توسط پژوهشکده گیاهان دارویی؛

طرح فرمولاسیون و تولید داروهای طبیعی جایگزین آنتی بیوتیک‌ها در صنعت طیور اجرا شد

۱۶ تیر ۱۳۹۹ | ۱۶:۰۶ کد : ۱۹۸۱۲ پژوهشی
طرح فرمولاسیون و تولید داروهای طبیعی جایگزین آنتی بیوتیک ها در صنعت طیور در پژوهشکده گیاهان دارویی توسط دکتر داراب یزدانی و دکتر فرحناز خلیقی سیگارودی، از اعضای هیات علمی پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی، اجرا شد.
طرح فرمولاسیون و تولید داروهای طبیعی جایگزین آنتی بیوتیک‌ها در صنعت طیور اجرا شد

به گزارش روابط عمومی پژوهشکده گیاهان دارویی، دکتر یزدانی، اهداف اجرای این طرح را تولید دانش فنی ترکیبات و فرمولاسیون حداقل 5 داروی جایگزین آنتی بیوتیک‌های مصرفی در صنعت طیور دانست.

دکتر خلیقی سیگارودی درخصوص ضرورت اجرای این طرح عنوان کرد: صنعت طیور کشور با تولید بیش از دو میلیون تن گوشت مرغ و تولید بیش از 750 هزار تن تخم مرغ مهم‌ترین منبع تولید پروتئینی کشور محسوب می‎شود، به طوری که نوسانات قیمت ناشی از کاهش تولید در بعضی سالها به دلیل تلفات در مرغداری‎ها که ناشی از برخی بیماریها است، تاثیر زیادی بر روی سبد مصرفی خانوارها گذاشته و مشکلاتی را برای دولت‎ها فراهم کرده است. از طرفی وضعیت کشور در مورد داروهای دامی وابستگی زیادی به خارج از کشور دارد و به ویژه وجود تحریم‌های ظالمانه می‎تواند موجب افت شدید تولید در کشور شود.

دکتر یزدانی در ادامه افزود: در حال حاضر بیش از 17 میلیون ویال آنتی‎بیوتیک تزریقی، دو هزار تن آنتی‎بیوتیک خوراکی و یک میلیون ساشه آنتی‎بیوتیک در کشور تولید و در بیش از 1400 داروخانه دامپزشکی در کشور عرضه می‌شوند. اتحادیه اروپا برای استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها به‌عنوان محرک رشد در طیور محدودیت جدی قائل شده است و همین موضوع باعث شد که به سمت یافتن داروهایی با منشا طبیعی سوق پیدا کنیم. جایگزین‌های آنتی بیوتیک طبیعی (اسیدهای ارگانیک، عصاره‎های گیاهی (فیتوژنیک‌ها) و پروبیوتیک‌ها) به‌عنوان بهترین گزینه در صدر روش‌های جایگزین قرار دارند.

دکتر خلیقی سیگارودی از دیگر چالش‌های موجود در صنعت داروهای دامی را نوع فرمولاسیون به جهت سهولت کاربرد و پایداری دارو دانست و عنوان کرد: پس از دستیابی به دانش فنی و تولید آزمایشگاهی محصول، مراحل مورد نیاز جهت اخذ مجوزهای لازم از سازمان دامپزشکی کشور از جمله انجام آزمایشات فیزیک و شیمیایی، آنالیز کامل محصول، آزمایشات میکروبی و انجام آزمایشات فارمی و پس از آن تولید محصول به‌صورت آزمایشی و سپس صنعتی با استفاده از دستگاه‌هایی مورد نیاز این صنعت انجام می شود.


نظر شما :