در قالب طرح کشت گیاهان دارویی کم آب بر دریاچه ارومیه؛

مرحله برداشت گیاهان دارویی در آذربایجان غربی آغاز شد

۲۴ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۲:۲۳ کد : ۱۸۹۸۳ پژوهشی
مدیرگروه پژوهشی متابولیت های ثانویه جهاددانشگاهی آذربایجان غربی گفت: اولین مرحله برداشت گیاه دارویی مریم گلی طرح کشت گیاهان دارویی کم آب بر در راستای طرح های فرهنگی و اجتماعی ستاد احیای دریاچه ارومیه آغاز شد.
مرحله برداشت گیاهان دارویی در آذربایجان غربی آغاز شد

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی آذربایجان غربی، مهندس همتی اظهار کرد: برداشت گیاه دارویی مریم گلی از مرزعه الگوی ترویجی گیاهان دارویی در قالب طرح کشت گیاهان دارویی کم آب بر در راستای طرح های فرهنگی و اجتماعی ستاد احیای دریاچه ارومیه که توسط جهاد دانشگاهی استان اجرا می شود در شهرستان نقده آغاز شد.

وی افزود: در قالب این طرح و به منظور معرفی گیاهان دارویی کم آب بر بجای محصولات پر آب بر کنونی، مزرعه الگویی ترویجی گیاهان دارویی توسط گره پژوهشی متابولیت های ثانویه جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی در یک هکتار از اراضی شهرستان نقده اجرایی شد.

مهندس همتی هدف اصلی از اجرای این طرح را تشویق و ترغیب کشاورزان به کشت گیاهان کم آب بر و تغییر الگوی کشت مناطق حاشیه دریاچه ارومیه برشمرد.

مدیرگروه پژوهشی متابولیت های ثانویه جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی افزود: در این مزرعه پایلوت، انواع گیاهان دارویی  کم آب بر از جمله مریم گلی، گل راعی، اسطوخودوس، آویشن، گل محمدی و گل گاوزبان کشت شده است.

مهندس همتی با اشاره به اینکه مریم گلی گیاهی چند ساله و به صورت بهاره و پاییزه کشت می شود، اظهار کرد: از سرشاخه های گلدار و برگ‌های این گیاه در تولید داروهای مختلف گیاهی و شیمیایی استفاده می شود.

وی ادامه داد: از مواد موثره‌ی این گیاه برای بهبود جای زخم، تسکین تبخال، تقویت سیستم ایمنی بدن، کاهش التهاب حاد تنفسی، درمان اختلالات سیستم گوارش، رفع نفخ و اسهال، تسکین گرفتگی عضلانی معده و ... استفاده می شود.