در نشست روسای جهاددانشگاهی و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تاکید شد؛

کاهش مشکل زوج‌های نابارور سراسر کشور باروحیه جهادی / برنامه‌ریزی برای سلامت سالمندان با همکاری جهاددانشگاهی

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در نشست مشترک با رییس جهاددانشگاهی گفت: این نهاد انقلابی با دارا بودن ساختارهای غیر دیوان سالارانه می‌تواند با مشارکت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برنامه‌های اجتماعی حوزه سلامت را با جدیت دنبال کند.
۳۰ دی ۱۳۹۹ | ۰۹:۲۶ کد : ۲۷۱۴۲ تاپ خبر پژوهشی
به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر علیرضا زالی رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در نشست مشترک با دکتر حمیدرضا طیبی رییس جهاددانشگاهی که دوشنبه ۲۹ دی‌ماه برگزار شد گفت: در فرازوفرودهای مختلف انقلاب اسلامی جهاددانشگاهی خدمات شایسته‌ای در عرصه دانشگاهی و اجتماعی ارایه داده است.
کاهش مشکل زوج‌های نابارور سراسر کشور باروحیه جهادی / برنامه‌ریزی برای سلامت سالمندان با همکاری جهاددانشگاهی

وی مهم‌ترین وجه تمایز جهاددانشگاهی خوداتکایی، خودباوری و خودکفایی ملی دانست و افزود: اگر نقش تمامی دستگاه‌های ذی‌ربط را در نظر داشته باشیم، نقش جهاددانشگاهی به‌عنوان نهادی اجرایی بسیار پررنگ است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بیانیه گام دوم انقلاب را بزنگاهی برای توسعه فناوری و گسترش راهبردهای خرد محور دانست و گفت: با توجه به اهداف مقدسی که در شکل‌گیری جهاددانشگاهی نقش داشته، دسترسی به مفاهیم توسعه‌ای و اهداف مترقی کشور برای این نهاد دور از دسترس نیست.

دکتر زالی بابیان این‌که جهاددانشگاهی پرتراکم‌ترین ارتباطات بین سازمانی کشور را در کارنامه درخشان خود دارد، بیان کرد: اتاق فکر سلامت برای افراد دغدغه مند سلامت مردم برای اولین بار در جهاددانشگاهی شکل گرفت.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در بخش دیگری اهمیت برنامه‌ریزی برای سلامت سالمندان را موردتوجه قرارداد و تأکید کرد: با توجه به شکل‌گیری نهادهای سیاست‌گذار و تدوین اسناد بالادستی، ولی در عمل اقدام مؤثری تاکنون برای تأمین سلامت روحی و جسمی سالمندان انجام‌نشده است. 

دکتر زالی بابیان این‌که توجه به نیازهای اجتماعی، اقتصادی و به‌طورکلی کیفیت زندگی سالمندان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، دوره سالمندی را دوره  پیچیده‌ای از زندگی دانست و گفت: این در حالی است که کیفیت زندگی سالمندان در ایران از کشورهایی که از نظرمولفه های اقتصادی به ایران نزدیک هستند هم پایین‌تر است.

 وی با اشاره به این‌که سالمندان با بیماری‌های فرسایشی و مزمن دست‌وپنجه نرم می‌کنند تأکید کرد: تخصص طب سالمندی باید پویاتر، با برنامه‌ای روشن و در قالب فعالیت‌های مشترک در دستور کار باشد.

تأمین اعتبار درمان زوج‌های نابارور یکی دیگر از مواردی بود که رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در این جلسه به آن پرداخت و توضیح داد: حدود ۲۵ درصد از زوج‌های جوان توان باروری را ندارند و این در حالی است که تعداد زیادی از این افراد علیرغم میل به بچه دارد شدن، توان پرداخت هزینه‌های درمان را ندارند بنابراین اگر چنانچه دولت و مجلس علاقه‌مند به موضوع افزایش جمعیت هستند باید بسته اعتباری جداگانه‌ای برای این مهم اختصاص دهند.

در پایان دکتر زالی فعالیت‌های مشترک دانشگاه با جهاد دانشگاهی را در حوزه‌های سلامت عمومی و تشکیل مرکز رشد مشترک و برگزاری دوره‌های مهارتی برای آحاد شهروندان را خواستار شد.

کاهش مشکل زوج‌های نابارور سراسر کشور باروحیه جهادی

دکتر حمیدرضا طیبی رییس جهاددانشگاهی نیز در این جلسه با اشاره به این‌که جمعیت سالمندی کشور با شتاب رو به افزایش است، تقویت فعالیت‌های فناورانه با برنامه‌ریزی مدون در این حوزه را خواستار شد. 

وی در ادامه از فعالیت‌های جهاددانشگاهی در راستای ارائه خدمات به زوج‌های نابارور خبرداد و گفت: بیش از ۵۰ درصد درمان زوج‌های نابارور در پژوهشکده رویان و ابن‌سینا جهاددانشگاهی انجام می‌شود.

رییس جهاددانشگاهی ایجاد مراکز ناباروری در مراکز استان‌ها را خواستار شد و تأکید کرد: باید باروحیه جهادی مشکل زوج‌های نابارور سراسر کشور کاهش یابد.

راه‌اندازی مرکز جامع پایش سلامت و طب سالمندی

حمید حمزه زاده سرپرست جهاددانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به فعالیت‌های این واحد در حوزه سالمندی اظهار کرد: جهاددانشگاهی علوم پزشکی شهیدبهشتی سالها در حوزه سالمندی  فعالیت‌های خوب ولی به شکل غیر منسجم داشته است که در دوره جدید در تلاش هستیم با حمایت ریاست محترم جهاد دانشگاهی، این فعالیت‌ها را سازمان‌دهی کنیم و به مسیری برویم که یک خروجی قابل‌قبول و فناورانه را برای کشور ارائه نماییم.

در ادامه حمزه زاده با اشاره به تشکیل کمیته مشترک با شورای سیاست‌گذاری سالمندی گفت: امیدوارم در آینده  بتوانیم در جهت راه‌اندازی مرکز جامع پایش سلامت و طب سالمندی در این واحد پیش رو باشیم.

وی در ادامه با ارایه پیشنهاد فعالیت‌های مشترک پژوهشی این واحد و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: برای ارایه پروژه‌های حوزه سالمندی که از طرف سازمان‌های ملی و  بین‌المللی مورد حمایت قرار می گیرند، به‌شدت نیازمند حمایت و مشارکت  دانشگاه و اعضای هیات ‌علمی هستیم و می توانیم در قالب گرند های مشترک پژوهشی در این حوزه فعالت داشته باشیم.

حمزه زاده با اشاره به فعالیت‌های این واحد در حوزه کرونا اظهار کرد: از ابتدای شیوع کرونا در اسفندماه سال 98 این واحد فعالیت های خود را آغازنموده که ازجمله می توان به تولید محلول ضدعفونی و  راه‌اندازی سایت 123 کرونا  که بسیار مورد استقبال قرار گرفته و توانسته بحث آموزش‌های عمومی و راهنمایی بیماران قرنطینه خانگی را پوشش دهد ،اشاره نمود.

سرپرست جهاددانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: این واحد درزمینه  HSEو مدیریت خطر حوادث،نیز تیم علمی توانمندی در این واحد تشکیل شده است  و امکان همکاری مشترک در موضوعات مرتبط به ویژه با محوریت کرونا در قالب تدوین  دستور العمل ها و سایر  بحث‌های زیست محیطی آن  ازجمله  پاک‌سازی محیط‌زیست و پسماندهای کرونا و نیز ایمنی کادر درمان و ایمنی عمومی از طریق ارائه بسته‌های آموزشی و خدماتی فراهم گردیده است.

وی بیان کرد که رویکرد واحد علوم پزشکی شهید بهشتی در دوره جدید، توسعه و تعمیق همکاری‌های بین جهاددانشگاهی و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است ، در این خصوص نیز جلسات متعددی با دانشکده‌ها و پژوهشگاه‌های تابعه دانشگاه داشته‌ایم و در حال راه اندازی کارگروه های  مشترک برای اجرایی شدن این برنامه ها هستیم.

ثبت رکورد 850 تست کرونا در روز توسط جهاددانشگاهی

همچنین در ادامه دکتر غلامرضا اسماعیلی جاوید،مدیرکل دفتر تخصصی علوم پزشکی بابیان اینکه جهاددانشگاهی رکورد 850 تست کرونا در روز راداریم اظهار کرد: جهاددانشگاهی در حوزه کرونا از هفته اول اسفندماه سال 98 به‌صورت جهادی واردشده و  هفته دوم اسفند دو کیت مولکولی ارائه کردیم که مجوز اولین کیت تشخیص مولکولی در ایران را توانستیم دریافت کنیم.

وی افزود: همزمان با بحث کیت‌های تشخیصی بحث تولید البسه و تولید ماسک را با استفاده از امکانات واحدهای صنعتی دنبال کردیم و حتی مشاغل خانگی را در بخش‌های مختلف مرتبط با این تولیدات ، ایجاد کرده ایم .

دکتر جاوید در ادامه به فعالیت های صورت پذیرفته در پژوهشکده ها و واحد های علوم پزشکی جهاددانشگاهی در حوزه تولید مواد اولیه، ساخت کیت های تشخیصی، انجام آزمایشات مرتبط با ساخت واکسن و غیره اشاره نمود.

وی با تأکید بر وجود دو مرکز درمان در منزل و مرکز امداد در حوزه پزشکی جهاددانشگاهی افزود: مرکز درمان در منزل ما دارای 22 سال سابقه است که در این دوره نیز تلاش نموده تا بیماران مبتلابه کرونا را در منزل پایش نماید و  ارجاع بی مورد آنان به بخش‌های درمانی را کاهش دهد.

گفتنی است، این جلسه که با حضور دست اندرکاران حوزه پزشکی در جهاددانشگاهی برگزار شد؛ مواردی نظیر مطالعات در حوزه پیش بالینی واکسن کووید ۱۹ باهدف تسریع زمان ساخت، تقویت مراکز امداد در منزل، ایجاد کمیته مشترک سیاست گذاری سالمندی، توسعه و تعمیق همکارهای جهاددانشگاهی و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، همکاری و مشارکت در برنامه ریزی و اجرای طرح ملی HSE و مدیریت خطرحوادث،تدوین و راه‌اندازی دوره‌های آموزشی تخصصی و عمومی، وسایر موضوعات مرتبط با حوزه سلامت مورد بحث و بررسی قرار گرفت.