به همت پژوهشکده علوم بهداشتی جهاددانشگاهی انجام می‌شود؛

تدوین بسته‌ی آموزشی خودمراقبتی برای کودکان ۵ تا ۱۲ سال

۲۷ آذر ۱۳۹۸ | ۱۴:۵۷ کد : ۱۴۲۸۶ پژوهشی
پژوهشگران پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی با اجرای طرح پژوهشی مشترکی با اداره کل سلامت شهرداری تهران به منظور توانمندسازی مربیان آموزشی و والدین در حال تدوین بسته‌ی آموزشی خودمراقبتی ویژه کودکان ۵ تا ۱۲ سال هستند.
تدوین بسته‌ی آموزشی خودمراقبتی برای کودکان ۵ تا ۱۲ سال

به گزارش روابط عمومی پژوهشکده علوم بهداشتی جهاددانشگاهی، دکتر رامین مظفری کرمانی و دکتر فرزانه مفتون از پژوهشگران پژوهشکده علوم بهداشتی جهاددانشگاهی، مسوول تدوین بسته‌ی آموزشی خودمراقبتی جسمانی و روانی ـ اجتماعی کودکان هستند.
دکتر مظفری درباره‌ی این فعالیت گفت: خودمراقبتی برای تامین سلامت، سبک زندگی سالم و پیشگیری از بیماریها است بنابراین آموزش خود مراقبتی در موضوعاتی مانند رشد و تکامل در کودکان، تغذیه سالم، ورزش، بیماری‌های کودکان، حوادث و... حایز اهمیت است.
دکتر فرزانه مفتون نیز با تاکید به این مهم که خودمراقبتی با خوددرمانی متفاوت است، بیان کرد: والدین و مربیان یک الگوی جامع برای بچه‌ها هستند. در سن کودکی همان چیزی را که والدین و مربیان انجام می‌دهند مشاهده و تقلید می‌کنند؛
وی ادامه داد: بنابراین آموزش خانواده‌ها و مربیان در اولویت است؛ یعنی آنها باید آموزش ببینند که چگونه با بچه‌ها تعامل داشته باشند و چگونه آموزش دهند و اینکه چگونه بچه‌ها آنها را به عنوان الگو سرمشق قرار می‌دهند و از آنها یاد می‌گیرند. در واقع خانواده‌ها و مربیان باید در رشد روانی و اجتماعی کودکان توانمند شوند.
عصو هیات علمی پژوهشکده علوم بهداشتی خاطر نشان کرد: خودمراقبتی در کودکان این است که هر کودک باید بتواند در حد سن و سالش، کارهایی را که منجر به سلامتی و بالا بردن بهداشت فردی اعم از جسمی، روانی و اجتماعی می‌شود را انجام دهد و از برخی کارها که منجر به بیماری و به خطر افتادن سلامت روحی و جسمی می‌شود برحذر باشد.
وی افزود: آموزش خودمراقبتی در کودکان بایستی از سن 5 سالگی شروع شود. در واقع از زمانی که کودک از منزل خارج می‌شود و اوقاتی را بدون حضور والدین سپری می‌کند. البته زمان دریافت این آموزش‌ها در هر خانواده متناسب با شرایط و ویژگی‌های خاص خود، متفاوت است.
گفتنی است، تاکنون در راستای اجرای این پروژه، جلسات متعدد کارشناسی گروه پژوهشی ارتقای سلامت و گروه پژوهشی سلامت جامعه با حضور اعضای هیات علمی و کارشناسان برگزار شده است.