معاون امور علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه‌وبودجه تاکید کرد:

ارایه کمک‌های فناورانه برای انجام پژوهش‌های کاربردی در جهاددانشگاهی/ افزایش بودجه‌های پژوهشی در سال آینده

معاون امور علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه‌وبودجه با تقدیر از انجام اقدامات پژوهشی جهاددانشگاهی به ارایه کمک‌های فناورانه برای انجام پژوهش‌های کاربردی به مجموعه‌هایی همچون جهاددانشگاهی تاکید کرد.
۲۸ دی ۱۳۹۹ | ۱۹:۵۷ کد : ۲۷۰۸۸ تاپ خبر پژوهشی
به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، دکتر حمید پوراصغری معاون امور علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و دکتر حمید‌رضا عدل معاون فنی، امور زیربنایی و تولیدی این سازمان به همراه دکتر حمیدرضا طیبی رییس جهاددانشگاهی شنبه ۲۷ دی‌ماه از توانمندی‌های این نهاد برای تولید سیستم رانش واگن‌های پروژه قطار ملی در واحد علم و صنعت بازدید و در جریان پیشرفت این پروژه قرار گرفتند.
ارایه کمک‌های فناورانه برای انجام پژوهش‌های کاربردی در جهاددانشگاهی/ افزایش بودجه‌های پژوهشی در سال آینده

ارایه کمک‌های فناورانه به مجموعه‌هایی همچون جهاددانشگاهی
دکتر پور اصغری در این بازدید پیرامون اقدامات سازمان برنامه‌وبودجه برای تجاری‌سازی فعالیت‌ها پژوهشی گفت: قبل از آنکه پژوهش‌ها به مرحله تجاری‌سازی برسند باید با ارایه کمک‌های فناورانه زمینه‌ی انجام پژوهش‌های کاربردی در مجموعه‌هایی همچون جهاددانشگاهی فراهم کنیم.

 معاون امور علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه‌وبودجه در ادامه به اهمیت تولید انبوه پروژ‌‌ه‌های فناورانه اشاره کرد گفت: در فرایند تولید انبوه و استفاده از دستاوردهای پژوهشی در صنعت بخش‌های مختلف درگیر هستند که یک بخش بودجه است و ما به‌عنوان سازمان برنامه‌وبودجه دو نقش را می‌توانیم ایفا ‌کنیم که یک مورد ایجاد هماهنگی بین اتصال بهره‌بردار به جهاددانشگاهی و مورد دیگر تسهیل در تخصیص اعتبارات به محصولات تولید داخل است.

وی با تقدیر از اقدامات جهاددانشگاهی در پروژه تولید قطار ملی و تاکید بر اینکه باید هدف‌گذاری کنیم پروژه‌هایی که پیشرفت بیشتری دارند حمایت شوند گفت: در برخی از موارد از ارزان بودن محصولات خارجی یا آنکه در زمان کوتاه‌تری تحویل می‌شوند به‌عنوان بهانه‌هایی برای خرید خارجی نام برده می‌شود که با انجام چنین پروژه‌هایی این خودباوری به وجود می‌آید که می‌توانیم نیازهای کشور را با تولید داخل تأمین کنیم.

وی همچنین در رابطه با بودجه تخصیص‌یافته به بخش پژوهش و فناوری برای سال آینده عنوان کرد: سعی کردیم روند روبه رشد تخصیص بودجه‌های پژوهشی ادامه داشته باشد و سال آینده جذب منابع بودجه‌های پژوهشی از امسال نیز بیشتر شود.

هدف پژوهش‌های جهاددانشگاهی حل مشکلات کشور است
رییس جهاددانشگاهی نیز در این بازدید بابیان اینکه هدف پژوهش‌هایی که در این نهاد انجام می‌شود حل مشکلات کشور است گفت: پژوهش انجام نمی‌دهیم که مقاله تولید کنیم، بلکه باید با تجاری‌سازی یکی از نیازهای کشور را در انجام پروژ‌ه‌های پژوهشی پاسخ دهیم.

وی با تاکید بر اینکه مسیر خوبی در پروژه قطار ملی طی شده است گفت: برای حفظ دانشی که در این پروژه ایجادشده باید این قطارها به تولید انبوه برسند که انعقاد قرارداد ساخت حداقل ۱۰۵ واگن مترو می‌تواند کمک شایانی به این موضوع کند.
 
دکتر طیبی همچنین به مشکل نبود آزمایشگاه مرجع در کشور اشاره کرد و گفت: در صورت راه‌اندازی آزمایشگاه مرجع می‌توانیم خیال کارفرماها را از محصولات تولیدی راحت کرده و محصولاتی با استانداردهای ملی و بین‌المللی تولید کنیم.

رییس جهاددانشگاهی همچنین به وجود سازمانی به‌عنوان مغز متفکر برنامه‌ریزی پروژه‌های اولویت‌دار کشور تاکید کرد و گفت: این سازمان باید مشخص کند که کدام پروژه‌ها برای کشور اولویت دارد و باید با تولید داخل و حمایت‌ها در کشور به سرانجام برسد.

همچنین دکتر محمدرضا پورعابدی معاون پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی نیز با اشاره به اقدامات پژوهشی و فناورانه این نهاد در حوزه‌های مختلف صنعت، کشاورزی، پزشکی و... گفت: تولید قطار ملی یکی از ۳۱ طرح فناورانه جهاددانشگاهی است که تولید سیستم رانش واگن‌های مترو باتجربه بیش از هفت‌ساله در حال انجام است.