رییس جهاددانشگاهی آذربایجان غربی:

حمایت از فناوری‌های بومی در اکوسیستم پژوهشی نیازمند تضمین حقوقی جدی‌تر است

رییس جهاددانشگاهی آذربایجان غربی گفت: پژوهش در حوزه فرهنگ از ارکان بسیار مهم و ارزشمند توسعه اقتصادی، اجتماعی و سیاسی است.
۰۷ دی ۱۳۹۹ | ۱۲:۴۲ کد : ۲۶۲۸۸ پژوهشی
به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی آذربایجان غربی، دکتر امین رستم زاه ۴ دی‌ماه در آیین افتتاح نمایشگاه پژوهشی این واحد اظهار کرد: نتایج پژوهش در حوزه فرهنگ به پویایی، کاربردمدارتر کردن پژوهش در حوزه مختلف حیاتی سایر حوزه‌های جامعه تأثیر بی‌بدیل دارد و درواقع بستر و پیش‌زمینه اصلی تعالی کیفی آن‌ها است.
حمایت از فناوری‌های بومی در اکوسیستم پژوهشی نیازمند تضمین حقوقی جدی‌تر است

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد پژوهش در مقوله فرهنگی مغفول مانده که این علت نیازمند آسیب‌شناسی جدی است و یقیناً بخش عمده این چالش به خروجی و به نوع انتخاب مؤلفه‌ها و موضوعات پژوهشی انجام‌شده و عدم انتخاب درست تغییرهای مؤثر و موردنیاز جامعه در  مطالعه در حوزه فرهنگ برمی‌گردد.

دکتر رستم زاده با تأکید بر اینکه کشور باید با مدیریت دانش مبنا، اهداف توسعه را کیفی‌تر محقق نماید اظهار کرد: بر اساس اعلام پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) در سنجش پژوهش جهاددانشگاهی به‌عنوان یکی از مؤثرترین مؤسسات تحقیقاتی یک درصد برتر دنیا قرارگرفته و تمام پژوهش‌های این نهاد در راستای بسترسازی برای ارتقا و حل چالش‌ها و نیازمندی‌های فناورانه مردم و کشور بوده و یا کشور را در مرزهای علم وفناوری دنیا پیشتاز نموده است.

وی ادامه داد: جهاددانشگاهی، وزن‌های علمی تخصصی کاربردی جایگزین مقالات صرف و تئوریک بدون کاربرد شده است و مقالات ارائه‌شده این نهاد به‌نوعی منجر به فناوری مختوم به ثروت آفرینی علمی و مادی برای کشور می‌شود و این مهم در ادبیات علمی مطالعاتی این نهاد تبدیل به یک فرهنگ پژوهشی سازمانی شده است.

رییس جهاددانشگاهی آذربایجان غربی گفت: پژوهش‌های جهاددانشگاهی از سمت بازار خلق‌شده و حتی به این سمت پیش رفته‌ایم که بعد از انجام کار مطالعاتی گزین وزین و تائید کارفرما هزینه پژوهش صرفاً تضمین بازار و خرید محصول و خدمات تخصصی بسیار پر کیفیت در مقایسه با واردات بی‌کیفیت و رانت محور باشد که خود نشان از اعتقاد جهادگران به نتیجه کار و خروجی کیفی پژوهش‌های  جهادی اشان است.

دکتر رستم زاده با اشاره به اینکه پژوهش می‌تواند مبنای رفع نیازهای اساسی کشور باشد اظهار کرد:امروز نیاز کشور به طراحی و تدوین و اجرایی کردن پژوهش‌های مسئله محور و در راستای حل فناورانه یک مشکل اساسی به‌شدت احساس می‌شود و تاکنون اقدامات ارزشمندی در این خصوص توسط جامعه پژوهشگران کشور و نهادهای پژوهشی همچون جهاددانشگاهی و دانشگاه‌ها صورت گرفته که این روند باید با شدت و تضمین حقوقی بیشتری برای فناوری‌های بومی در اکوسیستم پژوهشی کشور ادامه داشته باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه همگام بودن دانشگاه و صنعت از مؤلفه‌های توسعه کشور است  اظهار کرد: دانشگاه‌ها باید با اتخاذ سازوکارهای علمی مدون ارتباط خود را با بخش صنایع مختلف و توسعه کشور تقویت کنند و خروجی علمی و عملی تأثیرگذاری به صنایع ارائه کنند و البته این مهم باید در صنایع خیلی بیشتر باشد تا نسخه حل مشکلات و توسعه خود را از دانشگاه بگیرند، هرچند نباید دانشگاه و صنعت در ارتباط و رجوع به یکدیگر منتظر هم باشند و این پیش‌قدمی از حد مذاکره به حد استقرار فیزیکی و علمی عملی در جوار همدیگر و خروجی کاربردی عملیاتی منتهی شود.