کارشناس پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی عنوان کرد:

تقویت قلب با گیاه مارچوبه

مهندس مهین متین زارع کارشناس گروه فارماکوگنوزی و داروسازی پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی درخصوص خواص دارویی این گیاه اظهار کرد: مارچوبه به دلیل دارا بودن ترکیباتی مانند فولات و ویتامین های گروه B می تواند از ابتلا به بیماری های قلبی عروقی پیشگیری کند
۰۷ بهمن ۱۳۹۹ | ۰۹:۵۱ کد : ۲۷۳۵۳ پژوهشی
به گزارش روابط عمومی پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی، مارچوبه Asparagus officinale گیاهی است که در فصل بهار و اوایل تابستان ظاهر می شوند. میوه ی این گیاه قرمز خوشرنگ و دارای دانه‌های فراوان و به دو صورت خودرو و پرورش یافته در نقاط مختلف جهان، از جمله ایران، وجود دارد که مهم‌ترین مناطق رشد و تکثیر آن در ایران ،استان های آذربایجان، اصفهان، کرمانشاه، تهران و نواحی جنوبی ایران (از جمله شیراز) است.
تقویت قلب با گیاه مارچوبه

متین زارع در خصوص ارزش غذایی این گیاه عنوان کرد: افزودن این سبزی به غذا یعنی جذب بیشتر ویتامین E .این گیاه دارای قدرت آنتی اکسیدانی بالایی بوده و برای پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی لازم و ضروری است پس برای مراقبت از قلبتان در کنار غذا مارچوبه نیز میل کنید. همچنین فولات که در این گیاه وجود دارد  اساساً برای سلامت سیستم قلب و عروق لازم و ضروری است و کمبود فولات باعث ایجاد خطر حمله ی قلبی و بیماری های قلبی و عروقی می‌شود.

وی افزود: ساقه‌ی مارچوبه مانند سبزیجات خوراکی قابل مصرف است و دانه، ریشه و عصاره ی آن دارای خواص درمانی به خصوص مدر است. دانه مارچوبه در ساخت داروهای مدر، ملین، درمان کننده التهابات عصبی، روماتیسم، تسکین درد دندان، تحریک رشد مو و بالاخره داروها درمان سرطان مصرف می‌شود.

زارع گفت: دانه مارچوبه همچنین جایگزینی برای قهوه است. در طب چینی نیز دانه مارچوبه برای درمان بیماری های انگلی به کار می‌رود همچنین در فرآورده های خانگی از ساقه و عصاره مارچوبه برای درمان زخم های آکنه و پاک کردن صورت استفاده جلدی می‌شود.

وی بیان کرد: افرادی که التهاب یا نارسایی کلیه دارند، باید در مصرف مارچوبه احتیاط کنند هر چند واکنش‌های حساسیتی نسبت به مارچوبه بسیار نادر است.