معاون امور صنایع وزارت صمت اظهار کرد:

ورود جهاددانشگاهی به طراحی و تولید سیستم رانش واگن‌های مترو کار بزرگی است/ پشتیبانی وزارت صمت از ساخت داخل

دکتر مهدی صادقی نیارکی در بازدید از روند اجرای پروژه طراحی و تولید سیستم رانش واگن‌های مترو در واحد علم و صنعت با تاکید بر این که ورود جهاددانشگاهی به طراحی و تولید این سیستم کار بزرگی است، بیان کرد: وزارت صنعت، تجارت و معدن هم ماموریتش این است که زمانی ک
۲۸ دی ۱۳۹۹ | ۱۹:۴۵ کد : ۲۷۰۸۳ تاپ خبر پژوهشی
به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، دکتر مهدی صادقی نیارکی معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت با همراهی دکتر حمیدرضا طیبی رییس جهاددانشگاهی صبح روز (چهارشنبه ۲۴ دی ماه) از روند اجرای پروژه طراحی و تولید سیستم رانش واگن‌های مترو در واحد علم و صنعت جهاددانشگاهی بازدید و در جریان آخرین اقدامات برای تولید قطار ملی قرار گرفتند.
ورود جهاددانشگاهی به طراحی و تولید سیستم رانش واگن‌های مترو کار بزرگی است/ پشتیبانی وزارت صمت از ساخت داخل

در ابتدای این بازدید دکتر حمیدرضا طیبی به ارایه گزارشی از فعالیت های جهاددانشگاهی و طرح و پروژه‌های در دست انجام این نهاد به ویژه اجرای پروژه طراحی و تولید سیستم رانش واگن‌های مترو پرداخت.

رییس جهاددانشگاهی در ادامه گفت: کار خوبی که در این پروژه شروع‌شده است نباید متوقف شود و با تولید انبوه واگن‌ها مترو می‌توانیم دانش و فناوری کسب‌شده را حفظ کرده و توسعه دهیم.

دکتر مهدی صادقی نیارکی در رابطه با فعالیت جهاددانشگاهی گفت: ماموریت مجموعه‌ی جهاددانشگاهی از زمان تاسیس، ساخت داخل بوده است؛ یعنی بومی سازی تکنولوژی و فناوری و در ادامه تجاری سازی و معرفی به بازار مصرف تکنولوژی.

وی با تاکید بر این که ورود جهاددانشگاهی به حوزه رانش مترو کار بسیار مهمی است، افزود: این کار، کاربسیار مهمی است زیرا ما در حمل و نقل شهری در حال تغییر الگو از حمل و نقل سنتی به سمت حمل و نقل مدرن هستیم که تا حالا اکثر این تجهیزات جدا از بحث خود واگن(تریم داخلی واگن)، اصل تجهیزات که بحث رانش لوکوموتیو است همگی از خارج خریداری می شد.

معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت با اجرای پروژه طراحی و تولید سیستم رانش واگن‌های مترو توسط جهاددانشگاهی بیان کرد: با توجه به خرید بحث رانش لوکوموتیو از خارج، کار جهاددانشگاهی کار بسیار بزرگی است که این نهاد به آن ورود کرده و معاونت علمی ریاست جمهوری، شهرداری تهران و سازمان شهرداری‌ها هم آن حمایت می‌کنند.

دکتر صادقی نیارکی به حمایت وزارت صنعت و تجارت و معدن از این پروژه اشاره کرد و افزود: وزارت صنعت، تجارت و معدن هم ماموریتش همین است؛ یعنی در جایی که یک تکنولوژی بومی و ساخت داخل شده و توان فنی و مهندسی آن اثبات می‌شود را حتما پشتیبانی می‌کند.

وی تصریح کرد: اما آن چیزی که در ادامه ارایه نمونه اولیه مهم است، بخش تجاری سازی مجموعه است که حتما باید برای بحث تامین مالی و تولید انبوه و تجاری سازی در کنار تولید نمونه اولیه فکری کند تا از این توان خیلی ممتاز دانش فنی و مهندسی داخلی و نخبگانی که وارد این قضیه شدن و قبول ریسک کردن و این کار را انجام داده‌اند به نحو احسن استفاده شود.

گفتنی است، در این بازدید مهندس آب‌روشن رییس جهاددانشگاهی واحد علم و صنعت به ارایه گزارشی از فعالیت‌های این واحد در زمینه‌‌ی مهندسی، پژوهشی و آموزشی پرداخت و مبدل‌ها و دکل‌ها، منابع تغذیه صنعتی، ترانس رکتیفایر صنعتی، فشار قوی دکل‌های حفاری و ساخت مکانیک، منابع تغذیه صنعتی، مبدل‌های الکتریکی، سیستم‌های قدرت، گروه سنجش، پردازش و کنترل رو معرفی کرد.

همچنین در این بازدید مطرح شد که تامین انرژی سخت‌افزاری و نرم‌افزاری قطار که تامین نظارت و مدارهای تامین تغذیه الکتریکی، هدایت و راهبری قطار، مبادله اطلاعات بین زیر بخش‌ها درون قطار و بیرون از آن، نظرات و تامین ایمنی قطار، حرکت، شتاب و توقف را بر عهده دارند سیستم رانش قطار را شکل می‌دهند که در حال حاضر نیز جهاددانشگاهی در حال تولید این است.