ذخیره‌سازی بیش از ۱۴۰۰ نمونه خون بندناف نوزادان در قزوین

۰۴ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۵:۵۵ کد : ۲۸۴۲۷ پژوهشی
مدیر بانک خون بندناف جهاددانشگاهی قزوین از ذخیره‌سازی بیش از ۱۴۰۰ نمونه خون بندناف نوزادان قزوینی خبر داد و گفت: در حال حاضر با این سلول‌ها بیماری‌هایی با منشأ خونی مانند سرطان‌های خون و غدد لنفاوی، تالاسمی، نقص سیستم ایمنی و بیماری‌های خونی درمان قطعی دارند و می‌توان از این سلول‌ها برای درمان این بیماران استفاده کرد.
ذخیره‌سازی بیش از ۱۴۰۰ نمونه خون بندناف نوزادان در قزوین

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی قزوین، فاطمه دولتخواه اظهار کرد: تا کنون بیش از ۱۴۰۰ نمونه خون بند ناف نوزادان قزوینی ذخیره شده است؛ در حال حاضر با این سلول‌ها بیماری‌هایی با منشأ خونی مانند سرطان‌های خون و غدد لنفاوی، تالاسمی، نقص سیستم ایمنی و بیماری‌های خونی درمان قطعی دارند و می‌توان از این سلول‌ها برای درمان این بیماران استفاده کرد.

وی تصریح کرد: پژوهشگران در تلاش هستند تا ۱۰۰ بیماری دیگر مانند دیابت، پارکینسیون، آلزایمر، فلج مغزی، سکته‌های مغزی، بیماران قطع نخاع را توسط سلول‌های خون بندناف درمان کنند همچنین در کشور کارآزمایی‌های بالینی طرح بهبود درمان بیماران مبتلا به سی پی و بهبود کودکان اوتیسم توسط سلول‌های بنیادی خون بندناف در حال انجام است.

مدیر بانک خون بندناف قزوین عنوان کرد: آینده این علم بسیار روشن است و امیدواریم در آینده نزدیک از این سلول‌ها برای درمان بسیاری از بیماری‌ها استفاده کرد؛ با پیشرفت علم و گذشت زمان استفاده از این سلول‌ها نیز بیشتر می‌شود.

دولتخواه یادآور شد: نمایندگی بانک خون بندناف قزوین از بهمن ۱۳۹۲ افتتاح شده و تمام تلاش ما بر این بوده است که این خدمات را به همشهریان معرفی کنیم تا بدانند چنین امکانی در قزوین وجود دارد، بنابراین اولویت اصلی ما اطلاع‌رسانی در سطح گسترده است؛ همچنین تلاش می‌کنیم همه خانواده‌ها قادر به ذخیره کردن خون بندناف نوزاد خود باشند. بنابراین هزینه‌ها اقساطی شده و علاوه بر آن امکان پرداخت تسهیلات بدون سود نیز برای آنان در نظر گرفته شده است.