توسط پژوهشکده علوم بهداشتی جهاددانشگاهی انجام گرفت؛

برگزاری وبینار تاثیر پاندمی کووید-۱۹ بر منابع مالی و انسانی بخش سلامت

وبینار "تاثیر پاندمی کووید-۱۹ بر منابع مالی و انسانی بخش سلامت" توسط پژوهشکده علوم بهداشتی جهاددانشگاهی برگزار شد.
۱۳ دی ۱۳۹۹ | ۰۹:۱۸ کد : ۲۶۴۸۹ پژوهشی
به گزارش روابط عمومی پژوهشکده علوم بهداشتی جهاددانشگاهی ، وبینار "تاثیر پاندمی کووید-۱۹ بر منابع مالی و انسانی بخش سلامت" در روز چهارشنبه ۱۰ دی ماه سال جاری با حضور جمعی از دانشجویان و متخصصان حوزه سلامت و مدیران و کارشناسان جهاد دانشگاهی برگزار شد.
برگزاری وبینار تاثیر پاندمی کووید-۱۹ بر منابع مالی و انسانی بخش سلامت

بیماری کووید-19 تاثیرات گسترده‌ای را در اقتصاد جهانی و همچنین تبادلات تجاری منطقه‌ای و بین‌المللی ایجاد کرده است. بیماری همه‌گیر کرونا نه تنها محدودیت‌های بی‌سابقه‌ای را در مجموعه‌ی فعالیت‌های مردمی بوجود آورده بلکه موجب کاهش فعالیت‌های گسترده‌ی اقتصادی در بخش‌های مهم شده است. 
سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) در گزارش‌های خود عنوان کرده بود که اقتصاد جهانی در سال 2020 با کندی در رشد روبرو خواهد شد و با شیوع بیماری کرونا در اواخر سال 2019 و همه‌گیری جهانی آن در سال 2020، این سازمان کووید-19 را بزرگترین عامل بحران جهانی پس از بحران مالی سال 2008 اعلام کرده است.
بیماری کووید-19 همانگونه که اکثر بخش‌های فعال اقتصادی را تحت تاثیر قرار داده است، تغییرات قابل توجهی نیز در بخش سلامت به وجود آورده است. بخش سلامت در تمامی نظام‌های بهداشت و درمان همواره با تقاضاهای نامحدود و منابع محدود مواجه بوده است. بخش سلامت پیش از بروز کووید-19 نیز,خصوصا در کشورهای در حال توسعه، سهم بسیار اندکی در تولید ناخالص داخلی داشته است. در چنین شرایطی شیوع ویروس کووید-19 توجه قابل ملاحظه ای بر کاهش منابع مالی تمام حوزه ها خصوصا بخش سلامت داشته است.
تغییرات قابل توجه تقاضا برای خدمات سلامت و درآمد های بخش درمان بسیار قابل تامل بوده است. بررسی ها نشان داده است که در نتیجه شیوع ویروس کووید-19، تقاضا و هزینه خدمات در برخی از حوزه های سلامت از جمله جراحی ها، درمان و پیگیری بیماریهای مزمن و سرطانها کاهش یافته و خدمات ارائه شده به بیماران بستری ناشی از عفونت کرونا افزایش یافته است.  
نکته قابل تامل دیگر در حوزه سلامت، طولانی و پر هزینه بودن جایگزینی منابع انسانی در حوزه سلامت است. بخش سلامت از جمله معدود حوزه های خدماتی است که سهم عمده ای از بار ارائه خدمات آن بر عهده نیروهای انسانی تخصصی است. قطعا آموزش و تربیت نیروی انسانی برای مدیریت تقاضای ایجاد شده ناشی از اپیدمی کرونا به زمان و هزینه قابل توجهی نیاز دارد. 
در این وبینار با بهره گیری از توان تخصصی اساتید توانمند در حوزه های اقتصاد سلامت و سیاستگذاری سلامت، تاثیر گسترده این پاندمی بر حوزه اقتصاد سلامت و ماندگاری نیروی انسانی بخش سلامت کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت.