توسط محققان مجتمع تحقیقات جهاددانشگاهی خراسان جنوبی؛

سرکه گل محمدی تولید شد

۰۴ تیر ۱۳۹۹ | ۱۰:۴۷ کد : ۱۹۳۸۴ پژوهشی
سرکه گل محمدی تولید شد

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی، جلال الدین صادقی گفت: امروز یکی از محورهای اقتصاد مقاومتی، جلوگیری از خام فروشی و تولید فراورده و افزایش ارزش افزوده از محصولات کشاورزی است.

وی ادامه داد: هدایت به سمت تولید محصولات با ارزش افزوده بیشتر و بهره‌گیری از فناوری روز دنیا از نیاز های حال حاضر بخش کشاورزی است، گل محمدی یا گل سرخ با نام علمی Rosa damascena نام نوعی گل رز است که مقاومت بالایی در مقابل کم‌آبی و تنش های محیطی دارد و در اکثر شهر های ایران  به خوبی رشد می‌کند .

رئیس جهاددانشگاهی استان عنوان کرد: خراسان جنوبی ظرفیت فوق العاده ای در تولید گل محمدی دارد، در سال1399 حدود ۳۶۵ تُن گل محمدی از مزارع استان خراسان جنوبی برداشت شده است، محصولات حاصل از گل محمدی، عمدتا گلاب، اسانس و گلبرگ خشک است که از آن ‌ها در صنایع دارویی، عطرسازی، فراورده‌ های بهداشتی و آرایشی و صنایع غذایی استفاده می‌شود.

صادقی اظهار کرد: به علت نبود صنایع فرآوری گل محمدی در خراسان جنوبی اغلب گل‌ ها را خشک نموده و بعد به فروش می رسانند. ۵۰ درصد این گل های خشک شده به صورت فله ای به خارج از استان و غنچه این گل ها نیز به کشور های همسایه صادر می‌شود، خام‌ فروشی گل محمدی باعث خروج ارزش افزوده این گیاه از استان خراسان‌ جنوبی می شود، ایجاد واحد های فراوری این محصول موجب ایجاد ارزش افزوده و در نتیجه اشتغال و پویایی اقتصاد استان خواهد شد .

رئیس جهاددانشگاهی خراسان جنوبی تصریح کرد: سرکه گل محمدی از جمله فراورده هایی است که مصرف خوراکی و دارویی داشته و به عنوان یک ماده غذایی مورد استفاده قرار می گیرد و کاربرد های درمانی بسیاری دارد .

صادقی افزود: طرح تولید سرکه فراسودمند گل محمدی در سال 1399 و هم زمان با شروع برداشت گل محمدی از مزرعه گل محمدی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی در مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی و در گروه پژوهشی تولید و فراوری گیاهان استراتژیک خراسان جنوبی بوده و اجرای آن نیز حدود دو ماه زمان برده است.

رئیس جهاددانشگاهی خراسان جنوبی بیان کرد: محصول حاصل از این طرح به عنوان یک محصول فراسودمند و دانش بنیان قابلیت تولید صنعتی را داشته و می تواند در جهت ایجاد اشتغال پایدار و بهبود وضعیت معیشت بهره برداران در استان استفاده شود .

وی ادامه داد: جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی آمادگی دارد دانش فنی تولید این محصول را به شرکت ها و کارآفرینان علاقه مند در سرمایه گزاری در این طرح واگذار نماید و یا در تولید صنعتی آن همکاری نماید.

ساره حسینی، عضو گروه پژوهشی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی استان نیز گفت: سرکه یک طعم دهنده سنتی تخمیر شده می باشد که بیش از  5000 سال است در بیشتر کشورهای آسیایی و اروپایی به عنوان یک محصول تجاری تولید و فروخته می شود و از متداول ترین و محبوب ترین فراورده هایی است که در رژیم غذایی انسان استفاده می شود.

وی ادامه داد:  سرکه فراورده ای است که دارای حداقل 4 درصد اسید استیک باشد این محصول به عنوان ماده نگهدارنده ، طعم دهنده و در برخی از کشورها به عنوان نوشیدنی مصرف می شود.

عضو گروه پژوهشی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی استان بیان کرد: سرکه معمولاً در طی مراحل تولید و پخت غذا به منظور بهبود طعم و مزه به غذاهای پخته شده اضافه می شود . مطالعات اخیر نشان داده اند که سرکه دارای خاصیت ضد باکتریایی ، ضد عفونی و آنتی اکسیدانی بوده و قادر است قند خون را کنترل ، متابولیسم چربی را تنظیم  و وزن را کاهش دهد .

حسینی با بیان اینکه توانایی های ضد عفونی کنندگی سرکه ها عمدتاً به دلیل وجود اسیدهای آلی ، پلی فنول ها و ملانوئیدین ها می باشد، ادامه داد: پلی فنول ها و ملانوئیدین ها باعث ایجاد توانایی آنتی اکسیدانی در سرکه ها می شوند. کنترل قند خون ، تنظیم متابولیسم چربی و قابلیت کاهش وزن ناشی از مصرف سرکه ها عمدتاً به دلیل وجود اسید استیک می باشد و علاوه بر این مطالعات اخیر نشان داده است که مصرف سرکه مانع از رشد برخی سلول های سرطانی در داخل بدن می شود.

وی بیان کرد: این سرکه دارای مقادیر زیادی آنتی اکسیدان است که با استرس اکسیداتیو ناشی از رادیکال های آزاد مقابله می کند و ابتلای افراد به بیماری های مزمن را کاهش می دهد

عضو گروه پژوهشی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی استان عنوان کرد: سرکه گل محمدی به عنوان تسکین دهنده سیستم عصبی استفاده شده و می تواند اعصاب را آرام و افسردگی را نیز برطرف کند. مرطوب کننده پوست است و از ایجاد چین و چروک بر روی پوست جلوگیری می کند و باعث کاهش لکه های پوستی و کاهش التهاب می شود. موها را نرم و از ریزش آن جلوگیری می کند. همچنین  pH پوست سر را متعادل نموده و شوره سر را از بین می برد. بوی بد دهان را از بین برده و باعث استحکام بافت لثه و کاهش خونریزی لثه می شود.

حسینی یادآور شد: این سرکه دارای مقادیر زیادی آنتی اکسیدان است که با استرس اکسیداتیو ناشی از رادیکال های آزاد مقابله می کند و ابتلای افراد به بیماری های مزمن را کاهش می دهد.