آخرین یافته‌های علمی درباره‌ی «کروناویروس»/ زنجیره‌ی ارتباط را قطع کنیم

رییس پژوهشکده‌ی علوم بهداشتی جهاددانشگاهی تشریح کرد:

۲۷ اسفند ۱۳۹۸ | ۱۱:۰۸ کد : ۱۶۸۳۳ تاپ خبر پژوهشی
دکتر منتظری ضمن تشریح آخرین یافته‌های علمی در مورد کرونا، گفت: با قطع زنجیره‌ی ارتباط می‌توان کرونا را کنترل کرد. این‌که گفته می‌شود همه‌ی مردم به کرونا مبتلا می‌شوند، صحیح نیست و در سال‌های آینده ممکن است ابتلا به کرونا در حد سرماخوردگی معمولی باشد.
رییس پژوهشکده‌ی علوم بهداشتی جهاددانشگاهی تشریح کرد:

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی به نقل از ایکنا، دکتر علی منتظری رییس پژوهشکده علوم بهداشتی جهاددانشگاهی با اشاره به جدیدترین یافته‌های علمی در خصوص ویروس کرونا، اظهار کرد: شاید حدود هزار مقاله در همین مدت کوتاه در مجلات بسیار معتبر و نسبتاً معتبر منتشر شده است. بخش عمده‌ای از محتوای این مقاله‌ها در خصوص تجزیه و تحلیل ترکیب و سیمای این ویروس و بیماری منتسب به آن است.

وی با پرداختن به اینکه بخش عمده این مقالات را دانشمندان چینی نگاشته‌اند، گفت: این ویروس از حیوان به انسان منتقل می‌شود و از طریق تماس و قطرات و ذرات بزاق فرد آلوده به افراد دیگر منتقل می‌شود و علت این همه‌گیری و شیوع بیماری نیز تماس افراد با یکدیگر است؛ بنابراین بهترین و کارآمدترین راه برای پیشگیری از شیوع بیشتر قطع زنجیره‌های ارتباطی است. هر قدر ارتباط و تماس افراد در شهرها و کشورها تداوم داشته باشد، احتمال اینکه این ویروس افراد بیشتری را مبتلا کند افزایش می‌یابد.

 

تب؛ علامت رایج بیماری کرونا

دکتر منتظری به محتوای یکی از مقاله‌های اخیراً منتشرشده در مجله «ویروس‌شناسی پزشکی» اشاره کرد و گفت: در این مجله فراتحلیلی از وضعیت دو هزار بیمار مبتلا به کرونا ارائه شده است. بخشی از یافته‌های این مطالعه نشان می‌دهد که این بیماری در ۸۸ درصد افراد با تب، ۶۸ درصد با سرفه، ۳۵ درصد با خستگی و حدود ۲۲ درصد با تنگی نفس همراه بوده است.

رییس پژوهشکده علوم بهداشتی جهاددانشگاهی اضافه کرد: در برخی از افراد نیز سردرد و گیجی (۱۲ درصد)، حالت تهوع (حدود چهار درصد) و اسهال (حدود پنج درصد) گزارش شده است و نتایج آزمایشگاهی نشان داده که عمده مشکلی که این ویروس ایجاد می‌کند، کاهش اکسیژن خون است. وقتی اکسیژن خون کاهش می‌یابد، حالات تنگی نفس، خفگی و مرگ ایجاد می‌شود. از نظر جنسیت نیز ۶۰ درصد مردها و ۴۰ درصد بانوان مبتلا شده‌اند و ۴۲ درصد بهبود یافته‌اند، یعنی درصد بهبودی بالاست. در برخی مقاله‌ها میزان مرگ و میر تا چهار درصد اعلام شده اما در این مقاله هفت درصد گزارش شده است.

 

مراجعه به بیمارستان‌ها؛ عامل گسترش کرونا

این پژوهشگر کشورمان با تأکید بر اینکه همچنان سؤال‌های زیادی در خصوص این بیماری وجود دارد، گفت: یکی از مجله‎‎های معتبر علوم پزشکی به نام «Annals of Internal Medicine» اخیراً مقاله‌ای در خصوص این بیماری منتشر کرده و درباره آلودگی بیمارستان‌ها هشدار داده است. در این مقاله از مردم خواسته شده که بیمارستان‌ها را  شلوغ نکنند. اگر بیماری در بیمارستان دارند مدام به او سر نزنند و اجازه دهند پزشکان و کادر درمانی با خیال راحت کارشان را انجام دهند. همچنین مراجعه بدون دلیل موجه به بیمارستان‌ها را عامل گسترش بیماری اعلام کرده‌اند.

وی ادامه داد: توصیه شده افراد تا جایی که امکان دارد صبوری کنند و اجازه دهند کادر درمان که در خط اول مبارزه با این بیماری هستند، بتوانند با فراغ بال به کارشان برسند و در عین حال خسته نشوند، به خصوص اینکه کادر بیمارستانی نیز در معرض هستند و با ازدحام جمعیت ممکن است تمرکزشان را از دست بدهند و اشتباهی رخ دهد. البته ابتلای پزشکان و پرستان برای نظام سلامت نگران‌کننده است.

 

ویروس کرونا سرمادوست است

دکتر منتظری در پاسخ به این سؤال که آینده روند شیوع کرونا به کجا خواهد رسید و همه مردم مبتلا خواهند شد؟ گفت: ویروس کرونا سرمادوست است و به همین خاطر در بدن انسان سیستم تنفسی تحتانی را انتخاب کرده و در ریه جای می‌گیرد. به احتمال فراوان با گرم شدن هوا کرونا توانایی خود را از دست می‌دهد و به درجه حرارت  بالاتر از ۳۰ درجه اشاره شده است، اما این ویروس تا منهای ۵۶ درجه هم دوام می‌آورد.

رییس پژوهشکده علوم بهداشتی جهاددانشگاهی ادامه داد: پژوهشگران امیدوارند که با گرم شدن هوا این ویروس به طور طبیعی از بین برود. اما این بیماری‌ها و عوامل آن گاهی اوقات به مناطق جغرافیایی خاصی وابسته هستند. بدین جهت ما نیز باید رعایت‌ کنیم و نکات ایمنی و بهداشتی را با گرم شدن هوا فراموش نکنیم. همچنین، همه مردم مبتلا نمی‌شوند و در سال‌های آینده ممکن است ابتلا به کرونا در حد سرماخوردگی معمولی باشد.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا ممکن است این ویروس جهش یابد و به ویروس قوی‌تر و خطرناک‌تری تبدیل شود؟ گفت: بعید است که چنین اتفاقی بیفتد مگر اینکه فکر کنیم از این ویروس به عنوان سلاح بیولوژیک استفاده‌ کنند.

 

۸۰ درصد مبتلایان کرونای خفیف را تجربه می‌کنند

دکتر منتظری ادامه داد: کرونا از نظر میزان مرگ و میر، قوی‌تر از سارس یا مرس نیست. بیماری سارس طی ۹ ماه در سال ۲۰۰۲ حدود شش هزار نفر را مبتلا کرد اما میزان مرگ و میر آن فوق‌العاده بالا بود، اما کروناویروس انتشار وسیع‌تر و سریع‌تری دارد. البته ۸۰ درصد کسانی که مبتلا می‌شوند بیماری‌شان خفیف و حدود ۲۰ درصد حاد است. البته مرگ و میر در افرادی که نشانه‌های خفیف بیماری را داشتند نیز رخ داده است و حتی کسانی هیچ‌گونه علامتی نداشتند اما تست آنها مثبت اعلام شده و این امر فقط در یک درصد افراد رخ داده است.

 

زنجیره‌ی ارتباط را قطع کنیم

رییس پژوهشکده علوم بهداشتی جهاددانشگاهی گفت: تمام شواهد علمی نشان می‌دهد که باید کاملا این ویروس را جدی بگیریم، اما در عین حال نباید بیش از اندازه نگران باشیم، چون ممکن است مشکلاتی برای سیستم ایمنی بدن به وجود بیاید. توجه به رعایت بهداشت فردی و عمومی و کاهش ارتباط‌ و تماس‌ ضروری است. اگر زنجیره انتقال را قطع کنیم، می‌توانیم امیدوار باشیم که این ویروس کنترل شود.

وی در پاسخ به این سوال که پژوهش‌های علمی در خصوص ویروس کرونا در ایران نیز در حال انجام است؟ بیان کرد: هنوز محققان ایرانی مقاله معتبری را در مجلات معتبر منتشر نکرده‌اند، ولی تعدادی از پژوهشگران در وزارت بهداشت و پژوهشکده‌ها و گروه‌های تحقیقاتی وابسته به دانشکده‌های علوم پزشکی در حال پژوهش هستند و احتمالا به زودی نتیجه مطالعاتشان را منتشر می‌کنند.

دکتر منتظری تصریح کرد: بنا بر تحقیقات، عابربانک‌ها، دستگاه‌های کارت‌خوان، پمپ‌بنزین‌ها، مغازه‌ها و سوپرمارکت‌ها بسیار آلوده هستند و می‌توانند موجب بیماری افراد شوند. برای مثال دستگاه عابربانک می‌تواند پنج تا شش نفر را مبتلا کند، پس باید در استفاده از این مراکز دقت کنیم.

رییس پژوهشکده علوم بهداشتی جهاددانشگاهی در پایان سخنان خود گفت: مردم نشان داده‌اند که روحیه بالایی دارند. طنزی که در شبکه‌های اجتماعی رواج دارد ظاهر و باطنی دارد. باطن آن نشان‌دهنده بالا بودن تاب‌آوری مردم ایران در مقابل مشکلات است و در چنین شرایطی شوخ‌طبعی خود را از دست نمی‌دهند، اما در عین حال با سلامت مردم و جامعه نمی‌توان شوخی کرد و باید مسئله را جدی گرفت و کرونا با کسی شوخی ندارد.