ذخیره ۴۰۰۰ نمونه خون بندناف در همدان

مسوول نمایندگی بانک خون بندناف رویان جهاددانشگاهی واحد همدان گفت: ۴۰۰۰ نمونه خون بندناف از نمایندگی همدان در پژوهشگاه خون بندناف رویان تهران وجود دارد.
۰۵ آذر ۱۳۹۹ | ۱۲:۴۴ کد : ۲۵۰۱۲ پژوهشی
به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی همدان، عباس وکیلیان به مناسبت روز جهانی خون بندناف، اظهار کرد: در حال حاضر حدود ۱۴۰ هزار نمونه در بانک خون بندناف تهران ذخیره شده که از این تعداد ۴۰۰۰ نمونه متعلق به نمایندگی همدان است.
ذخیره ۴۰۰۰ نمونه خون بندناف در همدان

وی با بیان این که نمایندگی بانک خون بندناف رویان همدان از سال ۸۶ تاسیس شده است، تصریح کرد: ۳۱ نمایندگی در سراسر کشور وجود دارد و ما همیشه جزء ۱۰ شهر برتر از نظر افزایش کمیت و کیفیت عضو پذیری هستیم به طوری که به صورت میانگین ماهانه ۶۰ خانواده عضو بانک خون بندناف رویان همدان می شوند و سالانه ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش کمی عقد قرارداد در نمایندگی همدان داریم.
مسوول نمایندگی بانک خون بندناف رویان جهاددانشگاهی همدان در رابطه با خون بندناف توضیح داد: خون بندناف شامل سلول‌های بنیادی به عنوان مادر تمام سلول های اعضای بدن است و زمانی که روند تکامل جنین کامل شد این سلول های اضافه در خون بندناف ذخیره می شوند. 
وی با بیان این که پیش بینی می شود خون بندناف ۸۰ نوع بیماری را درمان کند، مطرح کرد: در حال حاضر ۴۲ بیماری مانند سرطان خون، لوسمی، تالاسمی، آنمی، نقص ایمنی، نقص ژنتیکی مادرزادی مرتبط به کم خونی، فلج مغزی و عقب‌ماندگی ذهنی را با این روش درمان می‌کنند.
وکیلیان خاطرنشان کرد: سال گذشته حدود ۲۵۰ کودک فلج مغزی با این روش تحت درمان و پیوند قرار گرفتند و تا الان دو مورد از نمایندگی همدان نیز برای پیوند به خواهر یا برادری که فلج مغزی بودند، به تهران معرفی شدند.
وی بیان کرد: به عموم مردم پیشنهاد می‌کنیم با توجه به هزینه نه چندان زیادی که ذخیره سازی خون بندناف دارد، همه این کار را انجام دهند چرا که یک فرصت غیرقابل بازگشت است و خانواده هایی که مشکلات ناهنجاری داشته و در فیلد درمان ما حضور دارند، جزء خانواده های با ریسک بالا هستند و ما به این افراد توصیه می کنیم حتما این کار را انجام دهند و برای این افراد تخفیف هم در نظر می گیریم.
وکیلیان در رابطه با هزینه نگهداری خون بندناف مطرح کرد: هزینه عضویت در بانک خون بندناف رویان مبلغ سه میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است و سالانه ۱۶۰ هزار تومان نیز هزینه نگهداری از خون بندناف است که هزینه عضویت قابل تقسیط بوده و وام قرص‌الحسنه هم برای این امر در نظر گرفته شده است.
وی با بیان این که دفعات استفاده شده از خون بندناف به فیزیولوژی مادر بستگی دارد، تصریح کرد: بعد از زایمان مشخص می شود که چندبار می‌شود از این ذخیره استفاده کرد حتی مواردی وجود دارد که قابلیت استفاده از خون بندناف ‌آنها وجود ندارند و ما در ماه اول هزینه آنها را عودت می‌دهیم که این مورد خیلی نادر بوده و محسوس نیست.
مسوول نمایندگی بانک خون بندناف رویان جهاددانشگاهی همدان در رابطه با این که چه کسانی می‌توانند از این خون بندناف ذخیره شده، استفاده کنند، گفت: اولویت با خود فرد است و پس از آن خواهر، برادر و پدر و مادر هم می توانند از این ذخیره استفاده کنند.
وکیلیان خاطرنشان کرد: ۲۸ سال است که این کار انجام می شود و آن ذخایر هم‌چنان موجود هستند، خون بندناف چون در دمای منفی ۱۹۶ درجه نگهداری می شود احتمال این که از بین برود خیلی کم است.
وی در دابطه با نحوه ارتباط با جامعه هدف و جذب آن ها به این امر اظهار کرد: مادران باردار در مطب پزشکان، آزمایشگاه ها و سونوگرافی ها که محل مراجعه مادران است با بروشور، پوستر، استند و معرفی پزشکان با مرکز ما آشنا می شوند البته از رسانه های دیجیتال و تبلیغات میدانی هم برای آشنای مردم با نمایندگی بانک خون بندناف رویان استفاده می کنیم.
مسوول نمایندگی بانک خون بندناف رویان جهاددانشگاهی همدان یادآور شد: در هفته ۳۵ بارداری خانواده ها می توانند به آزمایشگاه جهاددانشگاهی در پیاده راه بوعلی همدان مراجعه کرده و قرارداد ذخیره سازی خون بندناف فرزندشان را امضاء کنند.
وکیلیان ادامه داد: یک بسته در اختیار خانواده قرار می‌گیرد که با خود به بیمارستان می برند و هر ساعتی از شبانه روز و در سراسر کشور، کارشناس خون‌گیری ما پروسه دریافت خون بندناف را انجام می دهد و این نمونه ها به پژوهشگاه رویان تهران منتقل شده و در آنجا فرآیند ذخیره سازی و جداسازی انجام می شود.