معاون پژوهشی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی بیان کرد:

تلاش‌های علمی با هدف پویایی اقتصادی

معاون پژوهشی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی اظهار کرد: فرهنگ کاری حاکم بر جهاددانشگاهی، جهت گیری به سمت انجام کارهای بر زمین مانده‌ای است که با توجه به مزیت‌­ها و پتانسیل‌­های هر منطقه می­‌تواند سرفصلی برای ارتقای چشمگیر اقتصاد، سلامت و رفاه عمومی آن منطقه باش
۲۹ آذر ۱۳۹۹ | ۲۰:۴۳ کد : ۲۵۹۹۳ پژوهشی
به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی، لیلا محمودی ۲۷ آذر به خبرنگاران گفت: درخصوص فعالیت‌های پژوهشی جهاددانشگاهی بیان کرد: فرهنگ کاری حاکم بر جهاددانشگاهی، جهت‌گیری به سمت انجام کارهای بر زمین مانده‌ای است که با توجه به مزیت‌­ها و پتانسیل‌­های هر منطقه می‌تواند سرفصلی برای ارتقای چشمگیر اقتصاد، سلامت و رفاه عمومی آن منطقه باشد.
تلاش‌های علمی با هدف پویایی اقتصادی

وی با اشاره به توسعه اقتصادی منطقه از طریق مزیت­‌های رقابتی، عنوان کرد: عناب، زرشک و زعفران محصولات فوق استراتژیک خراسان جنوبی هستند که با وجود تلاش‌­های صورت گرفته، هنوز لازم است تا به عنوان یک اولویت اصلی با هدف توسعه اقتصادی منطقه مورد توجه قرار گیرند.

معاون پژوهشی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی ادامه داد: مراکز فعال جهت تحقق توسعه اقتصادی منطقه در معاونت پژوهش جهاددانشگاهی استان شامل مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی، گروه پژوهشی "تولید و فرآوری گیاهان استراتژیک خراسان جنوبی، مرکز خدمات تخصصی" گیاهان دارویی استراتژیک خراسان جنوبی" وب سایت "بیرناب" به آدرس www. Birnab.ir است.

محمودی با اشاره به اجرای 17 طرح پژوهشی در مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی از ثبت 3 اختراع با عناوین شکلات فراسودمند عناب، آبنبات فراسودمند زرشک با خاصیت تصفیه خون و کمک به خون سازی و کلوچه فراسودمند عناب و دستیابی به دانش فنی تولید 15 فرآورده از زرشک و عناب خبر داد.

به گفته معاون پژوهشی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی، چاپ 4 عنوان کتاب آپوکاروتنوئیدهای زعفران: از بیوسنتز تا خواص درمانی، فرهنگ جامع مواد غذایی با کاربرد دارویی، عناب، از کاشت تا فرآوری، راهنمای کاربردی گیاهان دارویی، از دیگر افتخارات پژوهشگران جهاددانشگاهی استان است.

وی، پذیرش و چاپ بیش از 40 مقاله علمی در نشریات و همایش‌های داخلی و بین‌المللی و انتخاب طرح پژوهشی برتر استان خراسان جنوبی و پژوهشگر نمونه استانی در سال 98 را سندی دیگر بر افتخارات پژوهش های جهاددانشگاهی عنوان کرد.

معاون پژوهشی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی به بخش دیگری از فعالیت های جهاددانشگاهی اشاره کرد و گفت: نشر آگاهی و ارتقای دانش عمومی جامعه خراسان جنوبی در حوزه آموزه­‌های سلامت روان با هدف توسعه نشاط اجتماعی، دومین سرفصل کاری فعالیت­‌های معاونت پژوهش جهاددانشگاهی بود که دبیرخانه علمی آسیب‌های اجتماعی با همکاری استانداری در جهاددانشگاهی استان فعالیت خود را آغاز و اقدام به برگزاری بیش از 20 طرح ملی و برنامه در این زمینه پرداخت.

محمودی ادامه داد: اولویتی که در این حوزه به آن پرداخته می­‌شود، "مهارت فرزندپروری" است. تعامل با فرزند از دوران کودکی تا نوجوانی و بلوغ و جوانی، نیازمند داشتن مجموعه‌­ای از آگاهی­‌ها و مهارت‌­ها در والدین است. پاسخگویی به این نیاز هدف تاسیس گروه پژوهشی مشاوره و روان شناسی "به­روان" است.

وی با بیان این‌که سومین سرفصل کاری که در معاونت پژوهش جهاددانشگاهی به آن پرداخته می­‌شود، "مطالعات شهری و روستایی"  است، از تدوین اسناد توسعه اقتصادی و اشتغالزایی روستاهای خراسان جنوبی (109 روستا)، تدوین اسناد توسعه اقتصادی و اشتغالزایی روستاهای خراسان جنوبی (135 روستا) با کارفرمایی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان خبر داد.

معاون پژوهشی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی یادآور شد: هدف از انجام این مطالعات شناسایی مزیت‌­های منطقه اعم از شهری و روستایی و شناسایی چالش‌­ها و ارایه راهکار در جهت توسعه اقتصادی و افزایش سطح رفاه شهری و روستایی در منطقه است.