انعقاد ۷۰۰ قرارداد ذخیره خون بند ناف در خراسان جنوبی

مسوول بانک خون بندناف جهاددانشگاهی خراسان‌ جنوبی گفت: بانک خون بندناف جهاددانشگاهی استان از ابتدای سال ۹۵ توانسته ۷۰۰ قرارداد ذخیره خون بندناف داشته باشد.
۲۸ بهمن ۱۳۹۹ | ۰۸:۵۴ کد : ۲۸۱۶۷ پژوهشی
انعقاد ۷۰۰ قرارداد ذخیره خون بند ناف در خراسان جنوبی

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی، ملیحه بهنامیان مسوول بانک خون بندناف جهاددانشگاهی خراسان جنوبی امروز ۲۶ بهمن ماه گفت: امروزه در بیش از ۹۵ کشور جهان امکان جمع‌آوری و ذخیره سازی سلول‌های بنیادی خون بندناف وجود دارد، خون موجود در بند ناف نوزاد که در هنگام تولد دور ریخته می‌شود سرشار از سلول‌های بنیادی است و تنها یکبار برای هر فرد در طول دوران زندگی و هنگام تولد فرصت ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی خون بندناف وجود دارد.
وی ادامه داد: بیش از ۴۰۰ بانک خون بندناف در سراسر جهان وجود دارد و تا کنون ۴۰هزار پیوند خون بندناف در جهان صورت گرفته است در حالی که هرساله ۳هزار پیوند جدید به این آمار اضافه می‌شود.
مسوول بانک خون بندناف جهاددانشگاهی خراسان جنوبی اظهار کرد: پتانسیل درمان بیش از ۸۰ نوع بیماری با استفاده از سلول‌های بنیادی خون بندناف وجود دارد و برخی بیماری‌هایی که منشا خونی دارند از جمله انواع سرطان‌های خون، تالاسمی، بیماری‌های نقص سیستم ایمنی و نیز کم خونی مادرزادی با این سلول‌ها قابل درمان هستند.
وی با بیان این‌که این سلول‌ها در مراحل پس از شیمی‌درمانی در درمان انواع سرطان‌ها می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند، بیان کرد: سلول‌های بنیادی قادر به درمان محدوده وسیعی از بیماری‌های مزمن و حاد هستند و تحقیقات زیادی در زمینه استفاده از سلول‌های بنیادی در درمان بیماری‌هایی چون پارکینسون، بیماری‌های قلبی، دیابت، آسیب‌های نخاعی، فلج مغزی درحال انجام است.
بهنامیان با اشاره به این‌که بانک خون بندناف جهاددانشگاهی استان از ابتدای سال 95  توانسته 700 قرارداد ذخیره خون بندناف داشته باشد، گفت: از ابتدای امسال تاکنون بیش از 160 نمونه خون بند ناف ذخیره شده است.
مسوول بانک خون بندناف جهاددانشگاهی خراسان جنوبی با تاکید بر این‌که سلول‌های بنیادی در اثر تکثیرهای پی‌در‌پی دچار پیری نمی‌شوند، افزود: والدین در زمان تولد فرزند می‌توانند این فرصت را مغتنم شمارند و سلول‌های بنیادی خون بند ناف نوزاد را ذخیره کنند، بدین منظور والدین نوزاد بایستی قبل از تولد نوزاد اقدام به ثبت نام در بانک خون بندناف کنند.
بهنامیان، هزینه اولیه ذخیره‌سازی را تقریبا ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومن عنوان کرد و گفت: امکان پرداخت به صورت اقساط و تسهیلات فراهم شده و پرداخت شارژ سالیانه نیز تنها مبلغ ۱۶۰ هزار تومان است.
وی یادآور شد: متقاضیان می‌توانند در هفته ۳۶ بارداری به صورت حضوری به آدرس بیرجند، میدان قدس، جهاددانشگاهی و یا به صورت آنلاین از طریق آدرس الکترونیکیwww. rsct.ir ثبت‌نام و یا با شماره تلفن 09155613072 تماس حاصل کنند.