با امضای یک تفاهم‌نامه‌ محقق می‌شود؛

گسترش همکاری‌های مشترک بین جهاددانشگاهی و دانشگاه فرهنگیان/ افزایش تعامل پویا و سازنده

دقایقی پیش، تفاهم‌نامه‌ی همکاری مشترک بین جهاددانشگاهی و دانشگاه فرهنگیان با موضوع انجام همکاری‌های علمی، آموزشی و پژوهشی در زمینه‌های مرتبط این دو مجموعه‌ منعقد شد.
۱۸ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۶:۵۸ کد : ۲۲۵۵۱ تاپ خبر پژوهشی
به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، صبح امروز (۱۸ شهریورماه ۹۹)، دکتر حمیدرضا طیبی رییس جهاددانشگاهی و دکتر حسین خنیفر رییس دانشگاه فرهنگیان با امضای یک تفاهم‌نامه‌ی همکاری مشترک در سالن همایش‌های دفتر مرکزی جهاددانشگاهی، فصل جدیدی از گسترش تعاملات علمی و آموزشی بین این دو مجموعه را آغاز کردند.
گسترش همکاری‌های مشترک بین جهاددانشگاهی و دانشگاه فرهنگیان/ افزایش تعامل پویا و سازنده

این تفاهم‌نامه به‌منظور ارتقای مشارکت در نهضت تولید علم، افزایش تولیدات علمی در محتوای آموزشی و تربیتی و ترویج نیازهای ملی و کاربردی‌کردن دستاوردهای علمی و پژوهشی از طریق تعامل پویا و سازنده با مراکز علمی ـ پژوهشی داخلی و حرکت در مسیر نظریه‌پردازی و اشاعه‌ی تفکر علم، ارتقای سطح زندگی و تعالی روح انسان و استفاده‌ی بهینه از امکانات موجود در جهت اهداف مشترک بین جهاددانشگاهی و دانشگاه فرهنگیان منعقد شد.

موضوع این تفاهم‌نامه، انجام همکاری‌های علمی، آموزشی و پژوهشی در زمینه‌های مرتبط این دو مجموعه‌ است.

همکاری در تبلیغ و ترویج فرهنگ و هنر اسلامی و برنامه‌ریزی فرهنگی و تربیتی و ایجاد آمادگی فکری و مکتبی در قشر جوان بخصوص دانشجویان به‌منظور مقابله با غرب‌زدگی و انحرافات در چارچوب سیاست‌های فرهنگی کشور، همکاری در ایجاد تشکیلات مناسب به‌منظور تالیف، ترجمه و انتشار کتب، نشریات نتایج تحقیقات و مقالات علمی، آموزشی، فرهنگی، فصل‌نامه و تولید مواد کمک‌آموزشی در حوزه‌های مورد توافق، مشارکت در حمایت، تشویق و جذب دانشجویان و پژوهشگران جوان و مستعد و برنامه‌ریزی و ایجاد شرایط و امکانات لازم به‌منظور فراهم آوردن زمینه فعالیت‌های علمی و پژوهشی آنان بر مبنای شناخت مشکلات واقعی و نیازهای تخصصی جامعه، بهره‌گیری از تجارب، ظرفیت‌ها و امکانات متقابل علمی، آموزشی، پژوهشی با رعایت مقررات مربوطه و همکاری در استفاده از امکانات آموزشی طرفین برای برگزاری دوره‌های آموزشی در بستر دولت الکترونیک و به‌کارگیری شیوه‌های نوین آموزشی از زمینه‌های همکاری مشترک این تفاهم‌نامه است.

هم‌چنین همکاری در اطلاع‌رسانی و ارسال آخرین شماره‌ی هر عنوان نشریات علمی و پژوهشی، همکاری در برگزاری دوره‌های رسمی آموزش‌های علمی ـ کاربردی و اردوها و بازدیدها در زمینه‌های علمی، فرهنگی و آموزشی برای دانشجویان و اساتید دانشگاهی، همکاری مشترک در راستای تولید فیلم و چاپ منابع علمی، آموزشی و فرهنگی در قالب (کاتالوگ، بروشور، لوح فشرده، فیلم‌های مستند) برای تمام گروه‌های هدف با تهیه و تولید بسته‌های آموزشی مختص دانشجویان، معلمان و کارکنان دانشگاه، همکاری در راه‌اندازی، توسعه و تجهیز کانون‌های علوم و فناوری در دانشگاه، همکاری دوجانبه به‌منظور تعیین نیازمندی‌های پژوهشی و آموزشی در توسعه و به‌کارگیری فناوری‌های نوین و همکاری و اجرای تحقیقات و فعالیت‌های پژوهشی در قالب طرح‌های تحقیقاتی از دیگر زمینه‌های همکاری مشترک تفاهم‌نامه‌ی همکاری بین جهاددانشگاهی و دانشگاه فرهنگیان می‌باشد.

مدت اجرای این تفاهم‌نامه پنج سال است و تمدید آن با توافق دو طرف بلامانع است. کمیته‌ای مشترک از دو مجموعه، مفاد تفاهم‌نامه را پیگیری می‌کنند.

هم‌افزایی جهاددانشگاهی و دانشگاه فرهنگیان برای کمک به پیشرفت کشور

دکتر حمیدرضا طیبی رییس جهاددانشگاهی با اشاره به توسعه‌ی علمی و فناورانه، آموزشی و فرهنگی که عوامل اصلی پیشرفت یک کشور است، بیان کرد: دانشگاه به‌عنوان مجموعه‌ای شناخته می‌شود که وظیفه‌ی توسعه‌ی علم و تربیت و توسعه‌ی نیروی انسانی را در جامعه بر عهده دارد که حاصل آن، اقتدار کشور بر بنیان اخلاق و عدالت است.

وی با بیان این‌که کشور با وجود تحریم‌ها و مشکلات ناشی از آن در مسیر توسعه قرار دارد و اغلب مشکلات جامعه قابل حل است، گفت: جهاددانشگاهی و دانشگاه فرهنگیان دارای امکانات خوبی برای هم‌افزایی و همکاری مشترک در اختیار دارند که این همکاری می‌تواند به توسعه و پیشرفت کشور منجر شود.

دکتر طیبی با بیان این‌که توانمندترین افراد باید در نقش معلمی ظاهر شوند، اظهار کرد: جهاددانشگاهی وظیفه‌ی خود می‌داند که به دانشگاه فرهنگیان و ماموریت‌های ویژه‌ی این دانشگاه کمک کند.

ارتقای کمی و کیفی دانشگاه فرهنگیان با همکاری جهاددانشگاهی

در ادامه، دکتر حسین خنیفر رییس دانشگاه فرهنگیان نیز با اشاره به این‌که دانشگاه فرهنگیان، یک دانشگاه حاکمیتی و ماموریت‌گرا با بیش از 98 شعبه در کشور است، بیان کرد: این دانشگاه دارای بیش از 160 هزار دانشجو است که امسال ورودی ما به‌دلیل پیش‌بینی تعداد بالای بازنشستگان در کشور (بین 300 تا 400 هزار نفر)، 77 هزار نفر می‌باشد و این کمبود باید در کشور تا 1401 جبران شود؛ این در حالی است که تا سال ۹۶ حدود سه هزار ورودی داشتیم.

وی با توجه به لزوم ارتقای کمی و کیفی دانشگاه فرهنگیان در کشور، گفت: به دلیل این ضرورت و با توجه به تجارب فراوان جهاددانشگاهی، علاقه‌مندی فراوانی برای انعقاد این تفاهم‌نامه مانند امضای همکاری مشترک با دانشگاه فنی حرفه‌ای داشتیم.

دکتر خنیفر افزود: جهاددانشگاهی با دیگر مجموعه‌های علمی در کشور تفاوت می‌کند؛ این‌جا هم کار جهادی و هم کار علمی در جریان است و بر طبق رصد و ارتباطات قبلی ما با این مجموعه، شاهد اتفاقات بسیار ارزشمندی در حوزه‌های مشترک خواهیم بود.

رییس دانشگاه فرهنگیان با اشاره به تاریخچه‌ی تربیت معلم در ایران و اهمیت جایگاه ویژه‌ی این دانشگاه و توجه خاص مقام معظم رهبری و مسوولان دولتی به آن، گفت: تفاهم‌نامه با جهاددانشگاهی را به فال نیک می‌گیریم و امیدواریم با عملیاتی‌کردن این تفاهم‌نامه، در پاییز امسال اولین محصول و همکاری مشترک این دو مجموعه به منصه‌ی ظهور برسد.

دکتر محمدرضا پورعابدی معاون پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی نیز در این مراسم، با بیان سابقه‌ی همکاری‌های مشترک این نهاد و آموزش‌وپرورش، گفت: با توجه به تجربیاتی که در گذشته وجود داشته و با توجه به ماموریت‌های جدیدی که دانشگاه فرهنگیان دارد، امیدواریم بتوانیم فعالیت‌های گسترده و پایداری داشته باشیم.

وی افزود: برای جهاددانشگاهی همواره آموزش‌وپرورش به‌عنوان یک کانون اصلی و قابل احترام مطرح بوده و هست. اعتقاد داریم خروجی ما از این همکاری‌ها می‌تواند در تمام جامعه ساری و جاری باشد.

گفتنی است در پایان این مراسم، تفاهم‌نامه‌ی جهاددانشگاهی و دانشگاه فرهنگیان به امضای روسای هر دو مجموعه رسید.