تقویت سیستم ایمنی بدن با مصرف قارچ‌های خوراکی

۲۶ اسفند ۱۳۹۸ | ۱۵:۴۹ کد : ۱۶۸۲۰ پژوهشی
عضو هیات علمی جهاددانشگاهی خراسان رضوی با تاکید بر مصرف قارچ‌های خوراکی در شرایط روزهای کرونایی، گفت: البته مردم باید به این نکته توجه داشته باشند که مصرف محصولات قارچ‌های خوراکی در شرایط حاضر، بصورت بسته بندی شده توصیه می‌شود و ترجیحا از مصرف قارچ بصورت فله خودداری گردد.
تقویت سیستم ایمنی بدن با مصرف قارچ‌های خوراکی

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی، دکترجواد جانپور با بیان این مطلب افزود: نکته دیگر آنکه از دیدگاه صنفی، متاسفاته جامعه تولیدکنندگان قارچ‌های خوراکی در شرایط حاضر مشابه برخی دیگر از اصناف، متحمل ضررهای بسیاری شده‌اند و بدون تردید در صورت عدم حمایت توسط دولت، مجبور بهکاهش تولید و تعدیل نیروهای انسانی در ابتدای سال آینده خواهند شد.

وی بر رعایت تمام نکات بهداشتی ابلاغ شده توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تاکید کرد و از مردم خواست تا قارچ خوراکی را از سبد غذاییخود حذف نکنند و برای بهره بردن از خواص غذایی و دارویی آن، این ماده غذایی باارزش را در منزل مصرف نمایند.

مدیر مرکز خدمات تخصصی فناوری تولید قارچ‌های خوراکی جهاددانشگاهی خراسان رضوی ادامه داد: طبق مستندات تغذیه‌ای، قارچ‌های خوراکی باداشتن مقادیر بالای فیبر رژیمی، عناصر معدنی و انواع ویتامین‌ها، ارزش غذایی بسیاربالایی داشته و در رژیم‌های غذایی مختلف به سلامت بدن کمک زیادی کند.

رییس کارگروه تحقیقات تنوع بخشی به محصول قارچ خوراکی ایران با تاکید بر اینکه در مقابل بیماری‌های ویروسی، آنچه که اهمیت ویژه‌ای دارد، تقویت سیستم ایمنی بدن است، عنوان کرد: البته مصرف قارچ‌ها، به معنی داروی مهار کننده ویروس‌ها، از جمله ویروس کرونا نیست و مصرف این ماده غذایی صرفا در خصوص مصرف یک ماده غذایی با ارزش برای تقویت بیشتر سیستم ایمنی بدن می‌باشد.

به گفته وی، انواع پلی ساکاریدها، نوکلئوتیدها، پپتیدها و پروتئین‌های موجود در انواع قارچ های خوراکی و دارویی، غلظت گلبول‌های سفید خون رابالا برده و در نهایت باعث افزایش سیستم ایمنی بدن می‌شوند

عضو هیات علمی جهاددانشگاهی خراسان رضوی بیان کرد: بر اساس منابع علمی، طیف گسترده‌ای از ترکیبات آنتی اکسیدانی شامل فنولیک‌ها، فلاونوئیدها، گلیکوزیدها، پلی ساکاریدها، توکوفرول‌ها، ارگوتئونین‌ها، کاروتنوئیدها و اسیداسکوربیک در تعداد زیادی از قارچ‌های خوراکی و دارویی وجود دارند که هر یک اثرات بیولوژیک خاص خود را دارند. این اثرات در نهایت به تقویت سیستم ایمنی بدن منجر می شوند.

دکتر جانپور ادامه داد: سلنیوم (Se) یکی از عناصر معدنی ضروری برای بدن است که با مصرف مواد غذایی دریافت می‌شود. سلنیوم باعث کاهش استرس‌های اکسیداتیو شده و از ایجاد التهاب در بافت‌های بدن جلوگیری می‌کند.

رییس کارگروه تحقیقات تنوع بخشی به محصول قارچ خوراکی ایران بیان کرد: مواد غذایی دارای سلنیوم می‌توانند به تقویت سیستم ایمنی بدن در مبتلایان به بیماری‌های آنفولانزا، سل، هپاتیت C و HIV کمک کند.

مدیر مرکز خدمات تخصصی فناوری تولید قارچ‌های خوراکی جهاددانشگاهی خراسان رضوی به خواص ضد ویروسی قارچ‌های خوراکی اشاره و تصریح کرد: اثر مثبت یکی از خانواده قارچ‌های خوراکی مرسوم (Agaricales)، بر روی ویروس‌هایBoHV-1، H1N1، HCV، HBV، HIV-1، HSV-1، HSV-2،A Influenza، polio، RSV، vaccinia، VS، VZV، WEE گزارش شده است. ترکیبات زیست فعالی که دارای خواص ضد ویروسی هستند به دو دسته ترکیبات با وزن مولکولی بالا (مانند مشتقات لیگنین، پلی ساکاریدها، پروتئین‌ها و ترکیب پروتئین/اسیدآمینه-پلی ساکاریدها) و ترکیبات با وزن مولکولی پایین (متابولیت های ثانویه) مانند: ایندول آلکالوئیدها، ترپنوئیدها و غیره تقسیم می‌گردند.

به گفته وی، در کنار قارچ خوراکی دکمه‌ای که بصورت صنعتی تولید شده و در بیشتر فروشگاه‌های مواد غذایی در دسترس مصرف کنندگان است، قارچ‌های خوراکی دیگری همچون قارچ خوراکی صدفی، شاه صدف (ارینجی) و همچنین قارچ دارویی گانودرما نیز خواص ذکر شده در بالا را دارند (در بعضی موارد حتی بیشتر) و در سال‌های اخیر به جمع محصولات قارچ کشور نیز اضافه شده‌اند.

وی بیان کرد: علاقمندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به منابع علمی منتشر شده در مجلات معتبر بین المللی مراجعه فرمایند. و یا با شماره تلفن گروه پژوهشی زیست فناوری قارچ‌های صنعتی پژوهشکده بیوتکنولوژی صنعتی جهاددانشگاهی خراسان رضوی به شماره ۰۵۱۳۱۹۹۷۴۳۶ تماس حاصل نمایند.