تصلب شرائین و درمان آن با گیاهان دارویی

هنگامی که رسوبات چربی و سایر مواد در سرخرگ‌های بدن تجمع یابد، موجب تنگی آنها می‌شود و عبور جریان خون دشوار می‌گردد که به این حالت «تصلب شریان» یا همان «آترواسکلروز» می‌گویند. این وضعیت به انسداد عروق خونی قلب (سرخرگ‌ها) و در نتیجه بروز حمله قلبی یا درد قف
۰۳ آبان ۱۳۹۹ | ۱۳:۲۷ کد : ۲۴۱۲۸ پژوهشی
به گزارش روابط عمومی پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی، مهندس اقبال جاسمی کارشناس گروه پژوهشی فارماکولوژی و طب کاربردی پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی، تصلب شریان یک بیماری خاموش است که در طول زمان وخیم‌تر می‌شود، بنابراین مهم است که برای درمان آن اقدام شود.
تصلب شرائین و درمان آن با گیاهان دارویی

جاسمی علل تصلب شریان را دیابت، بیش از حد غذا خوردن (به ویژه تخم مرغ، کره و سایر چربی های حیوانی)، بیماری های عفونی، تنش های عصبی بیش از حد، کلسترول و تری گلیسیرید بالا، فشار خون بالا و علائم آن را پارگی های شریانی و خونریزی مغزی، فلج، زوال عقل، درد عضلانی هنگام ورزش عنوان کرد.

وی در ادامه تعدادی از داروهای گیاهی مورد استفاده در درمان تصلب شریان را برشمرد:
- گیاه دم اسبی: علاوه بر خواص ضد التهابی، آنتی اکسیدان و ضد عفونی کننده این گیاه، مزایای زیادی در درمان مشکلات مرتبط با تصلب شریان دارد.
- لیمو: لیمو به دلیل خواص آنتی اکسیدانی یکی از مفیدترین داروهای طبیعی است. لیمو باعث جلوگیری از اکسیداسیون کلسترول خوب(HDL)، کاهش کلسترول بد (LDL) و بهبود گردش خون می شود.

- رزماری: رزماری یک داروی طبیعی دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است. این گیاه از آنجایی که مسوول بهبود گردش خون است،  مزایای زیادی برای افراد مبتلا به آرتروسکلروز دارد.
- زردچوبه: به علت خواص ضد التهابی آن، به کاهش کلسترول کمک می کند و سلامت قلبی عروقی را بهبود می بخشد. بنابراین، از قلب محافظت و مفاصل را پاک می کند.
- سیر: به علت خواص ضد انعقادی آن، برای بهبود گردش خون عالی است. با توجه به محتوای آلیسین آن، به کاهش فشار خونِ بالا کمک می کند و عملکرد عروق خونی را بهبود می بخشد.