رییس مجمع نمایندگان خراسان جنوبی اظهار کرد:

تقویت دانش و اقتصاد کشاورزان منطقه، از رویکردهای جهاددانشگاهی در مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی

رییس مجمع نمایندگان خراسان جنوبی گفت: یکی از بهترین شرایط تولید توجه به اقتصاد کشاورزی است که این امر در مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی دیده می‌شود.
۰۵ آذر ۱۳۹۹ | ۱۲:۰۱ کد : ۲۵۰۰۷ پژوهشی
به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی، حسین خسروی اسفزار رییس مجمع نمایندگان خراسان جنوبی امروز، پنجم آذرماه در جلسه مجازی با اشاره به اقدامات پژوهشی کاربردی قابل تقدیر جهاددانشگاهی، افزود: اقدامات پژوهشی که مشکلات جامعه را حل می‌کند بسیار موثر است.
تقویت دانش و اقتصاد کشاورزان منطقه، از رویکردهای جهاددانشگاهی در مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی

رییس مجمع نمایندگان خراسان جنوبی با تاکید بر تلاش برای معرفی محصولات استراتژیک خراسان جنوبی، بیان کرد: در حوزه کشاورزی لازم است برای هم افزایی تلاش شود و از جزیره‌ای عمل کردن پرهیز کرد.

جلال الدین صادقی رییس جهاددانشگاهی خراسان جنوبی با تاکید بر هم افزایی تمام دستگاه‌ها در این حوزه، اظهار کرد: تولید فرآورده‌های عناب که بهره‌‌وری اقتصادی قابل توجهی دارد و ارزش افزوده‌‌ای مطلوب ایجاد می‌کند، تا کنون در کشور مغفول مانده و صرفا در سطح محدود به فعالیت‌های تحقیقاتی پرداخته شده است و از بعد تجاری و بهره‌برداری اقتصادی آن بی‌بهره مانده‌ایم.

وی ادامه داد: ضرورت بهره‌برداری از پتانسیل اقتصادی این محصول استراتژیک، مستلزم شناسایی و جمع‌آوری پژوهشگران فعال در این عرصه است تا ضمن آگاهی از جدیدترین دستاوردهای پژوهشی داخل کشور امکان هم افزایی اندوخته‌های علمی نیز فراهم شود.

محسن پویان مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان‌جنوبی نیز به معرفی فعالیت‌های این مجتمع پرداخت و گفت: مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی مجموعه‌ای با مساحت حدود 140 هزار متر مربع است.

وی بیان کرد: هدف از احداث این مجتمع در وهله اول تحقق برنامه‌های پژوهشی، تحقیقاتی، گردشگری، اشتغال‌زا و مؤثر در شکوفایی پتانسیل‌های بالقوه استان در حوزه گیاهان دارویی و علی الخصوص سه محصول استراتژیک عناب، زرشک و زعفران است.

این پژوهشگر گیاهان دارویی ادامه داد: در حال حاضر دو ساختار گروه پژوهشی تولید و فرآوری گیاهان استراتژیک خراسان جنوبی و مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی استراتژیک خراسان جنوبی در این مجتمع مشغول فعالیت هستند.

پویان اظهار کرد: گروه پژوهشی تولید و فرآوری گیاهان استراتژیک خراسان جنوبی با هدف انجام پژوهش‌های کاربردی و فناورانه در جهت کمک به بهبود فرآیند تولید و فرآوری گیاهان استراتژیک استان برای ایجاد ارزش افزوده و خلق ثروت برای کشور و منطقه و همچنین سوق سرمایه گذاری‌های داخلی و خارجی به سمت این محصولات توانسته است اقدامات پژوهشی قابل توجهی در این زمینه انجام دهد.

مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی تصریح کرد: معرفی و ثبت محصولات فراسودمند فرموله شده بر پایه عناب، زرشک و زعفران یکی از اقدامات قابل توجه گروه پژوهشی تولید و فرآوری گیاهان استراتژیک خراسان جنوبی است که می‌تواند سهم قابل توجهی در کاهش خام فروشی این سه محصول استراتژیک استان داشته باشد.

وی با بیان این‌که کار ما در این مجتمع تولید دانش فنی فرآورده‌هایی است که از زرشک و عناب به دست می‌آید، یادآور شد: فعالیت‌های این مرکز سهم قابل توجهی در افزایش رغبت کشاورزان به تولید داشته و بستری برای تهیه محصولات سالم در استان فراهم کرده است که با معرفی این محصولات و فرآورده‌های حاصل از آن به بازارهای بین‌المللی سبب افزایش ارزش افزوده و زمینه ساز ارز آوری برای کشور خواهد شد.