با امضای قرارداد همکاری؛

بازنگری طرح جامع گردشگری استان اردبیل کلید خورد

۱۴ تیر ۱۳۹۹ | ۱۱:۳۵ کد : ۱۹۷۱۲ پژوهشی
استاندار اردبیل گفت: در بازنگری طرح جامع گردشگری به دنبال احیاء سیمای گردشگری استان با نگاه ویژه به بخش های گردشگری نوین مانند گردشگری ورزشی، مذهبی و گردشگری سلامت هستیم.
بازنگری طرح جامع گردشگری استان اردبیل کلید خورد

به گزارش معاونت پژوهش و فناوری، اکبر بهنام‌جو، پنج‌شنبه 12 تیرماه، در مراسم امضای قرارداد بازنگری طرح جامع گردشگری استان با بیان این مطلب، افزود: تمام دستگاه‌ها موظف هستند برای جمع‌آوری اطلاعات پایه‌ای، همکاری لازم را با جهاددانشگاهی استان در بازنگری طرح جامع گردشگری انجام دهند.

استاندار اردبیل با اشاره به اینکه این بازنگری فرصت خوبی برای توسعه گردشگری استان محسوب می‌شود، تصریح کرد: با بازنگری طرح جامع گردشگری استان زیرساخت‌ها و اهداف کلان و توسعه‌ای استان در حوزه گردشگری محقق می‌شود. وی از اختصاص ۹۰ میلیارد تومان اعتبار از محل سفر ریاست جمهوری به استان اردبیل برای ارتقای زیرساخت‌های گردشگری استان خبر داد و افزود: اردبیل دارای ظرفیت‌های بی‌نظیر گردشگری از جنوبی‌ترین نقطه تا شمالی‌ترین منطقه است که به یقین اختصاص اعتبار مناسب به رونق هرچه بیشتر صنعت گردشگری استان منجر خواهد شد.

بهنام‌جو، اقدامات جهاددانشگاهی را در راستای اعتلای صنعت گردشگری استان مناسب اعلام کرد و گفت: در طرح جامع گردشگری که در سال‌های گذشته اجرایی شده است، 90 درصد اطلاعات گردشگری استان بر اساس شاخص‌های گردشگری استحصال شده که در بازنگری طرح ضمن به روزرسانی آن اطلاعات با مدنظر قرار دادن شاخص‌های جدید، این طرح تکمیل می‌تواند به بسترسازی و برنامه‌ریزی‌های گردشگری استان کمک کند.

 

تنظیم دقیق شرح خدمات بازنگری طرح جامع گردشگری توسط جهاددانشگاهی

در این مراسم مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل ضمن قدردانی از تلاش‌های جهاددانشگاهی استان اردبیل در ارائه دقیق شرح خدمات بازنگری طرح جامع گردشگری استان اردبیل، اظهار کرد: این شرح خدمات به نحو مطلوب، کامل و دقیق توسط جهاددانشگاهی استان اردبیل تنظیم و ارائه شده است.

نادر فلاحی با اشاره به تاکید استاندار اردبیل بر ضرورت توسعه حوزه گردشگری استان، یادآور شد: با توجه به توانمندی‌ بالای جهاددانشگاهی اردبیل در انجام طرح‌های مطالعاتی و تحقیقاتی، بازنگری طرح جامع گردشگری استان توسط این نهاد و با نظارت مدیر پروژه، استانداری اردبیل و اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان عملیاتی می‌شود.

 

انطباق اهداف طرح جامع گردشگری با توانمندی‌های استان ضرورت دارد

در این مراسم رئیس جهاددانشگاهی استان اردبیل ضمن قدردانی از حسن اعتماد استاندار اردبیل، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و دستگاه‌های اجرایی در واگذاری طرح‌های پژوهشی و آموزشی استان به این نهاد علمی، افزود: امیدواریم بتوانیم کاری گزین، ماندگار و ارزشمندی را با تکیه بر ظرفیت‌های بدنه جهاددانشگاهی کشور در استان اردبیل ارائه کنیم .

مهران اوچی اردبیلی با اشاره به تاکیدات استاندار اردبیل برای اجرای دقیق بازنگری طرح جامع گردشگری استان، افزود: جهاددانشگاهی در این طرح علاوه بر انجام آسیب‌شناسی طرح جامع گردشگری استان، به‌روزرسانی آمار و اطلاعات حوزه گردشگری، تهیه نقشه از تمام ظرفیت‌های طبیعی و تاریخی استان در قالب سیستم GIS، ارائه برنامه‌های عملیاتی برای پروژه‌های شاخص استان به ویژه کمربند طلایی سبلان، آینده پژوهی برای ترسیم افق بیست ساله گردشگری استان، ساماندهی گردشگری الکترونیک، برندسازی و اتصال به بازارهای بین‌المللی با توجه به موقعیت استثنائی استان در همجواری با جمهوری آذربایجان و منطقه CIS، نگاه ویژه ای به بخش‌های گردشگری نوین چون گردشگری ورزشی، مذهبی و گردشگری سلامت دارد.

رئیس جهاددانشگاهی استان اردبیل با بیان اینکه بازنگری طرح جامع گردشگری می‌تواند به عنوان یک سند بالادستی، اساس برنامه‌ریزی‌های توسعه‌ای در استان باشد، اضافه کرد: این طرح تمامی ابعاد فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و زیست‌محیطی گردشگری را دربردارد و با توجه به اقلیم، فرهنگ و آداب و رسوم استان به شناسایی فرصت‌ها و تهدیدها می‌پردازد.

وی با بیان این که گردشگری به عنوان یکی از محورهای اصلی توسعه استان اردبیل است، افزود: بازنگری طرح جامع گردشگری اردبیل با همکاری تمامی دستگاه‌های اجرایی استان اجرایی خواهد شد و به یقین نتایج خوبی را در توسعه صنعت گردشگری استان به دنبال خواهد داشت.

 

همدلی دستگاهای اجرایی، نقطه عطفی برای اجرای طرح بازنگری طرح جامع گردشگری استان اردبیل

مدیر طرح بازنگری طرح جامع گردشگری استان اردبیل نیز در این مراسم، افزود: همدلی مسوولان استان برای اجرای دقیق و بهره‌گیری از اساتید و کارشناسان بومی استان، نقطه عطف و قوت اجرای بازنگری طرح جامع گردشگری استان اردبیل است.

محمد تقی رهنمایی، ساماندهی فعالیت طرح‌های سرمایه‌گذاری گردشگری را ضروری دانست و اظهار کرد: برای رونق هر چه بیشتر این بخش باید جاذبه‌هایی تعریف شود که منحصر به‌فرد باشد که از جمله راهکارها در این زمینه تلفیق جاذبه‌های مختلف باهم است.

وی تصریح کرد: در کنار قابلیت‌هایی که در حوزه گردشگری استان معرفی شده و ظرفیت‌هایی که سایر استان‌ها از آن محروم هستند باید مورد توجه قرار گیرد.

 

توسعه صنعت گردشگری موجب ایجاد درآمد پایدار در استان می شود

مدیرکل دفتر تخصصی علوم انسانی، اجتماعی و هنر جهاددانشگاهی در مراسم تبادل قرارداد بازنگری طرح جامع گردشگری استان اظهار کرد: توسعه صنعت گردشگری به ایجاد منابع درآمد پایدار برای استان اردبیل خواهد انجامید.

مهشید منزوی با بیان اینکه استفاده از ظرفیت های استان در توسعه فعالیت‌ها مهم و ارزشمند است، یادآور شد: جهادانشگاهی با بهره‌گیری از پتانسیل‌های خود خدمات ارزشمندی در حوزه‌های مختلف در سراسر کشور ارائه کرده و برای انجام ماموریت‌های جدید آمادگی دارد.

وی بیان کرد: طرح جامع گردشگری فرصت مطلوبی برای برطرف‌سازی نواقص و مسائل این حوزه است و می‌تواند به توسعه استان اردبیل کمک کند.

در پایان این مراسم قرارداد اجرای طرح بازنگری طرح جامع گردشگری استان اردبیل بین جهاددانشگاهی اردبیل و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مبادله شد.