انتخاب عضو هیات علمی پژوهشگاه ابن سینا جهاددانشگاهی به عنوان پژوهشگر برگزیده سال ۱۳۹۹

۲۶ آذر ۱۳۹۹ | ۰۹:۱۰ کد : ۲۵۸۲۲ تاپ خبر پژوهشی
دکترسمیه کاظم‌نژاد مدیر گروه پژوهشی مهندسی بافت و طب بازساختی پژوهشگاه و عضو تیم تخصصی مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا به عنوان پژوهشگر برگزیده گروه علوم پزشکی در بیست و یکمین جشنواره تجلیل از پژوهشگران و فناوران برگزیده کشور در سال ۱۳۹۹ انتخاب شد.
انتخاب عضو هیات علمی پژوهشگاه ابن سینا جهاددانشگاهی به عنوان پژوهشگر برگزیده سال ۱۳۹۹

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه ابن‌سینا جهاددانشگاهی، دکتر سمیه کاظم‌نژاد دانشیار و مدیر گروه پژوهشی مهندسی بافت و طب بازساختی پژوهشگاه و عضو تیم تخصصی مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا است. وی مدرک دکتری خود را در سال 1387 از دانشگاه تربیت مدرس اخذ کرد و پس از گذراندن دوره‌های فوق تخصصی، در حیطه سلول‌های بنیادی، مهندسی بافت و بیولوژی تولیدمثل فعالیت می‌کنند.

گفتنی است، این عضو هیات علمی پژوهشگاه ابن سینا، عضو بنیاد ملی نخبگان بوده و تا کنون جوایز متعددی را در جشنواره‌های مختلف کسب کرده که از آن جمله می‌توان به کسب جایزه محقق جوان برگزیده جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی در سال 1393، جایزه جشنواره جوان خوارزمی در سال 1387، پژوهشگر برتر استان گیلان در سال 1392 و پژوهشگر برتر جهاددانشگاهی در سال 1393 و کسب جایزه مریم میرزاخانی در سال 1398 اشاره کرد.

چاپ بیش از 70 مقاله در مجله‌های معتبر بین‌المللی، مجری بیش از 17 طرح پژوهشی، 6 ثبت اختراع، تالیف یک کتاب فارسی با عنوان " زیست شناسی پیشرفته سلول‌های بنیادی بالغ" و 5 فصل کتاب بین‌المللی در انتشارات معروفی نظیر Springer از فعالیت‌های نامبرده است.

با توجه به این‌که اعتلای کشور، حل معضلات جامعه و دستیابی به استقلال اقتصادی از مهم‌ترین دغدغه‌های این محقق جوان است، تاسیس یک شرکت دانش‌بنیان فعال در زمینه سلول‌های بنیادی و تولید محصولات مختلف دانش‌بنیان نیز در کارنامه کاری و علمی وی به ثبت رسیده است.

از دیگر افتخارات این پژوهشگر جوان، راه‌اندازی بانک سلول‌های بنیادی خون قاعدگی در کشور(سومین بانک سلولی در دنیا)، راه‌اندازی ارایه خدمت درمان ناباروری ناشی از کاهش ذخیره تخمدان بانوان با استفاده از سلول درمانی (اولین بار در دنیا)، تولید بافت مهندسی شده غضروف جهت درمان ضایعات بزرگ غضروفی در انسان، تولید پوست مصنوعی از منشا پرده آمنیون و داربست ابریشم جهت ترمیم زخم دیابتی در انسان و راه‌اندازی روش جدید استخراج کلاژن از منشا پوست با هزینه بری و زمان‌بری کمتر نسبت به روش‌های متداول، است.

کلید واژه ها: جهاددانشگاهی معاونت پژوهشی جهاددانشگاهی پژوهشگاه ابن سینا دکتر سمیه کاظم‌نژاد هفته پژوهش