امضای بسته‌ی کامل گسترش همکاری‌های مشترک بین جهاددانشگاهی و سازمان منطقه آزاد قشم

به‌منظور دستیابی به توسعه‌ی همکاری و هم‌چنین بهره‌مندی حداکثری از توانمندی‌ها، ظرفیت‌ها و تجارب دو طرف، تفاهم‌نامه‌ی همکاری بین جهاددانشگاهی و سازمان منطقه آزاد تجاری ـ صنعتی قشم امضا شد.
۱۷ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۳:۴۶ کد : ۲۲۴۸۷ تاپ خبر پژوهشی
به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، به‌منظور دستیابی به توسعه‌ی همکاری و همچنین بهره‌مندی حداکثری از توانمندی‌ها، ظرفیت‌ها و تجارب دو طرف، تفاهم‌نامه همکاری بین مهندس حمیدرضا مومنی ازندریانی رییس هیات مدیره و مدیرعامل و عابدین سعادت‌فر منتخب هیات مدیره سازمان منطقه آزاد تجاری ـ صنعتی قشم و دکتر حمیدرضا طیبی رییس جهاددانشگاهی امروز، ۱۵ شهریور در سالن جلسات دفتر مرکزی امضا شد.
امضای بسته‌ی کامل گسترش همکاری‌های مشترک بین جهاددانشگاهی و سازمان منطقه آزاد قشم

موضوع این تفاهم‌نامه همکاری‌های فرهنگی، پژوهشی، آموزشی، کارآفرینی، اشتغال، فناورانه، مشاوره‌ای، بین سازمان منطقه آزاد قشم  و جهاددانشگاهی است.

در حوزه‌ی پژوهش، فناوری و خدمات تخصصی محورهایی همچون شناسایی توانمندی‌ها و ایجاد زمینه‌های همکاری مطلوب میان دو طرف، ارایه‌ی مشاوره‌های تخصصی در اجرای پژوهش‌ها و پروژه‌های علمی، پژوهشی و فناوری در حوزه‌های علوم انسانی و اجتماعی، فنی و مهندسی، محیط‌زیست، پزشکی، هنر و معماری به سازمان، همکاری در انجام امور مطالعاتی و امکان‌سنجی موردنیاز سازمان، همکاری در تعریف و اجرای پروژه‌های تحقیقاتی موردنیاز سازمان، همکاری در برگزاری همایش‌های علمی مرتبط در جزیره قشم، همکاری و مشاوره در راه‌اندازی مراکز فنی و خدمات تخصصی موردنیاز در جزیره قشم و تاسیس و استقرار مرکز بانک خون‌بند ناف رویان در منطقه آزاد قشم در نظر گرفته شده است.

هم‌چنین مشاوره و اجرای پروژه‌های افکار سنجی مورد نیاز سازمان، راه‌اندازی دفتر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خلیج‌فارس در منطقه آزاد قشم، همکاری و مشارکت در برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی، همکاری و مشارکت در فعالیت‌های سراسری نوآورانه در ارایه قالب‌های جدیدی علمی و فرهنگی، همکاری و مشارکت در برگزاری همایش‌ها، سمینارها، کنفرانس‌ها، جشنواره‌ها، کارگاه‌ها و نشست‌های علمی – فرهنگی، نمایشگاه‌ها، مشارکت در تالیف و انتشار کتاب در زمینه‌های علمی، فرهنگی و هنری و همکاری در حوزه‌هایی از قبیل؛ اطلاع‌رسانی، کتاب و کتاب‌خوانی، ادبیات، اقوام و ادیان، مناظره‌های دانشجویی، میراث فرهنگی، سبک زندگی، محیط‌زیست، محرومیت‌زدایی، تقویت همبستگی و انسجام ملی و دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه‌ی فرهنگی لحاظ شده است.

حوزه‌ی آموزش، اشتغال و کارآفرینی نیز شامل همکاری در زمینه‌ی تعیین اولویت‌های آموزشی با موارد موردنیاز سازمان، در اولویت قراردادن سفارش انجام آموزش‌های مورد نیاز از سوی سازمان و انجام آن توسط جهاد، همکاری و مشاوره در برگزاری کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی تخصصی کوتاه‌مدت مورد نیاز و درخواستی سازمان، اجرای نظام‌مند آموزش‌های موردنیاز و انجام مشاوره‌های لازم به کارکنان، اجرای نظام جامع آموزش و پایش نیروی کار در جزیره قشم، همکاری و مشاوره در برگزاری مجموعه رویدادهای کارآفرینی در جزیره قشم، همکاری و مشاوره در برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی در حوزه اشتغال و کارآفرینی در جزیره قشم، همکاری و مشاوره در راه‌اندازی مرکز آموزش‌های تخصصی و مهارتی پیشرفته، همکاری و مشاوره در راه‌اندازی مرکز تخصصی و مهارتی آموزش گردشگری، همکاری و مشاوره در راه‌اندازی شتاب‌دهنده در حوزه گردشگری و شهر هوشمند، همکاری و مشاوره در راه‌اندازی مراکز نوآوری و شکوفایی در جزیره قشم، همکاری و مشاوره در آموزش نیروهای تخصصی مورد نیاز منطقه، نیازسنجی رشته‌های دانشگاهی موردنیاز دانشگاه‌های قشم متناسب با اهداف و ماموریت های سازمان، همکاری در اجرای آموزش‌های منتهی به اشتغال و کارآفرینی، همکاری در اجرای طرح مشاغل خرد، کوچک و خانگی، همکاری در اجرای توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار و همکاری در راه‌اندازی شرکت‌های دانش‌بنیان اقتصادی و کمک در جذب نخبگان علمی و اقتصادی می‌شود.

حل مشکلات اقتصادی کشور مبتنی بر توانمندی‌های ملی 

دکتر حمیدرضا طیبی در این مراسم به معرفی توانمندی‌های و دستاوردهای فناورانه‌ی جهاددانشگاهی در حوزه‌های پژوهشی، آموزشی، کشاورزی، مهندسی، پزشکی  و گفت: این نهاد دارای دستاوردهای فناورانه بسیار ارزشمندی است که این دستاوردها می‌تواند هم در زمینه‌ی  نیازهای ملی و هم تامین نیازهای بین‌المللی و منطقه‌ای مورد استفاده قرار بگیرد.

وی با اشاره به این که جهاددانشگاهی در زمینه‌ی آموزش دارای دستاوردها و توانمندی خوبی است، افزود: این نهاد دارای دو دانشگاه است؛ یکی دانشگاه علم و فرهنگ در تهران که در بسیاری از رشته های تحصیلی مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری فعالیت می کند و دیگری دانشگاه علم و هنر یزد است. همچنین جهاددانشگاهی دارای 6 موسسه آموزش عالی و 43 مرکزی علمی کاربردی و تعداد زیادی مراکز آموزش های تخصصی و مهارت محور کوتاه مدت است که همه این ها می تواند در خدمت توسعه سازمان منطقه آزاد قشم قرار گیرد.

دکتر طیبی با بیان این که جهاددانشگاهی در حوزه فرهنگی سه خبرگزاری ایسنا، ایکنا و سینا پرس را دارد، گفت: در حوزه‌ی اشتغال نیز فعالیت‌های ارزنده‌ای انجام داده‌ایم که یکی از آن‌ها اشتغال خانگی است. طرح اشتغال در سطح خانواده در سطح ملی و در همه‌ی استان‌ها در حال انجام است تا بتوان به شکلی تلوید بدون کارخانه را اجرایی کرد.

وی تاکید کرد: این پتانسیل در کشور وجود دارد که اقتصاد کشور را براساس اقتصاد مبتنی بر توانمندی‌های ملی خودمان بسازیم.

توجه به تولید صنعتی با رویکرد صادرات‌محور

در ادامه, مهندس حمیدرضا مومنی با تاکید بر این‌که جای خوشحالی است که جهاددانشگاهی به موضوع قشم ورود پیدا می‌کند، گفت: ما به دنبال این بودیم تا از توانمندی این نهاد در قشم بهره‌ی بیشتری ببریم.

وی بیان کرد: ماموریت این سازمان در برنامه‌ی ششم و آستانه‌ی ورود به برنامه‌ی هفتم، به‌صورت مختصر و مفید توسط رهبر معظم انقلاب در بند 11 مشخص شده و استفاده از سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی و انتقال دانش فنی و تکنولوژی بخشی از این ماموریت‌ها است.

رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد تجاری ـ صنعتی قشم، افزود: تولید صنعتی با رویکرد صادرات یکی از موضوعات مورد توجه و ماموریت این سازمان است. ما نیاز داریم تا یک سند مصوب بالادستی برای این سازمان داشته باشیم و براساس توانمندی و قابلیت‌های داخل قشم، سیاست‌های اجرایی را برنامه‌ریزی کنیم.

مهندس مومنی با تاکید بر حوزه‌ی اقتصاد دریامحور تصریح کرد: تاکنون در حوزه‌ی دریامحور خوب کار نشده است. برنامه‌ریزی برای قشم ساده نیست و ما الزامات خودمان را داریم.