رییس جهاددانشگاهی در پانزدهمین سالگرد درگذشت دکتر کاظمی آشتیانی بیان کرد:

انعکاس شاخصه‌های مدیر جهادگر در مرحوم کاظمی آشتیانی/درمان ناباروری انتخاب درست و منطقی در آن مقطع

رییس جهاددانشگاهی یکی از شاخصه‌های مدیر جهادی را انتخاب زمینه درست کاری عنوان کرد و گفت: دکتر کاظمی کاملا واجد این صفت بود و انتخاب درمان ناباروری کار کاملا درست و منطقی در زمان خودش بود.
۱۵ دی ۱۳۹۹ | ۱۳:۵۷ کد : ۲۶۶۳۰ تاپ خبر پژوهشی
به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، دکتر حمیدرضا طیبی رییس جهاددانشگاهی روز ۱۴ دی‌ماه در نشست مجازی «جهاد علمی به سبک دکتر کاظمی آشتیانی» که به مناسبت پانزدهمین سالگرد درگذشت زنده‌یاد دکتر کاظمی آشتیانی برگزار شد به شاخصه‌های مهم مدیران جهادی اشاره کرد و گفت: مدیر جهاد دارای شاخصه هایی است که شاخصه اول مومن بودن و دین باور بودن است و دکتر کاظمی آشتیانی به طور کامل واجد این شاحصه بود.
انعکاس شاخصه‌های مدیر جهادگر در مرحوم کاظمی آشتیانی/درمان ناباروری انتخاب درست و منطقی در آن مقطع

وی افزود: شاخصه ی دوم علم باور بودن است و ما از یک مدیر جهادی توقع داریم که علم باور باشد، چنان‌که مولای ما علی علیه السلام فرمود که العلم سلطان. علم قدرت است هر که به آن دست پیدا کند چیره می شود و اگر به علم چیره پیدا نکند دیگران بر او چیره می‌شوند. در نتیجه یک مدیر جهادی باید علم باور باشد و دکتر کاظمی دارای این صفت بود.

رییس جهاددانشگاهی در ادامه با تاکید بر این که یک مدیر جهادی باید خودباور باشد، تصریح کرد: خودباور به معنای این‌که خداوند توانمندهایی را در همه انسان‌ها یکسان به ودیعه گذاشته و ما باید بتوانیم از این توانمندی‌ها خوب استفاده کنیم و دکتر کاظمی از این توانمندی که خداوند در او به ودیعه گذاشته بود به شکل بسیار خوب استفاده کرد.

دکتر طیبی با اشاره به این که مدیر جهادی باید برنامه‌ریز باشد و برای فعالیت‌های که قصد انجام آن را دارد باید برناه ریزی کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت برنامه‌ریزی داشته باشد و دکتر دارای چنین صفاتی بود، افزود: مدیر جهادی باید پرتلاش باشد هیچ کاری بدون زحمت و بدون تلاش به دست نمی‌آید و باید برای موفقیت بسیار تلاش کرد. ناامید نشدن از شکست ها، ناامید نشدن از خوردن به درب‌های بسته به ویژه در شرایط کنونی کشورمان. به هر حال کسی قصد انجام کار نوی ایرانی دارد و می‌خواهد یک فناوری نو را تولید کند؛ هم در بحث کار علمی و فناورانه به طور طبیعی با مشکل مواجه می‎شود و هم زمانی که تولید کرد در کاربرد آن با مشکل و حتی مقاومت در برابر استفاده از آن روبه رو می‌شود.

وی ادامه داد: به عنوان کسی که در حوزه مهندسی مثل دکتر کاظمی همه فعالیت‌ها را انجام می‌دادیم و فکر می‌کردیم که زمانی یک فناوری را تولید می‌کنیم برای ما فرش قرمز پهن می‌کنند، بعد متوجه شدیم که کاملا برعکس است و آسان ترین قسمت کار ما تولید فناوری بود و سخت‌ترین قسمت کار ما این است که بتوانیم فناوری را وارد بازار مصرف کشور کنیم و تلاش در مقابل مقاومت‌هایی که در این حوزه با آن مواجه می‌شویم.

رییس جهاددانشگاهی شاخصه دیگر مدیر جهادی را انتخاب زمینه درست کاری عنوان کرد و گفت: دکتر کاظمی کاملا واجد این شاخصه بود. در جهاددانشگاهی باید ما زمینه‌ای را انتخاب می‌کردیم که هم ارزش علمی داشته باشد و هم ارزش اقتصادی، زیرا بودجه ما در جهاددانشگاهی بسیار محدود بود و ما نیز علاقه داشتیم که برای حل مشکلات کشور اقدام کنیم و یک کار علمی خوب انجام دهیم، از یک سو هم علاوه بر حل مشکل باید کسب درآمد می‌کردیم که انتخاب درمان ناباروری کار کاملا درست و منطقی در زمان خودش بود.

دکتر طیبی بیان کرد: در ادامه نگاه به آینده و توسعه فناوری در دنیا شاخصه دیگر یک مدیر جهادی است که دکتر کاظمی با انتخاب موضوع سلول‌های بنیادی که بحث بسیار مهمی بود تصمیم درستی را گرفت و ما درست در زمانی که در دنیا تازه این کار آغاز شده بود، ورود کردیم و برای همین است که در حال حاضر در میان چندکشور مطرح دنیا قرار داریم. امروز در میان چند کشور مطرح دنیا در زمینه علم سلول‌های بنیادی هستیم و وارد موضوع سلول درمانی شده‌ایم، در همین راستا اخیرا موفق به درمان پارکینسون از طریق سلول درمانی شده‌ایم.

وی از دیگر ویژگی های خوب مدیریت جهادی را قدرت ارتباط گیری بسیار خوب است عنوان کرد که دکتر کاظمی به طور عالی واجد این صفات بود، هم در ارتباط گیری با مدیران ارشد و مدیران میانی در کشور و هم ارتباط گیری با مدیران و پرسنل و همکاران خود در جهاددانشگاهی.

رییس جهاددانشگاهی ویژگی دیگر دکتر کاظمی را شوخ طبعی وی عنوان کرد و گفت: شخ طبعی وی باعث
می شد که در هر محفلی که حضور پیدا می کرد همه جذب آن شوند و توان استفاده به موقع و درست از شوخ طبعی خود چه در جهت تحقق اهداف و چه در جهت اداره یک جلسه را داشت.

دکتر طیبی قدرت جذب نیروهای توانمند و نگهداشت آن‌ها برای کار علمی شاخص را از دیگر ویژگی‌های دکتر کاظمی دانست و گفت: شما باید توان جذب نیروهای توانمند را داشته باشید زیرا نیروهای توانمند ویژگی های خاص خودشان را دارند و جذب و نگهداری آن‌ها از ویژگی‌های مدیران جهادی است.

وی در پایان اظهار کرد: بحث کار راه انداز بودن و کمک به دیگران از دیگر ویژگی‌های ایشان بود. ویژگی دیگر ایشان اتکای به خداوند پس از تلاش‌ها و برنامه‌ریزی‌های علمی بود.