رییس جهاددانشگاهی فارس اظهار کرد:

تولید ثروت و خودکفایی؛ اساس فعالیت‌های پژوهشی جهاددانشگاهی

۲۶ آذر ۱۳۹۹ | ۱۴:۱۲ کد : ۲۵۸۶۸ پژوهشی
رییس جهاددانشگاهی فارس با یادآوری ظرفیت‌ها و دستاوردهای این نهاد در بحث پژوهش اظهار کرد: فعالیت‌های پژوهشی در جهاددانشگاهی فقط به ارایه مقالات علمی و فرضیه‌ها و تئوری‌ها محدود نمی‌شود بلکه اساس کار پژوهشی در جهاددانشگاهی تولید ثروت و دستیابی به خودکفایی و کاربردی کردن پژوهش‌ها است.
تولید ثروت و خودکفایی؛ اساس فعالیت‌های پژوهشی جهاددانشگاهی

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی فارس به نقل از ایکنا، مظاهر بابایی ضمن گرامیداشت فرا رسیدن روز پژوهش، این روز را فرصتی برای آموزش اهمیت پژوهش و پژوهشگری در جامعه دانست و گفت: اگر فردی پژوهشگر و کاوشگر تربیت شود و راه و رسم آن را به دیگران نیز آموزش دهد، باعث توسعه کشور می‌شود.

وی با بیان این‌که پژوهش، کار علمی و کارشناسی و ابزار و زیربنای لازم برای هموار کردن مسیر پیشرفت و توسعه هر جامعه‌ است، افزود: هفته پژوهش فرصتی مغتنم جهت ایده‌پردازی و برنامه‌ریزی پژوهش‌ محور و فناورانه در راستای طی کردن مسیر توسعه کشور است.

بابایی به ظرفیت‌‌ها و دستاوردهای پژوهشی جهاددانشگاهی اشاره کرد و گفت: فعالیت‌های پژوهشی در جهاددانشگاهی تنها به ارایه مقالات علمی و فرضیه‌ها و تئوری‌ها محدود نمی‌شود بلکه اساس کار پژوهشی در جهاددانشگاهی تولید ثروت و رفع نیازمندی‌های جامعه و دستیابی به خودکفایی و کاربردی کردن پژوهش‌ها در عرصه‌های مختلف کشاورزی، پزشکی، صنعتی، علوم انسانی، فرهنگی و غیره است.  

رییس خبرگزاری ایکنا شعبه فارس با تأکید بر این‌که جهاددانشگاهی با توجه به زیرساخت‌هایی که دارد در بحث پژوهش‌های کاربردی تاکنون بسیار موفق عمل کرده است، گفت: طبق اعلام پایگاه استنادی جهان اسلام، پایگاه‌ شاخص‌های اساسی علم ESI، جهاددانشگاهی را در زمره مؤسسات تحقیقاتی یک درصد برتر دنیا معرفی کرده است.

وی با تصریح این‌که طی سال‌های اخیر جهاددانشگاهی ورود ویژه‌ای برای کاربردی کردن فعالیت‌های فناورانه داشته است، گفت: طبق تأکیدات رهبر معظم انقلاب بودجه‌ای نیز به بحث فعالیت‌های فناورانه جهاددانشگاهی اختصاص یافته است که این فعالیت‌ها را در سطح استان فارس نیز دنبال می‌کنیم.

بابایی با تأکید بر این‌که جهاددانشگاهی فارس طرح‌های خوب فناورانه در دستور کار دارد، راه‌اندازی خط عصاره‌گیری گل‌های محمدی با استفاده از ظرفیت‌های علمی بومی، اجرای طرح تولید کود کلسیم نیترات و غیره را از جمله این طرح‌ها برشمرد و گفت: همچنین اقدامات خوبی در بحث راه‌اندازی مرکز تحقیقات ناباروری و سرطان پستان انجام داده‌ایم که برای آن مجوزهای اولیه اخذ کرده‌ایم و مکانی هم برای آن در نظر گرفتیم و امیدواریم که تأمین بودجه برای این کار انجام شود تا بتوانیم تجهیزات لازم را خریداری کنیم و این خدمت را به جامعه ارایه دهیم.

رییس جهاددانشگاهی فارس اظهار کرد: علاوه بر این‌ها اقدامات راه‌اندازی پارک فناوری‌های نرم و صنایع خلاق فرهنگی در سطح استان فارس انجام شده است که این دومین پارک فناوری‌های نرم بعد از تهران در کشور خواهد بود که کارهای اولیه راه‌اندازی پارک را انجام داده‌ایم در آینده نزدیک آن را افتتاح خواهیم کرد ضمن این‌که خبرگزاری سیناپرس جهت پوشش فعالیت‌های علمی و فناورانه توسط این نهاد در استان راه‌اندازی شده است.

وی در بخش پایانی سخنان خود با بیان این‌که امسال بزرگداشت هفته پژوهش به‌دلیل شیوع کرونا در بستری فضای مجازی برگزار شده است، گفت: در این راستا تمام دستگاه‌های اجرایی و علمی از جمله جهاددانشگاهی فارس کلیپی از فعالیت‌های پژوهشی خود تهیه کرده و در نمایشگاه هفته پژوهش که در بستر فضای مجازی برپا شده، ارایه کرده است.