اجرای طرح « تولید انواع نشاسته اصلاح شده سیب زمینی » در جهاددانشگاهی صنعتی اصفهان

معاون پژوهشی جهاددانشگاهی صنعتی اصفهان از اجرای طرح تولید انواع نشاسته اصلاح شده سیب زمینی در مرکز خدمات تخصصی کشاورزی معاونت پژوهشی این واحد، خبر داد..
۰۴ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۶:۰۰ کد : ۲۸۴۲۹ پژوهشی
به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی صنعتی اصفهان، معاون پژوهشی این واحد از اجرای طرح تولید انواع نشاسته اصلاح شده سیب زمینی در مرکز خدمات تخصصی کشاورزی معاونت پژوهشی واحد صنعتی اصفهان، خبر داد.
اجرای طرح « تولید انواع نشاسته اصلاح شده سیب زمینی » در جهاددانشگاهی صنعتی اصفهان

ابوذر پورمدنی، گفت: با توجه به تولید حدود 500 تن معادل10 درصد از سیب زمینی تولیدی کشور در استان اصفهان و ضایعات حدود 30 درصدی آن و همچنین به منظور استفاده از پتانسیل مجموعه داروئی شهید مدرس جهاددانشگاهی، طرح مذکور اجرا می‌شود.

همچنین مدیر مرکز خدمات تخصصی کشاورزی معاونت پژوهشی واحد صنعتی اصفهان نیز گفت: تاکنون عمده نشاسته موجود از گندم و ذرت تولید شده است که جزء محصولات استراتژیک کشور هستند و عمده ذرت مورد نیاز کشور نیز وارداتی است و اولویت کاربرد آن‌ها برای غذای انسان و خوراک دام است.

حامد صابریان که در جلسه هیات مدیره مرکز خدمات تخصصی کشاورزی با حضور اعضاء، رییس واحد و یک شرکت تولید کننده نشاسته سخن می‌گفت، افزود: براین اساس، مهم‌ترین و مستعدترین منبع کشور با لحاظ کل زنجیره تامین، به‌منظور تولید نشاسته ساده و اصلاح شده، سیب زمینی است؛ به خصوص وقتی که سیب زمینی‌های درجه 2 و 3 که از کیفیت تازه خوری چندانی برخوردار نیستند به عنوان ماده اولیه استفاده شود و منجر به کاهش ضایعات و افزایش ارزش افزوده محصول می‌شود. از طرفی، نشاسته سیب زمینی نسبت به نشاسته ذرت بسیار ارزشمندتر و دارای خواص عملکردی منحصر به‌فردی است و به همین دلایل، می‌تواند در اولویت قرار گیرد.

صابریان به اهمیت انواع نشاسته اصلاح شده در صنایع مختلف غذایی، دارویی، آرایشی، چسب و کاغذسازی و نساجی اشاره کرد و افزود: نشاسته‌ای که ابتدا از گیاه استخراج می‌شود نشاسته ساده است و حلالیت خیلی کمی در آب دارد و در برابر شرایط صنعتی از قبیل دمای بالا، تنش مکانیکی و شرایط اسیدی مقاومت ندارد و به همین دلایل، استفاده از آن به طور مستقیم در برخی از صنایع مقدور نیست و بایستی براساس ویژگی‌های مورد نیاز اصلاح شود. براین اساس، انواع نشاسته اصلاح شده تولید می‌شود. انواع نشاسته اصلاح شده شامل نشاسته اصلاح شده با اسید، نشاسته اصلاح شده با آنزیم، نشاسته اکسید شده، نشاسته پری ژل، نشاسته استیله و نشاسته فسفاته است که هرکدام از این‌ها دارای ویژگی‌های خاصی است و به تبع آن در صنعت خاصی کاربرد دارد.

وی افزود: یکی از محصولات مهم دیگر این طرح، دکستروز مونوهیدرات، به عنوان ماده اصلی و اولیه تولید سوربیتول، مورد نیاز مجموعه دارویی شهید مدرس جهاددانشگاهی است که در صورت تولید، می‌تواند موجب سهولت و اطمینان در تامین ماده اولیه آن مجموعه دارویی شود.