به بهانه‌ی روز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی؛

نگهداری ۵۰ هزار نمونه‌ی زیستی در مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی جهاددانشگاهی

۱۶ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۱:۵۲ کد : ۱۷۰۰۱ پژوهشی
امروز روز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی است. ذخایر ژنتیکی و زیستی برای کشورهای مختلف اهمیت بسیار زیادی دارند و مراکز نگهداری از نمونه‌های ژنتیکی و زیستی از این بابت دارای اهمیت هستند که نقش مهمی در تحقیقات بیوتکنولوژی و توسعه محصولات بیوتکنولوژیکی دارند. توسعه محصولات بیوتکنولوژیکی تاثیر مهمی در بهبود وضعیت اقتصادی کشورها دارد.
نگهداری ۵۰ هزار نمونه‌ی زیستی در مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی جهاددانشگاهی

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی به نقل از ایسنا ، مقام معظم رهبری، ۱۵ فرودین سال ۱۳۸۶ طی نامه‌ای دستور ایجاد مرکز ذخایر ژنتیکی و زیستی را صادر کردند. در نهایت، مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران در همان سال توسط جهاد دانشگاهی تاسیس شد. این مرکز در دوران فعالیت خود موفق به راه‌اندازی چهار بانک سلول‌های انسانی و جانوری، مولکولی، میکروارگانیسم‌ها و گیاهی شد.

بانک سلول‌های انسانی و جانوری این مرکز، شش آزمایشگاه، یک اتاق شستشو و بخش مخازن دارد. بانک میکروارگانیسم‌های مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی و بانک گیاهی آن به ترتیب چهار و سه آزمایشگاه دارد. این بانک، محل نگهداری ۴۴۳۶ سویه است. علاوه بر آن، بانک مولکولی این مرکز یک آزمایشگاه مرکزی، بانک دی‌ان‌ای، آزمایشگاه بیوانفورماتیک و اتاق تجهیزات دارد.

در ابتدای سال ۱۳۹۸؛ این مرکز یک گونه جدید باکتریایی از خانواده پلنوکوکاسه  را از تالاب میقان  در استان مرکزی جداسازی کرد و آن را در بانک میکروارگانیسم‌ها ثبت کرد.

علاوه بر آن، محققان این مرکز با همکاری گروه زیست فناوری میکروبی دانشگاه علم و فرهنگ، در آذرماه سالی که گذشت، یک گونه جدید مخمری با عنوان ساکارومایکوپسیس اکسیدانس معرفی کردند که به گفته‌ سرپرست مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران، این مخمر از کشک سنتی تولید شده در استان البرز جدا شده است.

در سال گذشته، بانک سلول‌های انسانی و جانوری مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی روش بررسی تقلبات غذایی در محصولات لبنی را راه‌اندازی کرد. به گفته‌ سرپرست مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی در این روش با استفاده از تشخیص مولکولی که از حساسیت شناسایی بسیار بالایی برخوردار است، منشا اولیه شیر استفاده شده در تولید فرآورده های لبنی از جمله : شیر، پنیر، ماست و دوغ، بین گونه های مختلف جانداران مانند گوسفند، گاو، بز و شتر قابل تفکیک است.

مجید تولیت سرپرست مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی چندی پیش درباره نمونه‌های زیستی این مرکز گفته بود: ۵۰ هزار نمونه زیستی در قالب ۲۷ کلکسیون در چهار حوزه گیاهی، سلول‌های انسانی و جانوری، مولکولی و میکروارگانیسم‌ها در این مرکز شناسایی و نگهداری می‌شود.

وی اصلی‌ترین چالش این مرکز در حفظ و نگهداری نمونه‌های زیستی را تأمین منابع مالی مناسب جهت حفظ استانداردهای موجود  عنوان کرده بود.

با توجه به اهمیت ذخایر ژنتیکی و زیستی که به نوعی سرمایه‌ای برای کشور محسوب می شوند باید دید در سال ۱۳۹۹ چالش‌های پیش روی این مرکز ملی چگونه رفع می‌شود و آیا خبرهای بیشتری در خصوص دستاوردهای مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی منتشر می‌شود یا خیر.