیدرضا طیبی رییس جهاددانشگاهی، دکتر حمیدرضا خرم خورشید قائم‌مقام سرپرست معاونت تحقیقات وزارت بهداشت و رییس و پژوهشگران پژوهشگاه رویان که یکشنبه 10 اسفندماه برگزار شد، با افتتاح فاز نهایی مرکز جامع سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی این پژوهشگاه از سه طرح موش تراریخت برای ارزیابی تولید واکسن کووید ۱۹ ، نتایج فاز نخست کارآزمایی بالینی پروژه استفاده از سلول‌های ایمنی برای هدف‌گیری تومور مغزی بدخیم و پیشرفت اولین فراورده ژن‌درمانی برای یک نوع سرطان خون رونمایی شد.

رییس جهاددانشگاهی در این مراسم با تشکر از معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری که همواره حمایت‌کننده طرح‌های جهاددانشگاهی بوده است گفت: جهاددانشگاهی نیز تلاش دارد با انجام پروژه‌های کاربردی و موردنیاز کشور پاسخی شایسته به این حمایت‌ها دهد. 

دکتر طیبی ادامه داد: جهاددانشگاهی به مرزی از سرآمدی رسیده است که در صورت تأمین منابع مالی قادر به انجام پروژه‌های بزرگ فناورانه است .

 وی با اشاره به منابع مالی که از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و صندوق توسعه ملی برای انجام پروژه‌های فناورانه در اختیار این نهاد قرارگرفته است گفت :به دلیل تامین به‌موقع منابع مالی سرعت انجام پروژه‌ها بسیار بالا رفته است.

رییس جهاددانشگاهی یکی از مشکلات را قراردادهای بار اول ذکر کرد و گفت: بسیاری مواقع پس از تولید فناوری در اولین قرارداد و مناقصات با مشکل مواجه می‌شویم که خوشبختانه معاونت علمی و فناوری شرکت‌های دانش‌بنیان را از این موضوع مستثنا کرده است که درخواست داریم پروژه‌های فناورانه جهاددانشگاهی هم شامل حال این مصوبه شوند. 

وی همچنین در حاشیه این مراسم نیز بابیان اینکه انتظار داریم قوانین کشور به‌گونه‌ای تنظیم شود تا معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری در حوزه کاربردی کردن فناوری نیز اختیار عمل داشته باشد ادامه داد: وقتی فناوری از طریق منابع ملی کشور تولید می‌شود باید در کشور مورداستفاده قرار گیرد و این توانایی به معاونت علمی و فناوری داده شود تا در این زمینه نیز بتواند اختیار عمل داشته باشد.

رییس جهاددانشگاهی همچنین به افتتاح و رونمایی از دستاوردهای جدید جهاددانشگاهی در آیندهای نزدیک خبر داد و گفت: این دستاوردها در حوزه‌های فنی و مهندسی، کشاورزی و سایر حوزه‌های  پزشکی جهاددانشگاهی رونمایی می‌شوند.

وی در پایان سخنانش گفت: اقتصادی موفق است که دانش‌بنیان و متکی بر تولید ملی بوده و تولید ملی نیز متکی بر توسعه علم و فناوری موردنیاز کشور باشد.

بالندگی رویان برای همه کشور باعث افتخار است
دکتر ستاری نیز در سخنان کوتاه گفت: حضورم در این مراسم حمایت از اتفاقات خوبی است که در پژوهشگاه رویان اتفاق می‌افتد و هرسال برای افتتاح پروژه‌ها  و انعقاد تفاهم‌نامه‌های جدید به رویان می‌آییم. بالندگی رویان برای همه کشور باعث افتخار است و امیدوارم این فرهنگ رشد و توسعه در کشور جا بیفتد.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری بابیان اینکه تا زمانی که شرکت دانش‌بنیان طرف قرارداد جایی نشود، نمی‌تواند به تجاری‌سازی برسد ادامه داد:موسسه نمی‌تواند تجاری‌سازی انجام دهد؛ شرکت خصوصی است که می‌تواند تجاری‌سازی انجام دهد و از دوستان جهاددانشگاهی می‌خواهم این موضوع را به جد پیگیری کنند.

وی با اشاره به این‌که هزینه کردن بخش خصوصی و دولتی در حوزه توسعه و تحقیق نتایج بسیار متفاوتی دارد افزود: یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه بیوتکنولوژی در سال گذشته ۴0۰ میلیارد تومان هزینه توسعه و تحقیق کرده است که قطعاً اگر ما در دولت ۴ هزار میلیارد هم می‌گذاشتیم، نمی‌توانستیم به نتایجی که آن‌ها دست پیدا کردند، برسیم.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری همچنین گفت: در حال حاضر شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند تا سقف ۱۰۰ میلیارد تومان  بدون تشریفات مناقصه خرید بار اول داشته باشند.

پژوهشگران رویان توانسته‌اند شعار از آزمایشگاه تا بالین را محقق کنند

دکتر عبدالحسین شاهوردی رییس پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی نیز در این مراسم  با اشاره به رونمایی از سه پروژه بزرگ این پژوهشگاه گفت: فرصتی برای محققان و پژوهشگران پژوهشگاه رویان فراهم‌شده است تا بتوانند باوجود تمام تنگناها و مشکلات، به تلاش خود ادامه داده و بخشی از تلاش‌های خود را به ایستگاه پایانی برسانند. امروز نیز نتایج ۳ طرح مهم این پژوهشگاه ارائه می‌شود که این نتایج حاصل تلاش و انباشت دانش و دو دهه فعالیت است.

دکتر شاهوردی با تاکید بر اینکه پژوهشگران رویان توانسته‌اند شعار از آزمایشگاه تا بالین را محقق کنند گفت: این پروژه‌ها به‌صورت مشترک بین اعضای هیأت علمی مراکز مختلف به سرانجام رسیده است.در این راستا از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، معاونت پژوهش و فناوری وزارت بهداشت و همچنین خیرین سلامت که حامی این پروژه‌ها بودند، قدردانی می‌کنم زیرا با حمایت این عزیزان، امکان به سرانجام رساندن این پروژه‌ها فراهم‌شده است.

رییس پژوهشگاه رویان گفت: در کشور شاهد اتفاقات خوبی هستیم؛صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر شکل‌گرفته‌اند؛ منابع مالی جهت حمایت از طرح‌های ملی در معاونت علمی و فناوری، همچنین در برنامه‌وبودجه دیده‌شده و تلاش می‌شود فرصتی فراهم شود تا از طریق به سرانجام رساندن پروژه‌ها، گوشه‌ای از مشکلات کشور حل شوند. اکنون نوبت محققان و پژوهشگران کشور است که با تعریف ایده‌های مؤثر، این مسیر را دنبال کنند.

دکتر شاهوردی بابیان اینکه از تمامی معاونین و رؤسای پژوهشگاه رویان که تمام سعی و تلاش خود را برای حفظ کنام رویان – یادگار مرحوم دکتر کاظمی - داشته‌اند، تشکر و قدردانی می‌کنم ادامه داد: کنام رویان موجب رویش ایده‌ها در مجموعه می‌شود و پژوهشگران رویان با تلاش خود، بخشی از وظایفی که رهبر معظم انقلاب بر عهده ما گذاشته‌اند را محقق کرده‌اند.

وی  با اشاره به اینکه بخشی از وظیفه‌ای که رهبر معظم انقلاب بر عهده ما گذاشته‌اند، ملموس کردن نتایج تحقیقات بنیادی برای مردم کشور است و به لطف خداوند بخشی از این وظیفه انجام‌شده است گفت: امیدواریم این مسأله نهایی شده و در کنار خدمات درمانی کشور، کاربرد سلول‌های درمانی هم در کشور متداول شود.

رییس پژوهشگاه رویان با اشاره به اینکه در سال ۹۹ با وجود محدودیت‌های کرونا و مشکلات مالی، همکاران در پژوهشگاه رویان توانستند مطابق برنامه‌های استراتژیک و همچنین برنامه پنجم جهاددانشگاهی، قدم‌های مهمی را بردارند افزود: در سال جاری ۱۵۷ پروژه که ۲۴ با مرکز تحقیقاتی خارج از کشور مشترک بودند، به سرانجام رسیدند. چاپ ۲۸۹ مقاله در سطح ملی و بین‌المللی که ۱۲۰ مقاله مشترک با مراکز تحقیقاتی خارج از کشور بود و همچنین ۸ کتاب که ۳ کتاب مشترک با مراکز تحقیقاتی خارج از کشور بود، ۴ ثبت اختراع که یک مورد با حمایت معاونت علمی و فناوری در خارج از کشور صورت گرفت، بخشی از فعالیت‌های این پژوهشگاه در سال ۹۹ هستند.

دکتر شاهوردی بابیان اینکه تلاش کردیم از حوزه آموزش نیز غافل نشویم؛ ۲۴ وبینار ملی و بین‌المللی و بیست و یکمین کنگره بین‌المللی رویان را برگزار کردیم ادامه داد: همچنین قدم اول ایجاد مرکز ملی نخستی‌سانان را برداشتیم و امیدواریم بتوانیم در سال ۱۴۰۰ حداقل یکی از فازهای این کار را به نتیجه برسانیم. معتقدیم پروژه‌های تحقیقاتی به سطح حرفه‌ای رسیده‌اند و نیاز است که از این پروژه‌ها با زیرساخت‌های حرفه‌ای حمایت شوند. شرایط کرونا نیز نشان داد که مجموعه‌هایی موفق بودند که علاوه بر نیروهای حرفه‌ای، زیرساخت‌های حرفه‌ای نیز داشتند.  

گفتنی است در مراسمی که صبح امروز (۱۰ اسفند) در پژوهشگاه رویان برگزار شد، از سه پروژه مهم این پژوهشگاه شامل گزارش نتایج فاز اول کارآزمایی بالینی استفاده از سلول‌های ایمنی برای هدف‌گیری تومورهای مغزی بدخیم، موش تراریخته hACE۲ برای ارزیابی تولید واکسن کووید ۱۹، گزارش پیشرفت اولین فرآورده ژن‌درمانی برای یک نوع سرطان خون رونمایی شد؛ همچنین فاز نهایی مرکز جامع سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی رویان افتتاح شد.