افتتاح کارگاه آموزشی تولیدی جهاددانشگاهی و فنی و حرفه‌ای خوزستان

کارگاه آموزشی تولیدی جهاددانشگاهی و فنی و حرفه‌ای خوزستان با حضور روسای دو مجموعه افتتاح شد.
۱۳ دی ۱۳۹۹ | ۰۹:۲۶ کد : ۲۶۴۹۵ پژوهشی
به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی به نقل از ایسنا، کارگاه آموزشی تولیدی جهاددانشگاهی و فنی و حرفه‌ای خوزستان با حضور روسای دو مجموعه افتتاح شد.
افتتاح کارگاه آموزشی تولیدی جهاددانشگاهی و فنی و حرفه‌ای خوزستان

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی به نقل از ایسنا، کارگاه آموزشی تولیدی جهاددانشگاهی و فنی و حرفه‌ای خوزستان با حضور روسای دو مجموعه افتتاح شد.

دکتر سیدعلیرضا علوی رییس سازمان جهاددانشگاهی خوزستان در این مراسم ضمن تبریک ۹ دی‌ماه، گرامیداشت یاد سردار سلیمانی و همچنین سالروز شهدای دانشجوی هویزه با بیان این‌که خوزستان می‌تواند الگوی خوبی برای همکاری موفقیت‌آمیز بین جهاددانشگاهی و اداره کل فنی و حرفه‌ای باشد، گفت: خوزستان استانی بسیار پُر پتانسیل است و ظرفیت‌های خوبی چه در حوزه دانشی و چه در حوزه مهارتی دارد. توأمان کردن دانش و پروهش با آموزشِ منتهی به اشتغال می‌تواند یک الگویی باشد که در شرایط فعلی هم نیازهای واقعی کشور را رفع کند و هم زمینه اشتغال جوانان را به وجود آورد.

وی اظهار کرد: تلاش‌هایی که همکاران در اداره‌کل فنی و حرفه‌ای و جهاددانشگاهی استان انجام داده‌اند، منتهی به این شد که به عنوان مثال در زمینه UPVC نیازهای درون‌سازمانی و برون‌سازمانی توسط این جوانان تأمین شود. ما جزو ارکان این نظام هستیم و همه باید دست به دست هم دهیم تا بتوانیم در مسیر توسعه کشور گام برداریم. ان‌شاءالله کاری اساسی‌تر و بزرگ‌تر انجام خواهیم داد و به امید خدا خوزستان را الگویی موفق در زمینه همکاری اداره‌کل فنی و حرفه‌ای و جهاددانشگاهی خواهیم کرد.

دکتر علوی با بیان این‌که جهاددانشگاهی ظرفیت‌های علمی و فنی خوبی دارد، گفت: نباید بگذاریم فقط اخبار بد از خوزستان منتشر شود. خوزستان استانی است که در حوزه‌های مختلف به ویژه در حوزه منابع انسانی دارایی‌ها و نیروهای ارزشمندی دارد و می‌توان از این ظرفیت، اول برای توسعه منطقه‌ای، سپس در سطح ملی و بعد بین‌المللی استفاده کرد.

در ادامه عبدالنبی سواعدی مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خوزستان ضمن تبریک نهم دی، روز بصیرت و همچنین قدردانی از مجموعه جهاددانشگاهی، اظهار کرد: موضوع این جلسه به اشتراک‌گذاری ظرفیت‌های مختلف مجموعه فنی و حرفه‌ای و جهاددانشگاهی در جهت تکمیل فرآیند آموزش، تولید و اشتغال است.

وی با اشاره به نامگذاری امسال با عنوان "جهش تولید" گفت: در جهت تحقق جهش تولید لازم است که همه مجموعه‌ها، ظرفیت‌های خود را برای تحقق شعار سال با هم به اشتراک بگذارند. کاری که امروز شاهد بودیم، نمونه کوچکی از همکاری‌های پیش‌بینی شده بزرگی است که در حوزه دو سازمان قرار است اتفاق بیافتد.

سواعدی بیان کرد: این کار نمونه‌ای از انجام فرآیند مهارت‌آموزی به سبک آموزش محصول‌محور است. آموزش‌های مهارتی محصول‌محور موضوعی است که می‌تواند اثربخشی مهارت‌آموزی را بیشتر کند. روش‌های مهارت‌آموزی در کشور اصطلاحا به سبک دارالفنونی انجام می‌شود. این سبک شاید در زمان خود کاربردی داشته باشد. ما بعد از نظام استاد – شاگردی، نظام دارالفنونی را در کشور پیش بردیم و در مجموعه‌های آموزشی مهارتی خود (آموزش فنی و حرفه‌ای، آموزش و پرورش و دانشگاه) همین روش را به کار بردیم.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خوزستان ادامه داد: در این روش ما یک مربی مهارتی داریم که یک کارگاه مهارتی برای او پیش‌بینی می‌شود و در یک محیط آزمایشگاهی و تمرینی، مهارت‌ها به اشخاص آموزش داده می‌شود و افراد بعد از فراگیری مهارت در جامعه رها می‌شوند و خود باید پیگیر اقتصادی کردن مهارتی که فرا گرفته‌اند، باشند.

وی افزود: این فرآیند گرچه نتایج خوبی در جامعه داشته و خیلی از مهارت‌آموختگان دانشگاهی و مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای و هنرستان‌های آموزش و پرورش نتایج خوبی از این فرآیند مهارت‌آموزی گرفته‌اند، اما آنچه امروز می‌تواند از نظر کارایی و اثربخشی آموزش‌های مهارتی، بالاتر از مدل دارالفنونی باشد، روش جدیدی است که مجموعه آموزش فنی و حرفه‌ای به کمک همکاران ما در جهاد دانشگاهی انجام می‌دهند.

سواعدی گفت: ما آموزش را در محیط واقعی کار ارائه می‌دهیم، یعنی افرادی که هم تحصیل‌کرده دانشگاهی هستند و هم مهارت‌آموز فنی و حرفه‌ای هستند، در یک فرآیند مهارت‌آموزی و تولید یا مهارت‌آموزی و ارائه خدمات، فعالیت می‌کنند؛ یعنی عملا با تمام فرآیندهای مهارتی و اقتصادی و حتی اخلاق حرفه‌ای آشنا می‌شوند تا بتوانند در جهت تحقق جهش تولید و اقتصاد مقاومتی قدم بردارند.

وی در پایان خاطرنشان‌کرد: ما حاضریم تمام ظرفیت‌های مجموعه آموزش فنی و حرفه‌ای را به اشتراک بگذاریم و در کنار محققان جهاد دانشگاهی بتوانیم مهارت‌آموزی، اشتغال، تولید و خدمت را انجام دهیم.