دانش فنی دکل‌های حفاری سنگین تا ۳ هزار اسب بخار در اختیار ماست/ تحویل دکل سوم تا شهریورماه ۹۹

رییس جهاددانشگاهی در مراسم رونمایی از دومین دکل حفاری نفت:

۲۹ بهمن ۱۳۹۸ | ۱۱:۳۹ کد : ۱۶۲۷۴ تاپ خبر پژوهشی
وی با بیان این که تحویل دکل سوم تا شهریورماه انجام می شود، ادامه داد: در حال حاضر انتقال دانش به‌طور کامل انجام شده است و صاحب طراحی دانش دکل‌های کوچک حفاری سنگین تا ۳ هزار اسب بخار هستیم.
رییس جهاددانشگاهی در مراسم رونمایی از دومین دکل حفاری نفت:

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، دکتر حمیدرضا طیبی رییس جهاددانشگاهی در مراسم رونمایی از دومین دکل ساخت جهاددانشگاهی که با حضور وزیر نفت انجام شد، گفت: یکی از وظایف اصلی این نهاد، تولید فناوری مورد نیاز صنایع کشور بود چه این که خودمان تولید کنیم، چه این که انتقال و جذب فناوری و ارتقای آن را داشته باشیم.

وی افزود: طبیعی بود که در ابتدای کارمان صنعت نفت را به عنوان یکی از حوزه‌های مهم و استراتژیک انتخاب کنیم؛ چون صنعت اصلی است. اگر ما در مجموعه فناوری‌های جامع که در این صنعت به کار می‌رود، صاحب دانش شویم، این کار می‌تواند موتور محرک در سایر صنایع شود.

رییس جهاددانشگاهی تصریح کرد: دهه‌ی 60 کارمان را با ساخت رکتیفایرها و دقیقا براساس استانداردهای BS آغاز و چند هزار تولید کردیم و وقتی بخش خصوصی وارد شد، ما بیرون آمدیم و به سراغ ساخت UPS‌ها و شارژرهای صنعتی رفتیم و اولین خط ما هم اهواز به ری بود که با خوشحالی انجام دادیم، چون گفته‌شده بود این کار جزو فناوری‌های پیشرفته است.

وی تاکید کرد: در حال حاضر هیچ مشکلی در ساخت UPSها و شارژرها تا رسیدن به همه‌ی قدرت‌های مورد نیاز این صنعت نداریم.

دکتر طیبی با اشاره به این که قدم بعدی ما سیستم برق و کنترل دکل های حفاری بود، بیان کرد: با توجه به این که به تعداد زیادی از این سیستم‌ها نیاز است و برای ما با وجود مجموعه‌ی دانش‌هایی را که در اختیار داریم، موضوع خوبی می‌باشد.

رییس جهاددانشگاهی با تشکر و قدردانی از اعتماد و کمک‌های صنعت حفاری، تصریح کرد: این نهاد توان خوبی هم در حوزه‌ی مکانیک دارد و تلاش کرد تا غبارگیرهای صنعتی، الکتروفیلترها، بک فیلیترها و... را تولید کند و با تلاش هایی که انجام شد وارد صنعت ایران شدیم.

وی با بیان این که تحویل دکل سوم تا شهریورماه انجام می شود، ادامه داد: در جهاددانشگاهی به این نتیجه رسیدیم وارد بحث دکل‌ها بشویم و با همکاری شرکت ملی حفاری نفت مناطق نفتی جنوب وارد شدیم و قرار شد ساخت 5 دکل را انجام دهیم. اما با توجه به این که ما رتبه برای طراحی دکل نداشتیم و کسی هم نیست که به ما رتبه دهد، در نتیجه تصمیم گرفتیم به جای کپی کردن رتبه‌ی دکلهای قدیمی، انتقال فناوری انجام دهیم که در حال حاضر انتقال دانش به طور کامل انجام شده است و صاحب طراحی دانش دکل‌های کوچک حفاری سنگین تا 3 هزار اسب بخار هستیم.